WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

سفر به نپال؛ سرزمین بودا و هیمالیا

سفر به نپال؛ سرزمین بودا و هیمالیا

2/ مهر/1397

"نپال سرزمینی زیبا با معابد رنگارنگ، مردمان مهربان و خونگرم در مرتفع ترین نقطه جهان، هیمالیا است. "


"

سفر به نپال؛ سرزمین بودا و هیمالیا

(روزشمار سفر به نپال)

نپال سرزمینی زیبا با معابد رنگارنگ، مردمان مهربان و خونگرم در مرتفع ترین نقطه جهان، هیمالیا است. این کشور آسیایی در شمال هند و جنوب چین قرار دارد. که در سال ۲۰۱۷، از نگاه  لونلی پلنت "lonely planet" به عنوان بهترین مقصد در جهان برای بازدید انتخاب شده است.
سفر به سرزمین معابد با پرچم‌های رنگی تجربه‌ا‌ی به یاد ماندنی برای شما همسفران عزیز خواهد بود. در این مقاله قصد داریم شگفت انگیزترین مکان‌ها را برای بازدید از نپال معرفی کنیم. نپال تنها کشور در جهان است که پرچم آن به شکل مستطیل نیست و از دو مثلث بر روی هم تشکیل شده است.

نپال سرزمین هیمالیا

نپال مقصدی بی‌نظیر برای بسیاری از علاقه‌مندان به کوه و کوهنوردی

کشور نپال

نپال سرزمینی زیبا با پرچم‌های رنگارنگ در مرتفع ترین نقطه جهان، هیمالیا  

نپال؛ قبله کوهنوردان جهان

کوه‌های سر به فلک کشیده هیمالیا و بلندترین قله جهان، اورست با ارتفاع 8848 متر، نپال را به عنوان مقصدی بی‌نظیر برای بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی کرده‌ است. به همین دلیل هر سال شمار زیادی کوهنورد از سراسر دنیا برای صعود به نپال سفر می‌کنند و آن را بام دنیا و قبله کوهنوردان می‌دانند. مناسب‌ترین زمان برای سفر به این کشور، پاییز است.

صعود قله اورست در نپال

کمپ اصلی اورست، میعادگاه مقدس کوهنوردان جهان در نپال

روز اول: کاتماندو، کشف فرهنگ های مختلف

تهران را به مقصد "کاتماندو" ترک می‌کنیم، 8 ساعت بعد در فرودگاه کوچک و ساده کاتماندو فرود می‌آییم، از همه زیباتر این است که "خدای پرواز" یا "خدای گارودا" در جلو در فرودگاه برای خوش‌آمد‌ گویی ایستاده است.
بعد از تحویل گرفتن کوله‌ها و ساک‌هایمان به سمت هتل می‌رویم. تا استراحتی کامل کنیم و خود را برای شروع گشت‌های ماجراجویانه آماده‌کنیم.

خدای پرواز در نپال

خدای گارودا (GARUDA) یا خدای پرواز که نیمی از آن انسان و نیمی‌ دیگر پرنده است.

روز دوم: کاتماندو شهرخدایان بی‌ شمار و یوگی ‌های خیابانی

امروز فرصت خوبی است تا گشتی کامل در شهر کاتماندو، پایتخت نپال بزنیم. هنگام قدم زدن در خیابان‌های کاتماندو بیشترمراقب چاله و دست اندازهای آن باشید. وقتی به آسمان نگاه می‌کنید به ندرت ساختمان بلند خواهید دید. خانه‌هایی نهایتا دو و سه طبقه می‌بیینید که با سیم های برق از این طرف به آن طرف همچون سقف رنگی برای کوچه ها است.
در وسط شهر کاتماندو، رودخانه مقدسی به نام رودخانه باگماتی" Bagmati River" قراردارد، که به رودخانه گنگا در هند می پیوندد. مردم محلی، علت مقدس بودن این رودخانه را شستشوی خدایان در آب آن می دانند وبرای آن احترام زیادی قائل هستند. مردم شهر مرده‌های خود را در کنار آن می‌سوزانند و خاکستر امواتشان را به آب می‌سپارند. همچنین هندوها تعدادی از معابد خود را در سواحل این رودخانه بنا کرده‌اند و شستن بدن در رودخانه را نیز امری ارزشمند می‌دانند.

رودخانه باگماتی

شستشوی بدن در رودخانه مقدس باگماتی در کاتماندو

میدان دوربار در کاتماندو

میدان دوربار با معابد تاریخی و معماری سنتی در شهر زیبا کاتماندو

رودخانه مقدس باگماتی

رودخانه مقدس باگماتی در کاتماندو که مردم مرده‌های خود را کنار آن می سوزانند

یوگی های نپال، تارِکان ابدی دنیا

از دیگر جاذبه‌های دیدنی نپال، یوگی‌ها یا همان مرتاض‌ها هستند. آن‌ها خود را از تمام لذت‌های دنیا و زندگی محروم می‌کنند و با سختی کشیدن و گوشه‌گیری بر امیال خود پیروز می‌شوند. افرادی که تمام زندگی خود را وقف عبادت و رسیدن به حقیقت می‌کنند. شک نکنید آشنایی با سبک زندگی آن‌ها برایتان جالب خواهد بود.

 
مرتاض نپالی

عهدی که مرتاض نپالی با خود بسته، در طول زندگی از یک پای خود استفاده کند.

در نپال غذاها و رستوران‌های متعددی با اجرای موسیقی زنده محلی وجود دارد. ما پیشنهاد می‌کنیم که دال‌بت "Dal bhat" را حتما امتحان کنید. دال‌بت غذای سنتی و محبوب نپالی‌ها است. یک سینی شامل برنج و یک ظرف سوپ از عدس و لپه و نخود با ادویه‌های محلی خوش‌عطر است و خورشتی با گوشت مرغ یا گوسفند و سبزیجات پخته، همرا با یک کاسه ماست که طعم جدید و بسیار لذیذی دارد.

 
غذای سنتی نپالی

چشیدن غذای سنتی نپالی‌ با طعم و مزه فراموش‌نشدنی


نپالی‌ها یک نوشیدنی سنتی معروف هم دارند که به هیچ وجه نمی توان از آن گذشت، به اسم  چیانگ " Chyang " که از ترکیب برنج و گندم است. چیانگ خواص شفا دهنده و دارویی دارد و بیشتر برای سرماخوردگی، تب، آلرژیک استفاده می‌شود.

روز سوم: پارک ملی چیتوان؛ قلب حیات وحش

اگر می‌خواهید از تشنگی طبیعت، سیراب شوید پارک ملی چیتوان بهترین گزینه است. جنگل‌های چیتوان"CHITWAN"  با شگفتی‌های بی‌نظیری از حیات وحش منتظر شما است. چیتوان با طبیعتی غنی در جنوب غربی نپال است. هنگام قدم زدن در این پارک، تنوع منحصر به فردی از گونه‌های مختلف جانوران را خواهید دید. در این پارک تنوع زیادی از بهترین پرندگان بومی و مهاجر، خزندگان و پستاندارانی همچون فیل، گوزن، خرس، پلنگ، کرگدن تک شاخ و تمساح است.


پارک ملی چیتوان 
چیتوان یکی از هیجان انگیزترین مکان‌ها برای دیدن حیات وحش است
 
ببر بنگال در نپال 
فرصت دیدن ببرعظیم بنگال که ممکن است یک بار در طول زندگی تان اتفاق بیفتد

روز چهارم: کانو سواری، فیل‌ سواری در دل جنگل

از دیگر ماجراجویی‌های هیجان انگیز که در پارک ملی چیتوان داریم، قایق‌سواری در میان تمساح‌هایی در رودخانه است که منتظرند شکارخود راگرفته ودر دهانشان بگذارند.
سافاری و ماشین‌سواری در قلب جنگل‌های انبوه، از نزدیک لمس کردن حیوانات، تجربه فیل‌سواری و حمام کردن با آن‌ها، پیاده‌روی در دل جنگل و ملاقات با اقوام بومی منطقه، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برایمان به ارمغان خواهد‌ آورد.
 

پارک ملی چیتوان

تجربه فیل‌سواری و حمام کردن با آن‌ها در پارک ملی چیتوان

کانوسواری در جنگل

کانوسواری در بین جنگل‌های انبوه و دیدن حیات وحش هیجان‌انگیز چیتوان

روز پنجم:  پُخارا؛ مقصدی جذاب برای ماجراجویی

پخارا دومین شهر مهم نپال است که در کنار کوه‌های 8000 متری ازجمله رشته‌کوه‌های آناپورنا قرار گرفته است. این شهر دارای پوشش گیاهی و جانوری غنی است که آن را مقصدی ایده‌آل برای پرنده‌نگری و ورزش‌های ماجراجویانه کرده‌ است. تپه سارانگوت در شمال پخارا یکی از معروف‌ترین مکان‌های پاراگلایدر در دنیا است که می‌توانید اولین پرواز پاراگلایدر خود را در آن‌جا تجربه کنید.

کسانی که اهل ماجراجویی و تجربه‌های جدید هستند، همیشه در جستجوی مناظر دیدنی برای انجام کارهای فوق‌العاده‌اند. پُخارا مناسب‌ترین مکان برای پرواز هیجانی پاراگلایدر است. با پرواز در این منطقه می‌توانید نمایی سحرآمیز از کوه و دریاچه فیوا "Phewa" را زیرپای خود تماشا کنید.

پاراگلایدر

ماجراجویی بر فراز آسمان پُخارا

پاراگلایدر برفراز پخارا

تپه سارانگوت در شمال پخارا یکی از معروف ترین مکان های پاراگلایدر

روز ششم:  قایق سواری در دریاچه رویایی فیوا

دریاچه فیوا " Phewa" دومین دریاچه بزرگ نپال است که در بین دریاچه‌های پخارا از شکوه و جذابیت بی‌نظیری برخوردار است.
سوار بر قایق، بر روی دریاچه‌ آرام و زیبای فیوا با آب زلال و شفاف همراه با وزش نسیم کوهستانی به سمت معبدی که در وسط دریاچه قرار دارد خواهیم رفت. جایی که هیچ صدایی شنیده نمی‌شود جز صدای ناقوس معبد. با عکاسی از مناظر جادویی اطراف دریاچه و مشاهده جنگل‌ها و مناظر طبیعی در مسیر رودخانه یک روز فراموش‌نشدنی و مهیج را رقم خواهیم‌زد.

دریاچه فیوا

قایق‌های رنگارنگ در دریاچه نیلگون فیوا

دریاچه فیوا

قایق‌سواری و تجربه آرامشی بی‌نظیر بر روی دریاچه‌ زیبای فیوا

در کنار یتی "Yeti " بایستید و عکس یادگاری بگیرید

در گوشه‌ای از موزه کوه‌نوردی نپال مجسمه‌ای از یتی یا مرد برفی را می‌بینید که بیشتر شبیه یک افسانه است تا واقعیت! به گفته مردم محلی و روایات مختلفی که بین مردم وجود دارد، یتی موجودی بلند قدتر از انسان است که در کوه‌های هیمالیا زندگی می‌کند و به کوهنوردان گمشده در کوهستان کمک می‌کند.
بازدید از بهترین موزه‌ی کوهنوردی نپال را از دست نخواهیم داد. این موزه شامل اطلاعات مفیدی در مورد کوهنوردی است. در قسمت‌هایی از موزه  از فرهنگ‌ مردم، پوشش گیاهی و جانوری موجود در کوه‌ها و لوازمی که کوهنوردان با آن به اورست صعود کردند را خواهید دید.

یتی در نپال

یتی موجودی افسانه ای در کوه‌های هیمالیا که به کوهنوردان گمشده در کوهستان کمک می‌کند. 

روز هفتم:  گشت شهر کاتماندو و خرید سوغاتی‌ های سنتی

روزهای پایانی سفر به این سرزمین پر رمز و راز است. پس از خرید سوغاتی، آثار هنری زیبا و صنایع دستی رنگارنگ چون فرش‌های دست‌بافت‌نپالی، صنایع دست ساز چوبی و زیورآلات سنتی، فرصت این را هم داریم تا گشت اختیاری در شهر بزنیم.

خرید در بازارهای محلی

خرید کردن از بازارهای محلی و دست‌فروش‌های خیابانی

روز هشتم: بازگشت به تهران

سفر به سرزمین شگفتی‌ها، سرزمین خدایان بی‌شمار، سرزمین مردم ساده‌دل، مهربان و بی‌ادعا به اتمام رسید. اما هر سفری قصه‌ی آموزنده‌‌ای و حس و حالی متفاوت دارد که ماندگار خواهد بود.
تنها جمله ای که در وصف نپال می‌توان گفت: "برای یک بار هم که شده سفر به آن را تجربه کنید".


پاییز امسال در تور نپال با ما همراه شوید تا از سرگذشت الهه‌های نپال بدانیم، با هم به مراسم سوزاندن مرده‌ها برویم. لذت پرواز در مقابل رشته کوه هیمالیا را تجربه کنیم و به دل جنگل‌های چیتوان قدم بگذاریم.
 

"


2/ مهر/1397



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
امید
1398/11/25 13:40
با سلام هزینه سفر به نپال را اعلام فرمایید
پاسخ دهید...
ناشناس
1399/03/26 17:00
سلام دوست عزیز
لطفا منتظر باشید تا استعلام های سال جدید به دست ما برسند قیمت را روی وبسایت اعلام کنیم.
به امید دیدار
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف