WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

دیدار با شاهزاده گردن‌کج البرز مرکزی از وارنگه رود تا کلاک

دیدار با شاهزاده گردن‌کج البرز مرکزی از وارنگه رود تا کلاک

5/ شهریور/1397

قله آزادکوه، با ارتفاع 4351 متر پس از دماوند، دومین قله مرتفع رشته‌کوه البرز مرکزی است


(روزشمار تور صعود به قله آزادکوه)

 

 از وارنگه رود تا کلاک

 

قله آزادکوه، با ارتفاع 4351 متر پس از دماوند، دومین قله مرتفع رشته‌کوه البرز مرکزی است؛ و در استان مازندارن واقع شده است. اکثر کوهنوردانی که می‌خواهند به قله دماوند صعود کنند، صعود به آزادکوه را در یکی از برنامه‌های پیش‌آمادگی خود قرار می‌دهند. مسیرهای متفاوتی برای صعود به قله آزادکوه وجود دارد، که شناخته‌شده ترینِ آن‌ها، مسیر کلاک از سمت روستای بلده، و مسیر وارنگه‌رود از جاده چالوس است. هر دوی این مسیرها، از نظر زیبایی طبیعی، فوق‌العاده بکر و بی‌نظیر هستند.

قله آزادکوه 
صعود قله آزادکوه، یک تجربه کوهنوری خاص و تکرارنشدنی است

آزادکوه را از هر زاویه‌ای نگاه کنید، به شاهزاده‌ای نجیب و زیبا می‌ماند، که سر خود را کج کرده‌است و متواضعانه دامنه‌ها و دشت‌های فراخ زیر پایش را می‌نگرد. از این رو آن را شاهزاده گردن‌کج البرز مرکزی نامیده‌اند.

آزادکوه 

شاهزاده گردن کج البرز مرکزی

مسیرهای کلاک و وارنگه‌رود هر کدام، ویژگی‌های بخصوص خود را دارند، و در هر دوی آن‌ها اتفاقات متنوعی در صعود به قله آزادکوه برای کوهنوردان رقم می‌خورد. در تور صعود به قله آزادکوه اسپیلت البرز که با سرپرستی کوهنوردان مجرب و حرفه‌ای انجام می‌شود، صعود به قله به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده است که کوهنوردان بتوانند تجربه کوهپیمایی در هر دو مسیر را داشته باشند؛ از مسیر وارنگه رود صعود کرده و از کلاک به پایین برگردند. هم‌چنین، به دلیل رویش گل‌ها و گیاهان وحشی در دامنه‌های آرمیده در پای آزادکوه و هوای مناسب، تابستان بهترین زمان صعود به قله  آزادکوه و دیگر قلل هم‌جوار آن است.

 مسیر پیاده روی قله آزادکوه

کوهنوردان مشتاق و پرانرژی به سوی آزادکوه در حرکت‌اند

در زیر شرح جامعی از روزشمار برنامه صعود به قله آزادکوه از مسیر وارنگه‌رود و فرود از مسیر کلاک را برایتان شرح می‌دهیم.

 روز اول: دره وارنگه رود

صبح زود، قبل از آن‌که خورشید از پشت کوه‌ها طلوع کند به طرف جاده چالوس حرکت می‌کنیم. برای رفتن به روستای وارنگه رود، از جاده دیزین خود را به روستا می‌رسانیم. رودخانه پرآب و زلال وارنگه‌رود از بالادست روستا جاری می‌شود و از میان کرت‌ها و زمین‌های زراعی عبور می‌کند. در کنار رودخانه، صبحانه‌ای مقوی و دلچسب نوش جان می‌کنیم و پس از بارزدن کوله‌پشتی‌ها به پشت قاطرها، سرحال و قبراق کوهپیمایی خود را آغاز می‌کنیم.

 دره وارنگه رود

رودخانه پرآب وارنگه‎رود از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و به دشت منتهی می‌شود

 با ورود به دشت وارنگه‌رود، مبهوت آن همه زیبایی نادری می‌شویم که شبیه آن را کمترجایی دیده‌ایم. در امتداد رودخانه به حرکت خود ادامه می‌دهیم تا به دره شیرکمر برسیم. آب رودخانه بسیار پرآب و زلال و سرد است و به این دره زیبا که در ادامه بسیار عریض می‌شود زیبایی خاصی داده است.

 دره وارنگه رود

زیبایی طبیعت در دره شیرکمر تحیر آدمی را برمی‌انگیزد

دره شیرکمر در سمت چپ ما قرار دارد، در ابتدای دره چند درخت کهنسال بید در کنار چشمه‌ای روییده‌اند. کوهنوردان اصطلاحا این‌جا را بیدستان می‌نامند، سایه درختان بید، مکان مناسبی برای استراحت است. می‌توانید بطری‌های خود را از آب چشمه پر کنید و به راه خود ادامه دهید.

طبیعت دره شیرکمر

درختان بید در دره شیرکمر، محل مناسبی برای استراحت هستند

در سمت چپ دره وارنگه رود، با شیب نیمه‌تند در امتداد رودخانه در مسیر پاکوب حرکت می‌کنیم. در مسیری که پیش رو داریم، همواره صدای خروشان رود را که بر سنگ‌ها می‌ساید، می‌شنویم. چشمه‌های متعدد و سبزینگی کوهستان، این‌جا را از همه مسیرهای کوهنوردی دیگر متمایز ساخته‌است. علاوه بر این به دفعات مکرر از عرض رودخانه عبور خواهیم کرد.

 دره زیبای شیرکمر

در امتداد مسیر رودخانه دره شیرکمر را پیش رفته تا به دشت سوتک برسیم

هرچه به انتهای دره نزدیک می‌شویم به زیبایی‌های آن افزوده می‌شود. گاهی از میان سبزه‌‌ها وگیاهان زیبا و معطری مانند گلپر عبور می‌کنیم که از قد ما هم بلندتر شده‌اند و عطر آن‌ها فضا را آکنده کرده است؛ و در بین راه چوپانانی را خواهیم دید که گله گوسفندان را در دامنه‌های سرسبز دشت سوتک هدایت می‌کنند.

 طبیعت دره شیرکمر

گل‌ها و گیاهان کوهی فضا را عطرآگین کرده است

 با گذر از میان پیچ و خم‌های مکرر دره، و عبور از شیب ملایم دامنه‌های قله‌های دونا و سرخاب به کمپ محیط‌بانی در دشت سوتک می‌رسیم که محل توقف و یا شب‌مانی بعضی از گروه‌های کوهنوردی است. استراحت کوتاهی در کنار کمپ محیط‌بانی برای خوردن میان‌وعده خواهیم دشت. چشمه آب گوارا و سرویس‌بهداشتی هم این‌جا وجود دارند.

 محیط بانی در دره شیرکمر

کمپ محیط بانی

با عبور از گردنه‌ سوتک به چشم‌اندازهای استثنایی برخواهیم خورد و تا رسیدن به محل کمپ ناهار در این دامنه سرسبز پیمایش خواهیم کرد. حدود یک ساعت برای صرف نهار و استراحتی کوتاه زمان خواهیم داشت. پس از آن، کوهنوردی خود را به طرف کاسه کمان‌کوه ادامه می‌دهیم و بعد از عبور از گردنه کمان‌کوه، شاهزاده گردن کج به استقبالمان می‌آید و نمای زیبای قله آزادکوه مقابل دیدگانمان نقش می‌بندد.

 دره شیرکمر

نمای زیبای شاهزاده گردن کج البرز از دشت سوتک

همان‌طور که نمای زیبای قله آزادکوه را در سمت چپ خود می‌بینیم، از گردنه‌های متعدد با شیب ملایم گذر خواهیم کرد تا به دشت کمان‌کوه برسیم. با عبور از آخرین گردنه، ناگهان دشتی وسیع و زیبا پر از چشمه‌های متعدد، در اطراف برکه‌ای در میان دشت خودنمایی می‌کند. حالا به محل کمپ مجهز اسپیلت البرز در کاسه کمان‌کوه رسیده ایم.

 کاسه کمانکوه

محل کمپ و شب مانی کوهنوردان در کاسه کمان کوه

 اکثر کوهنوردانی که قصد صعود به قله آزادکوه را دارند در کنار برکه سرماهو کمپ می‌‌زنند. تا پایان شب وقت آزاد برای گشت‌زنی در اطراف برکه و تماشای نمای زیبای قلل کمان‌کوه، سرماهو و آزادکوه را خواهیم داشت. آن‌چه بیشتر از همه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، انعکاس نمای برقی قله اطراف، در آب برکه است.

 برکه سرماهو

انعکاس زیبای کوهستان در زلال چشمه سرماهو

پس از صرف شام، آماده خوابیدن می‌شویم تا برای صعود روز بعد، استراحت کافی کرده باشیم. دمای هوای دشت در شب‌های تابستان کمی سرد می‌شود. در گپ دوستانه‌ای که قبل از خواب با سرپرست برنامه خواهیم داشت درباره آموزه‌هایی از مباحث کوهستان صحبت خواهیم‌کرد. در پایان شب، با اشتیاق وصف‌ناپذیری که برای صعود به قله آزادکوه در دل داریم و در سکوت آرام‌بخش کنار برکه به خواب می‌رویم تا انرژی لازم برای پیمایش‌های روز بعد را داشته باشیم.

 بر فراز آزادکوه

اشتیاق صعود به قله آزادکوه در دل‌ها شور می‌انگیزد


روز دوم: بر فراز قله آزادکوه

صبح زود، قبل از طلوع خورشید از خواب بیدار می‌شویم و پس از صرف صبحانه‌ای سبک و مقوی آماده حرکت به سمت قله می‌شویم. کوهنوردی به شکل تیمی و آرام آغاز می‌شود، تمام مسیرهای صعود به قله آزادکوه به گردنه چورن در ارتفاع 3800 متری ختم می‌شوند. زیر گردنه یک چشمه فصلی وجود دارد که فقط در فصل تابستان و پاییز قابل بهره برداری است و در بهار و زمستان در زیر برف مدفون می‌شود.
اینک روبروی‌مان مخروطی پر شیب رو به قله قرار دارد. از گردنه، مسیر صعود را  روی یال جنوبی آزاد کوه با شیب نسبتاً زیاد و مسیری سنگ ریزه ای دنبال خواهیم کرد. هرچه به قله نزدیک تر می‌شویم افق دیدمان وسیع‌تر می‌شود و قله های اطراف، بهتر و زیباتر دیده می‌شوند. سمت راست ما در شرق، دماوند سر از مه بیرون می‌آورد و غرورآفرین خودنمایی می‌کند. پاکوب مشخص دامنه های جنوبی نزدیک قله را پیش می‌گیریم و به مسیر صعودمان ادامه می‌دهیم.

 طبیعت زیبای آزاد کوه

گردنه چورن، در مسیر صعود به قله آزادکوه

دیگر چیزی تا رسیدن به قله آزادکوه باقی نمانده‌است. با برداشتن آخرین گام، بر فراز دومین قله مرتفع البرز مرکزی، پس از دماوند ایستاده‌ایم. اسم آزادکوه توسط افراد محلی ساکن اطراف برای این کوه گذاشته شده‌ است و شاید دلیل این نام‌گذاری این باشد که این کوه مخروطی‌شکل است و با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد.

 قله ازادکوه

آزادکوه، دومین قله مرتفع البرز مرکزی است

آزاد کوه مرتفع ترین قله بعداز قله دماوند است و به صورت منفرد در رشته کوه های البرز مرکزی واقع شده است. قله آزاد کوه با 4385 متر ارتفاع، از جنوب به قله های سوتک بزرگ (3966متر)– کمانکوه (4234متر)- سرماهو(4165متر)- یخچال(4194متر)-کهنو(4082)، از شمال به قله های سیاه بند(3503متر)- انگلسی(3438متر)- بند پشت(3423متر) و از غرب به قله های سوتک کوچک (3845متر) و کرسیدکا (3633متر) اشراف دارد.
قله مخروطی شکل و منحصر به فرد آزادکوه چنان‌که از نام آن پیداست توسط دیواره های مرتفعی که از سمت شمال غرب و شرق آن را در برگرفته اند برپا شده است و فقط از طریق یال جنوبی به سایر ارتفاعات البرز و قللی چون یخچال، سرماهو و کمانکوه متصل می‌شود و از سایر جهات کاملاً آزاد است. جالب است بدانید قله آزادکوه، سرچشمه اصلی رودخانه هراز است.

 قله آزادکوه

آزاد کوه را از آن جهت آزاد نامیده‌اند که یکه و تنها در رشته‌کوه البرز قرار گرفته است و هیچ گونه ارتباطی با قله‌های اطراف خود ندارد

بر بلندای قله می‌ایستیم و مراسم شکرگزاری را به جا می آوریم. روی قله، چند دقیقه برای عکاسی و تماشای مناظر قلل اطراف فرصت خواهیم داشت.

 قله ازادکوه

قله آزادکوه

با شاهزاده‌گردن کج خداحافظی می‌کنیم و به پایین سرازیر می‌شویم. مسیر بازگشت تا گردنه در بیشتر قسمت‌ها شن‌اسکی هست و با انتخاب مسیر مناسب می‌توانیم به سرعت خود را به گردنه چورن برسانیم.  برای صرف نهار به گردنه چورن بازمی‌گردیم و نهاری سبک و مقوی در کنار همنوردهای خود میل می‌کنیم.  از این به بعد در مسیری متفاوت از آنچه صعود کرده‌ایم، کوهنوردی خود را ادامه خواهیم داد.

 کلاک

گذر از گردنه های سرسبز کلاک در مسیر بازگشت از قله آزادکوه

در مسیر فرود فراز و نشیب‌های متعددی پیش رویمان قرار دارد، اما همانند مسیر صعود مناظر طبیعی بکر و بی نظیر تمام توجه و حواس کوهنوردان را به خود درگیر می‌کند. به دلیل وجود یخچال‌های طبیعی در این دامنه، چشمه‌های آب گوارا هم وجود دارند که می‌توانیم قمقمه‌های خود را از آن پر کنیم. از میان بوته‌های بلند گلپر راه خود را باز می‌کنیم و گردنه‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم و به سمت روستای کلاک به حرکت خود ادامه می‌دهیم. در بین راه کوهنوردانی را می‌بینیم که قصد صعود به قله آزادکوه دارند و بعضی از گروه‌ها در گردنه‌های اطراف چادر زده‌اند.

 محل کمپ

کوهنوردانی که از مسیر کلاک آزادکوه را صعود می‌کنند در گردنه‌های پای قله شب مانی می‌کنند

 با گذر از تنگه‌ای زیبا به سوی روستای سرسبز کلاک سرازیر می شویم، دره کلاک همانند وارنگه‌رود بسیار زیبا و سرسبز است و هرچه به کلاک بالا نزدیک می‌شویم بر زیبایی‌های آن افزوده می‌شود. رودخانه‌ پرآبی که در دره کلاک جاری‌است یکی از شاخه های رود هراز است. سرسبزی روستاها و باغ‌های کنار رودخانه مسیر حرکت را زیبا و عطرآگین می‌کند.  در مسیر از میان باغ‌های میوه و زمین‌های سرسبز پر از گل‌های رنگارنگ، گذر خواهیم کرد. جریان رودخانه و صدای پرخروش آن، طراوت و زیبایی خاصی به مسیر می‌بخشد و بوی گل اسپند (کولِک) عطر دلپذیری به فضا می‌دهد.

 کلاک

کوچه‌باغ‌های سرسبز روستای کلاک

با زیر پا گذاشتن کوچه باغ های سرسبزی که تنوع گل‌های وحشی در  آن به اوج می‌رسد، به روستای کلاک می‌رسیم. روستای کلاک در استان مازندران و در نزدیکی روستای یوش، زادگاه شاعر پر آوازه ایرانی،  نیما یوشیج قرار دارد. اینجا نقطه پایان کوهپیمایی است. پس از استراحتی کوتاه، سوار ماشینی که در روستا منتظرمان است می‌شویم و  با عبور از جاده زیبای روستای یوش و بلده به سمت تهران باز می‌گردیم.

برای اطلاع از خدمات و قیمت تور صعود به قله آزادکوه بر روی آن کلیک کنید.


5/ شهریور/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف