WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
حیات وحش غنی، سواحل زیبا، مردم مهمان‌نواز

جاذبه های دیدنی تانزانیا

جاذبه های دیدنی تانزانیا

23/ خرداد/1398

حیات وحش غنی، سواحل زیبا، مردم مهمان‌نواز، فرهنگ شگفت آور، منطقه‌ی گرونگرو، کوهستان کلیمانجارو و مجتمع‌الجزایر زنگبار – این‌ها فقط بخشی از جاذبه های دیدنی تانزانیا هستند. سفر به بهشت سواحیلی قطعاً یکی از بهترین تجربه‌های سفری ماجراجویانه خواهد بود.


حیات وحش غنی، سواحل زیبا، مردم مهمان‌نواز، فرهنگ شگفت آور، منطقه‌ی گرونگرو، کوهستان کلیمانجارو و مجتمع‌الجزایر زنگبار – این‌ها فقط بخشی از جاذبه های دیدنی تانزانیا هستند. سفر به بهشت سواحیلی قطعاً یکی از بهترین تجربه‌های سفری ماجراجویانه خواهد بود.

پیش از این که به سراغ جاذبه های دیدنی تانزانیا برویم، لازم است کمی بیشتر با این کشور آشنا بشویم. تانزانیا در شرق آفریقا و در همسایگی کنیا، رواندا و اوگاندا قرار دارد. دو بخش اصلی این کشور را تانگانیا و زنگبار تشکیل می‌دهند که در سال ۱۹۶۴ با هم متحد شدند و کشور تانزانیا را ساختند. زبان رسمی این کشور «سواحیلی» است ولی بیش از ۱۰۰ زبان مختلف در تانزانیا صحبت می‌شود. ۶۰ درصد مردم مسیحی و ۳۵ درصد آن‌ها مسلمان هستند. پایتخت کشور دودما نام دارد و مقاصد مهم گردشگری آن شامل زنگبار، آروشا و دار الاسلام می‌شود.

تانزانیا از جمله مقاصد گردشگری است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و شناخت بالا از منطقه دارد. به هر حال نباید انتظار داشته باشید که با امکانات گردشگری کشورهای اروپایی روبه‌رو شوید. به همین دلیل برای داشتن تجربه‌ای ایده‌آل از یک سفر ماجراجویانه و «سافاری» آفریقایی، پیشنهاد می‌کنیم با تورهای اسپیلت البرز همسفر بشوید. این‌طوری در زمان و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی می‌کنید و هیچکدام از جاذبه های دیدنی تانزانیا را از دست نمی‌دهید.

تمام جاذبه‌های اصلی تانزانیا که در این مقاله معرفی شده‌اند، در برنامه‌ی تورهای اسپیلت البرز جایگاه ویژه‌ای دارند. حالا بیایید تا سفری مجازی به تانزانیا داشته باشیم.

زنگبار

 

زنگبار

مجتمع‌الجزایر زنگبار منطقه‌ای نیمه خودمختار در تانزانیا است که در اقیانوس هند و به فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری از سرزمین اصلی قرار دارد. زنگبار شامل دو جزیره‌ی بزرگ اونگوجا و پمبا و تعدادی جزیره‌ی کوچک است. پایتخت این منطقه، شهر زنگبار در قلب جزیره اونگوجا وقع شده است. شهر زنگبار با یکی از دیدنی‌های مهم تانزانیا، یعنی شهر سنگی، شناخته می‌شود. خیابان بزرگ کریک شهر را به دو بخش غیرمساوی تقسیم می‌کند. بخش تاریخی یا همان شهر سنگی و بخش مجاور که Ng’ambo (گمبو) نام داشته و به معنی «طرف دیگر» است.

شهر سنگی

 

شهر سنگی

برای بسیاری از گردشگران شهر زنگبار مساوی با شهر سنگی است. قسمت تاریخی شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و می‌توانید برای ساعت‌ها در خیابان‌های باریک آن قدم بزنید و در تاریخ غرق شوید. با هر پیچ و تقاطع چیز جدیدی می‌بینید – بقایایی از یک قلعه قدیمی، یک حمام خانه‌ی پارسی، خرابه‌های باستانی، مدرسه‌ای قدیمی پر از دانش آموزانی که به قرائت قرآن مشغول‌اند و....

جزیره زندان یا جزیره‌ی لاکپشت‌ها

 

جزیره‌ی لاکپشت‌ها

داستان این جزیره نمایانگر جلوه‌های غیرانسانی و غم انگیز بشر است. جزیره زندان در قرن ۱۹ به عنوان زندانی برای برده‌های فراری و قرنطینه استفاده می‌شد. این جزیره اکنون محلی حفاظت شده برای لاکپشت‌های غول‌پیکر است. با مرمت بناهای قدیمی، به یکی از پربازدیدترین جاذبه های دیدنی تانزانیا و آفریقا تبدیل شده است. خرچنگ‌های ریز و درشت، سواحل مرجانی زیبا و ماهی‌های رنگارنگ از دیگر جاذبه‌های این جزیره هستند.

آروشا

 

آروشا

استان آروشا در شمال تانزانیا واقع شده و با کنیا مرز مشترک دارد. آروشا درگاهی برای ورود به دنیای حیات وحش آفریقا است و یکی از جذاب‌ترین سافاری‌های آفریقا را می‌توانید در آن جا تجربه کنید. شهر آروشا در دامنه‌ی کوه مِروْ واقع شده و ۱۳۰۰ کیلومتر با سطح دریا فاصله دارد، به همین جهت آب و هوای معتدل و فرح‌بخشی دارد. 

پارک ملی دریاچه‌ی مانیارا

 

پارک ملی دریاچه‌ی مانیارا

پارک ملی دریاچه مانیارا ۳۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که تقریباً دو سوم آن زیر آب‌های دریاچه است. در مقایسه با پارک‌های ملی دیگر، کوچک محسوب می‌شود اما یکی از غنی‌ترین جلوه‌های حیات وحش و پرجمعیت‌ترین زیستگاه پرنده‌ها به شمار می‌آید. پارک مانیارا یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه های دیدنی تانزانیا است.

نمایش حیات وحش با هنرنمایی تعداد بسیاری از غول‌های آفریقایی یعنی فیل‌ها، زرافه‌ها، بوفالوها و گوزن‌های یالدار به پرده می‌نشیند. در سوی دیگر گورخرها، ایمپالاها، کل‌های آب‌دوست و گرازها به گشت و گذار در پارک مشغول‌اند.

 

به بخش‌های جنگلی پارک که برسیم به شیرهایی برمی‌خوریم که استاد بالا رفتن از درخت‌ها هستند. البته گله‌های چند صدتایی بابون‌ها را هم نباید فراموش کنیم که در یک صف از جایی به جای دیگر می‌روند.

 

به دریاچه که برسیم، با طیفی از رنگ‌های آبی و صورتی مواجه خواهیم شد. پلیکان‌ها و فلامینگوهای صورتی رنگ بخش میانی دریاچه را اشغال می‌کنند و از آب زلال آن لذت می‌برند.

 

پرندگان این منطقه بسیار متنوع‌اند. عقاب‌های تاج‌دار، مرغ‌های شاخدار و نوک‌شاخان گونه نقره‌ای از حیرت برانگیزترین ساکانان پارک به شمار می‌آیند. پارک مانیارا بهشت دوست‌داران محیط زیست و یکی از بهترین تجربیات سفر طبیعت‌گردی است.

 

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گرونگرو

پارک ملی گرونگرو در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این پارک بر اثر یک فرونشست آتشفشانی ایجاد شده و یکی از عجایب هفتگانه‌ی طبیعی قاره‌ی آفریقا به شمار می‌آید. شمار حیواناتی که در این پارک زندگی می‌کنند به ۲۱ هزار عدد می‌رسد. سرزمینی که زیستگاه شیر، پلنگ، فیل، اسب آبی و بوفالو است.

 

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گرونگرو

سوار بر جیپ‌های سافاری این پارک می‌توانید به قدری به حیوانات وحشی نزدیک شوید که تن آن‌ها را لمس کنید. پارک گرونگرو در میان کنیا و تانزانیا قرار دارد؛ اما به دلیل احترام به حیات وحش، در این منطقه هیچ دیوار یا حصاری این دو کشور را جدا نمی‌کند.

قبایل ماسایی

 

قبایل ماسایی

قبایل ماسایی یکی از پرجمعیت‌ترین و اصیل‌ترین قبایل در آفریقا هستند که در کشورهای کنیا و تانزانیا زندگی می‌کنند. آن‌ها الهه‌ای به نام «نگایی» را پرستش می‌کنند و سبک زندگی‌شان مانند نیاکان خود به دور از تکنولوژی و لوازم امروزی است. پشت چهره‌های سیاه آن‌ها، روحی سپید قرار دارد. ماسایی‌ها شکار نمی‌کنند، گوشت شکار نمی‌خورند و تنها از دام‌های خود تغذیه می‌کنند. آن‌ها هیچ حیوان وحشی را نمی‌کشند، مگر این که حیوانی به قبیله و دام آن‌ها حمله کند.

کوهستان کلیمانجارو

 

کوهستان کلیمانجارو

کلیمانجارو بلند‌ترین کوه قاره آفریقا با طبیعتی بکر و زیباهای منحصر به فرد است. این کوه مزین با برف‌های سپید، در میان گرمای آفریقا، یکی از چشم نوازترین جاذبه های دیدنی تانزانیا را می‌سازد. صعود به قله‌ی کلیمانجاور سفر بسیار ویژه‌ای است. کوهنوردی در کلیمانجارو جزو تورهای معمولی آفریقا و تانزانیا نیست؛ اما چند سال است که اسپیلت البرز تورهای صعود به این قله را برگزار می‌کند و تا کنون بالغ بر ۲۰ تیم را به بالاترین نقطه‌ی بام قاره آفریقا رسانده است.


23/ خرداد/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف