WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

با آرامش از عرض کویر بگذرید

با آرامش از عرض کویر بگذرید

2/ فروردین/1397

کویر، این سرزمین سرکش و دوست‌داشتنی پر از رمز و رازهایی است که فرصت دیدار از آنها نصیب افرادی خواهد شد


کویر، این سرزمین سرکش و دوست‌داشتنی پر از رمز و رازهایی است که فرصت دیدار از آنها نصیب افرادی خواهد شد که کتاب زندگی‌شان با سفرهای خاص ورق می‌خورد. اسپیلت البرز در راستای برگزاری سفرهای جذاب طبیعت‌گردی، سال‎هاست برنامه‎ای حرفه‎ای و کم‌نظیر را برای دیدن جلوه‎های طبیعت کویر، با عنوان «عبور از عرض کویر با قافله شتر» ترتیب داده است. سفری که در آن جا پای نیاکانی خواهیم گذاشت که روزگاری از این مسیر به دیدار ناشناخته‌ها می‌رفتند. در این مطلب از جاذبه‌هایی گفته‌ایم که تنها با عبور از عرض کویر موفق به دیدارشان خواهیم شد.

بازمانده از زمان کهن

موقعیت استراتژیک سرزمین‌مان ایران، امنیت جاده‌ها و وجود حصارهای طبیعی در قرن‌ها پیش فرصتی استثنایی به‌وجود آورد تا بازرگانان خاور دور با سرزمین‌های دیگر تبادلات کالایی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین عناصری که به این مهم کمک کرد، «جاده‌ی ابریشم» بود که به‌عنوان راهی امن برای بازرگانی و سفر مورد استفاده قرار می‌گرفت. بخشی از این جاده هنوز باقی مانده و مسافران کویری موفق به دیدار از آن خواهند شد.

عبور از عرض کویر

ساکنین کویر

حیات گیاهی و جانوری کویر نیز بسیار جذاب و قابل تامل است. از حشرات کوچک و بی‌آزار و خزندگان خوش خط و خال گرفته تا پرندگانی که لابه‌لای بوته‌های سرسخت کویری زندگی می‌کنند همگی به طرز شگفت‌انگیزی زیبا و دیدنی هستند. در کنار آنها گل‌ها و گیاهان شورپسند کویری و شیوه‌ی تطابق آنها با گرما و نمک منطقه، آن هم در فصل بهار، دیدنی و به‌یادماندنی خواهد بود.

گیاهان کویری (گل جالیز)

از قصر بهرام تا عین‌الرشید

مسیر سفرمان روزگاری بسیار پر رفت و آمد بوده است. کاروان‌های گوناگون از سرزمین‌های دور و نزدیک از آن می‌گذشتند و گاهی شب‌ها هم می‌ماندند. به جز این‌ها صدها سال پیش، بخشی از این سرزمین شکارگاه پادشاهی بوده و به همین دلیل پادشان برای خود محل‌های اقامت ویژه می‌ساختند. از آن دوران شکوهمند بناهایی چون «قصر بهرام» که از سنگی بسیار با ارزش ساخته شده و شاه‌نشین آن بسیار دیدنی است، کاروانسرای «عین‌الرشید»، آب‌انبار «قیلوقه»، قسمت‌هایی از پل‌ها و چاه‌های قدیمی و کاروانسرای «سفید آب» باقی مانده است. دیدن لوله‌های آب سفالی بازمانده از دوران صفوی و تونل مخفی که از برج قصر بهرام به اتاقی در عین‌الرشید می‌رسد تنها بخشی از شگفتی‌های این بناهای افسانه‌ای خواهد بود.

کاروانسرای قصر بهرام

دیدار با دکتر نمکی

دریاچه‌ی نمک، پلی‌گون‌های زیبای آن و پیدا کردن بلورهای رنگارنگ نمک در کنار بهترین زمان و موقعیت برای دیدن «جزیره‌ی سرگردان» بخشی دیگر از سفرمان را به خود اختصاص خواهد داد. در کنار تمام این زیبایی‌ها بسیاری از پزشکان معتقدند که تنفس در حوالی دریاچه‌ی نمک و پیاده‌روی پابرهنه در ساحل آن می‌تواند برای بهبود بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی مفید باشد.

پلی گونهای نمکی

جاذبه‌های زمین گردشگری یا ژئوتوریستی

عبورمان از عرض کویر در کنار جاذبه‌هایی خواهد بود که زمین، طی میلیون‌ها سال آنها را پدید آورده است. در واقع در این سفر می‌توانیم به آلبوم قدیمی کره‌ی زمین نگاهی بیاندازیم و جاذبه‌هایی را ببینیم که فرصت دیدارشان تنها نصیب کسانی شده که برای کشف ناشناخته‌ها راهی سرزمین‌های شگفت‌انگیز می‌شوند. جاذبه‌هایی چون «کلوت‌ها» و «رمل‌‌ها» که هر کدام داستان‌هایی شگفت‌انگیز درباره‌ی شیوه‌ی پیدایش و ادامه‌ی حیاتشان دارند.

رملهای کویری

به‌سان رهنوردانی که در افسانه‌ها گویند...

در کنار تمام این زیبایی‌های این سفر، به سبب دوری از هر شهر و شلوغی‌ها و دغدغه‌های آن، شیوه‌ی زندگی خاص، غذاهای ویژه، کمپ‌های مجهز اسپیلت البرز، شب‌مانی‌های هیجان‌انگیز و شترسواری طولانی و آشنایی با شیوه‌های استقرار در طبیعت، بی‌شک یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهایتان خواهد بود.
سفری که در آن طبیعت، تاریخ و فرهنگ به استقبالتان خواهند آمد و صدای زنگ کاروان‌هایی که از گذشته‌های دور از این سرزمین گذشته‌اند، چون موسیقی جاودانی بر جانتان خواهد نشست.

شترسواری

با اسپیلت البرز در تور عبور از عرض کویر همسفر شوید.


2/ فروردین/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف