WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

صعود به قله دماوند، بام ایران زمین

صعود به قله دماوند، بام ایران زمین

10/ تیر/1397

با گرم شدن هوا، هوای کوهنوردی به سرمان می‎زند. بهترین زمان برای صعود به قله دماوند ماه‌های تیر و مرداد است


خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که از موهبت‌های طبیعی زیادی برخوردار است. با وجود تنوع بالای ساختارهای زمین‌شناسی و جغرافیای متنوع، از وجود کوه‌های مرتفع، دشت و بیایان‌ها و مناظر جنگلی و ساحلی بسیاری بهره‌مند هستیم. هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم به یکی از قله‌های مرتفع رفته و از کوهنوردی لذت ببریم. صعود به قله دماوند، آرزوی هر کوهنورد ایرانی است.

نمای زیبای قله دماوند

نمای زیبای قله دماوند

صعود به قله دماوند، از مسیرهای مختلفی میسر است. جبهه جنوبی دماوند، یکی از مسیرهای صعود است که هرساله مورد توجه علاقه‌مندان به کوه‌نوردی واقع می‌شود. متاسفانه پیمایش در این مسیر، چالش‌ها و محدودیت‎‌های زیادی را پیش روی کوهنوردان قرار داده است. مهم‌ترین معضلی که هرساله، در فصل صعود، با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مسئله حفاظت محیط‌زیست و بهداشت منطقه است. طبیعت دامنه‌های جنوبی قله دماوند، به شدت آسیب دیده و رو به تخریب و نابودی است. علاوه براین، به دلیل تعدد علاقه مندان به صعود قله دماوند، تعداد کسانی که در طول مدت کوتاهی به بارگاه سوم دماوند می‌آیند، بیش‌تر از ظرفیت برد منطقه است. و این موضوع، نارضایتی کوه‌نوردان بسیاری را به همراه داشته است.

بارگاه سوم دماوند، یال جنوبی

بارگاه سوم دماوند، یال جنوبی

ما همواره در صدد هستیم تا به‌گونه‌ای از میراث طبیعی خود بهره‌مند شویم، که از آن حفاظت کرده و برای نسل‌های آینده هم باقی بگذاریم. اسپیلت البرز، در راستای عمل به اهداف گردشگری پایدار، اقدام به برپایی اکوکمپ دماوند در روستای ناندل- واقع در دامنه شمالی قله- کرده‌است. اکوکمپ دماوند، با رعایت همه استاندارهای جهانی، بهترین خدمات را در اختیار کسانی که قصد صعود به قله، از جبهه شمال شرقی دارند؛ قرار می‌دهد. کسانی که برای اولین بار به این‌جا می‌آیند، از امکانات موجود در اکوکمپ، شگفت‌زده شده و از برخورد کارکنان بی‌ریا و متواضع، و محیط گرم و صمیمی کمپ به وجد می‌آیند.

در مسیر صعود به قله دماوند، از یال شمال شرقی

در مسیر صعود به قله دماوند، از یال شمال شرقی

 

مارتین، کوهنورد آلمانی از تجربه اقامت خود در اکوکمپ دماوند(کمپ پیشرفته) چنین می‌گوید:

اصلا انتظار نداشتم با چنین جایی مواجه شوم. وجود یک کمپ کوهستانی با همه شرایط و امکانات، یک اتفاق غیر منتظره بود. کارکنان مهربان کمپ، مرتب با انواع نوشیدنی‌های گرم و دمنوش‌های بومی از ما پذیرایی می‌کردند. تصور این‌که در ارتفاع 4350 متری از سطح زمین، بتوان روی تخت‌خواب‌های گرم و راحت خوابیده و غذای گرم و لذیذ خورد، بسیار لذت‌بخش بود. شب قبل از صعود در فضای گرم با کوهنوردانی که از کشورهای دیگر برای صعود به قله دماوند به ایران آمده بودند، آشنا شده و تجربیات خود را با هم به اشتراک گذاشتیم. من دوست دارم حتما باز هم به این اکوکمپ مجهز و باصفا آمده و به قله دماوند صعود کنم.
 

اکوکمپ دماوند، روستای ناندل

اکوکمپ دماوند، روستای ناندل

دامنه‌های شمال شرقی، با پوشش گیاهی متنوع و زیبای خود، بکرترین و زیباترین مسیر صعود به قله دماوند را پیشنهاد می‌دهد. اگرچه از نظر مسافت، این مسیر کمی طولانی تر از مسیرهای جنوبی و غربی است، اما مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیری که در طول راه به دیده می‌آید خستگی را از تن هر بیننده‌ای می‌زداید.

یال ناندل، بکر و زیبا

یال ناندل، بکر و زیبا

صعود به قله دماوند از یال ناندل (جبهه شمال شرقی) اشتیاق هر کوهنوردی را بر می‌انگیزد. اکوکمپ دماوند، در روستای ناندل، تنها کمپ تجهیز شده کوهستانی ایران است که خدمات بیشماری را در اختیار کوهنوردان قرار می‌دهد. این مجموعه از دو کمپ در ارتفاع‌های 2300 متری (base camp) و 4350 متری (advanced camp) تشکیل شده‌است. در هر دو کمپ مجموعه، امکان سرو غذای گرم و خانگی وجود دارد. و در اکوکمپ دماوند می‌توان از حمام آب گرم نیز استفاده کرد. تیم سرپرستی حرفه‌ای اسپیلت البرز، در کنار خدمات موجود در اکوکمپ دماوند، تجربه یک صعود جذاب، ایمن، و به یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد. علاوه بر همه امکانات موجود در اکوکمپ دماوند، کوله‌پشتی‌ها نیز توسط قاطر به کمپ پیشرفته انتقال یافته و کوهنوردان می‌توانند فقط وسایل ضروری را با خود حمل کنند. در کمپ پیشرفته نیز، همه امکانات موجود در اکوکمپ دماوند در اختیار کوهنوردان قرار می‌گیرد. یکی از موارد مهمی که در کمپ پیشرفته مورد توجه قرار دارد، مدیریت پسماند و رعایت اصول پایداری محیط‌زیست است.

اکوکمپ مجهز دماوند در دامنه‌های شمال شرقی

اکوکمپ مجهز دماوند در دامنه‌های شمال شرقی

شریف و حبیب، کارکنان میهمان‌نواز اکوکمپ در بدو ورود کوهنوردان، با نوشیدنی‌های گرم از آن‌ها استقبال کرده و کوهنوردان را به چادرهای مخصوص خودشان هدایت می‌کنند، تا با استراحت لازم، برای صعود به بلندترین نقطه ارتفاعی ایران آماده شوند. در تور 4 روزه صعود به قله دماوند تجربه دو شب اقامت در کمپ پیشرفته و یک شب در اکوکمپ دماوند خواهید داشت. برای کسانی که نیاز به هم‌هوایی بیشتری برای صعود به قله داشته باشند، تور 5 روزه صعود به قله دماوند این امکان را در اختیارشان قرار می‌دهد تا با یک شب اقامت بیشتر در کمپ پیشرفته، آمادگی جسمانی لازم برای صعود به قله دماوند را کسب کرده و صعود رضایت‌بخشی داشته باشند.

روز شمار تور صعود به قله دماوند را در زیر می‌خوانیم:

روز اول، سلام به گنبد گیتی

با کوله‌باری از انگیزه سفر خود را آغاز می‌کنیم. می‌خواهیم قدم بر بلندترین نقطه ارتفاعی ایران، قله دماوند، آن دیو سپید پای‌دربند بگذاریم. حوالی ظهر راهی جاده هراز می‌شویم. در حوالی روستای ناندل، قله دماوند، با شکوه و استوار به میهمانان خود خوش‌آمدگویی می‌کند. به اکوکمپ دماوند در ارتفاع 2300 متری در دامنه‌های ناندل می‌رسیم. فضای صمیمی و دل‌پذیر کمپ، فرصت آشنایی با همنوردان و سرپرست برنامه را برایمان مهیا می‌کند. تا زمان صرف شام فرصت استقرار در چادرهای اختصاصی و آماده شدن برای پیمایش روز بعد را در اختیار خواهیم داشت.

عکس دسته‌جمعی همنوردان اسپیلت البرز در مسیر صعود به قله دماوند

روز دوم، ناندل، قدم‌گاه دل‌دادگان به قله دماوند

صبح دل‌انگیز ناندل، آدمی را سر ذوق می‌آورد. قله دماوند، سخاوتمندانه و پیروز، بر فضای اکوکمپ، سایه انداخته‌است. صبحانه گرم و مقوی را در سالن غذاخوری کمپ میل کرده و آماده پیمایش می‌شویم. قاطرهای زحمتکش، کوله‌پشتی‌هایمان را به کمپ پیشرفته منتقل می‌کنند و ما فقط با کوله‌های‌حمله و وسایل ضروری مورد نیاز، قدم در مسیر پیمایش می‌گذاریم. برای شروع کوه‌پیمایی به ارتفاع 3000 متری می‌رویم. حرکتمان به صورت تیمی و آرام انجام می‌شود، در طول مسیر از زیبایی‌های بکر و بی‌نظیر دامنه‌های شمال شرقی لذت برده و عکاسی می‌کنیم.

هم‌نوردان باانگیزه اسپیلت البرز در مسیر صعود به قله دماوند

هم‌نوردان باانگیزه اسپیلت البرز در مسیر صعود به قله دماوند

بعد از حدود 5 الی 6 ساعت کوهپیمایی سبک، به کمپ پیشرفته می‌رسیم. در بدو ورود به کمپ، میزبانان مهربان و مهمان‌نواز کمپ با لبخند و نوشیدنی‌ گرم، از کوهنوردان پذیرایی می‌کنند. وجود کمپ تجهیزکوهستانی در ارتفاع 4350 متری، میهمانان را به تعجب و تحسین وا می‌دارد. پس از استراحت و تحویل گرفتن چادرهای اختصاصی، گشت کوتاهی در ارتفاعات زیبای منطقه خواهیم داشت. عصرگاهان با تجمع در چادر اجتماعات، درباره چگونگی صعود نهایی به قله دماوند، گپ و گفتگوی مختصری خواهیم داشت. در پایان روز، پس از صرف شام و آماده کردن کوله‌پشتی‌های خود، به استراحت شبانه خواهیم پرداخت تا انرژی لازم برای صعود روز بعد را داشته باشیم.

کمپ مجهز کوهستانی اسپیلت البرز در ارتفاع 4350 متری

روز سوم: بر فراز گنبد گیتی

روز موعود فرا رسیده‌است. سحرگاهان، پیش از طلوع خورشید از خواب بیدار شده و در آرامش و سکوت حاکم بر دامنه‌های شمال شرقی، صعود خود را آغاز می‌کنیم. هم‌گام با قدم‌های مصمم و باانگیزه‌ای که به سوی قله برمی‌داریم، خورشید طلوع می‌کند. از سرمای هوا کاسته شده و تابش خورشید جان تازه‌ای بر رگ‌هایمان می‌تراود. در طول مسیر، برای صرف صبحانه قابل حمل و استراحت، توقف‌های کوتاهی خواهیم داشت. حدود 6 ساعت بعد، آخرین گام را بر فراز قله دماوند در ارتفاع 5671 متری از سطح زمین، می‌گذاریم. احساس وصف ناپذیری در وجودمان جوانه می‌زند. خستگی راه به کلی از یادها می‌رود و ایستادن بر بلندترین نقطه ارتفاعی وطن عزیزمان، غرورآفرین و باشکوه است. لحظاتی را به شکرگزاری و سرور می‌گذرانیم. همنوردهای خود را در آغوش گرفته و صعود را به یکدیگر تبریک می‌گوییم. انگار تولد دیگری را تجربه کرده باشیم. ‍‍‌‎‏پس از گرفتن عکس‌های یادگاری با قله دماوند، به سوی کمپ پیشرفته رهسپار می‌شویم. نهار را در میانه راه میل کرده و ضمن تماشای مناظر بی‌بدیل اطراف، به مسیر خود ادامه می‌دهیم تا به کمپ برسیم. امشب را هم در کمپ پیشرفته اقامت خواهیم داشت.

گام آخر، بر فراز ایران

روز چهارم: خداحافظی با بلندترین چکاد ایران

روز آخر حضورمان در کمپ پیشرفته است. رو در روی دماوند ایستاده و قدردان میزبانی بی‌نظیر دماوند زیبا هستیم. خوشحالی وصف‌ناپذیری در دلمان احساس می‌کنیم. کوله‌پشتی‌ها را بار قاطرها کرده و در مسیر سرازیر می‌شویم. بعد از حدود 4 تا 5 ساعت پیاده روی به جاده می‌رسیم. مسیر باقی‌مانده تا ناندل را با نیسان خواهیم رفت. بار دیگر با میزبانی بی‌نظیر کارکنان اکوکمپ روبرو می‌شویم و نوشیدن دمنوش‌های محلی خستگی را از جانمان به در می‌کند. پس از صرف نهار، وقت خداحافظی فرارسیده است. دلمان را در دامنه‌های شکوهمند یال شمال شرقی جای گذاشته و با کوله‌باری سرشار از موفقیت و خرسندی به تهران باز می‌گردیم.


10/ تیر/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف