WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
زنگبار کجاست؟

جزیره زنگبار را بهتر بشناسید

جزیره زنگبار را بهتر بشناسید

28/ خرداد/1398

زنگبار منطقه‌ای نیمه‌خودمختار در تانزانیا است. مجمع‌الجزایر زنگبار در اقیانوس هند و ساحل سواحیلی واقع شده‌اند. جزیره اصلی با کانالی از تانزانیا جدا شده است.


کشورهای قاره آفریقا در تور تفریحی و سفر ماجراجویانه نسبتا مهجور هستند. اطلاعات ما از کشورهای آفریقایی چندان زیاد نیست و گاهی حتی ممکن است اسم آن‌ها را ندانیم. قاره آفریقا و تک‌تک کشورهای آن جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارند و طبیعت بکر و بی‌نظیر این کشورها بهترین مقصد تور ادونچر و سفر ماجراجویانه است. در این مطلب با جزیره و جاذبه‌های گردشگری زنگبار آشنا می‌شویم:

زنگبار کجاست؟

زنگبار منطقه‌ای نیمه‌خودمختار در تانزانیا است. مجمع‌الجزایر زنگبار در اقیانوس هند و ساحل سواحیلی واقع شده‌اند. جزیره اصلی با کانالی از تانزانیا جدا شده است. بنابراین زنگبار جزو کشورهای شرقی قاره آفریقا به شمار می‌رود. مجمع‌الجزایر زنگبار شامل چند جزیره کوچک و دو جزیره بزرگ است که این دو جزیره اونگوجا یا زنگبار و پمبا هستند. پایتخت زنگبار هم در اونگوجا قرار دارد.

چرا به این جزیره، زنگبار می‌گویند؟

شاید جالب باشد که بدانید زنگ در واقع واژه‌ای فارسی به معنی تیره است و بار به معنی ساحل و کرانه. در واقع ترکیب این دو زنگبار یعنی ساحل یا سرزمین سیاهان را تشکیل می‌دهد. این نام از سفر ماجراجویانه و تور ادونچر ایرانیان قدیم به این سرزمین آمده است که آن را کشف و برایش نام‌گذاری کرده‌اند.

زنگباری‌ها به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان رسمی زنگباری‌ها سواحیلی، عربی و انگلیسی است البته بعضی از افراد محلی به زبان‌های عربی، فرانسوی و ایتالیایی نیز تسلط دارند. بنابراین با دانستن زبان انگلیسی در تور ادونچر و سفر ماجراجویانه به زنگبار می‌توانید با مردم و محلی‌ها ارتباط برقرار کنید.

واحد پول جزیره زنگبار چیست؟

واحد پول این جزیره شیلینگ تانزانیا است.

 

مختصری درمورد تاریخ زنگبار

نشانه‌های حضور اولین انسان‌ها در زنگبار به 200000 سال پیش برمی‌گردد. عرب‌ها، هندی‌ها و ایرانیان دست به سفر ماجراجویانه زده و از دیرباز با این کشور دادوستد داشته‌اند. تاریخ دادوستد ایران با زنگبار به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. این دادوستدها روی فرهنگ و زبان مردم زنگبار نیز تاثیرگذار بود. در قرن نوزدهم سلطان عمان بر جزیره مسلط شد. در این دوره تجارت برده پررونق بود و سالانه 50 هزار برده از بندر تجارت می‌شدند. اواخر قرن نوزدهم زنگبار به دست انگلیس افتاد و برده‌فروشی لغو شد. در نهایت سال 1963 زنگبار مستقل شد.


تجارت زنگبار

در گذشته زنگبار به تجارت ادویه و برده مشهور بود و منبع اصلی درآمد جزیره از این دو حوزه تامین می‌شد. گردشگران زیادی در سفر ماجراجویانه و تور ادونچر به زنگبار بازارهای فروش برده را توصیف کرده‌اند. البته خوشبختانه امروز دیگر برده‌فروشی از بین رفته و درآمد کشور از راه تجارت و جاذبه‌های گردشگری تامین می‌شود. ادویه همچنان جزو کالاهای تجاری و سودآور است.

جاذبه‌های گردشگری زنگبار

شهر سنگی

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زنگبار که در تور تفریحی باید از آن دیدن کرد شهر سنگی است. این شهر در گذشته پایتخت و مقصد بسیاری از گردشگران در تور ادونچر و سفر ماجراجویانه شان بوده و اهمیت زیادی داشته. معماری و بافت فرهنگی شهر ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف است مانند اعراب، ایرانیان، هندی‌ها و اروپاییان است که در جزیره زندگی کرده‌اند. سال 2000 شهر سنگی جزو میراث یونسکو قرار گرفت و بیش از پیش بین گردشگران تور تفریحی مشهور شد.

در شهر سنگی بناهای متعددی وجود دارد که در تور تفریحی باید از آن بازدید کرد. فهرست این بناها از این قرار است:

  • برج و باروی قدیمی: این برج سنگی قرن هفدهم توسط عمانی‌ها ساخته شد تا شهر را در برابر تجاوز پرتغالی‌ها مصون کند. این برج مربعی شکل است و حیاط داخلی آن پس از گذشت چند قرن خاصیت دفاعی خود را از دست داده و تبدیل به مکانی فرهنگی برای بازدید در تور تفریحی شده.
  • خانه شگفتی‌ها: این خانه که بیت‌العجیب هم مشهور است یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری زنگبار است. این بنا سال 1883 ساخته شده. این بنا در گذشته خانه سلطان بود و اولین بنا در زنگبار بود که الکتریسیته داشت و اولین بنای مجهز به آسانسور در شرق آفریقا هم بود. در حال حاضر هم این خانه موزه شده.
  • قصر سلطان: قصر سلطان که با نام بیت‌الساحل هم شناخته می‌شود قصر دیگری است که محل زندگی خانواده سلطنتی بوده و اواخر قرن نوزده ساخه شده. این قصر درحال حاضر تبدیل به موزه و مقصد گردشگران در تور تفریحی شده و زندگی روزمره خانواده سلطنتی را به تصویر می‌کشد.
  • بازار سابق برده‌فروشان و کلیسای آنگلیکان فعلی: این کلیسا در قلب شهر سنگی توسط اسقف ادوارد استیر ساخته شده. جایی که در گذشته بازار برده‌فروشان بوده. کلیسا به افتخار پایان دوران برده‌داری ساخته شده. در این کلیسا موزه یادبود تاریخ برده‌داری ساخته شده و قسمت‌های مختلفی که برده‌ها در آن نگهداری می‌شدند، محل فروش آن‌ها، مجسمه‌هایی از برده‌ها و اطلاعات دیگری در این موزه وجود دارد. این کلیسا که از جاذبه‌های گردشگری زنگبار است ارزش تاریخی زیادی دارد.

 

جزیره زندان یا جزیره لاک‌پشت‌ها

چانگو یا جزیره لاک‌پشت‌ها حدود 30 دقیقه تا شهر سنگی فاصله دارد و از جاذبه‌های گردشگری زنگبار در تور ادونچر و سفر ماجراجویانه است. جالب است بدانید در حالی که این جزیره به جزیره زندان شهرت دارد هیچ‌وقت زندان نبوده و گاهی برده‌ها در این جزیره نگاهداری و توقیف می‌شدند. در دوره‌ای هم با شیوع تب زرد این جزیره محل قرنطینه بیماران بوده است. در سال 1919 مقامی انگلیسی 4 لاک‌پشت بزرگ الدبرا به عنوان هدیه به چانگو فرستاد. در حال حاضر این لاک‌پشت‌ها در خطر انقراض قرار دارند. بنابراین دیدن‌شان در تور تفریحی و سفر ماجراجویانه دیده می‌شود. با انتخاب تور دور آفریقا در جزیره می‌توانید این لاک‌پشت‌ها را در حال غذا خوردن، آفتاب گرفتن و راه رفتن ببینید.

 

پیرترین لاک‌پشت این جزیره 192 سال دارد. لاک‌پشت‌های الدبرا حدود 200 کیلو وزن و بالای 100 سال سن دارند. عمر معمول این لاک‌پشت‌ها هم 150 سال است. حین بازدید از این لاک‌پشت‌ها می‌توانید به آن‌ها غذا هم بدهید.

شنا در سواحل مرجانی

جزایر زنگبار به زیبایی و طبیعت بی‌نظیرشان مشهور هستند و سفر ماجراجویانه استقبال زیادی از این جزایر می‌شود. از جمله این جزایر

  • پمبا
  • مافیا
  • چامبه
  • منمبا
  • و تاندا

هستند. در این جزایر می‌توانید صخره‌های مرجانی زیبا را ببینید و از شنا در آب‌های شفاف و درخشان اقیانوس لذت ببرید. سایر تفریحات آبی مانند اسنوکرینگ هم وجود دارد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر می توانید به این صفحه مراحعه نمایید.


28/ خرداد/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف