WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند افتتاح شد

اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند افتتاح شد

18/ شهریور/1394

روز پنج شنبه 29 مرداد، اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند با حضور مدیرکل کمیته طبیعت گردی کشور، دبیر فدراسیون کوهنوردی و جمعی از مدیران دولتی و فعالان گردشگری و کوهنوردی در بخش خصوصی افتتاح شد.


در این مراسم که در روستای ناندل در جبهه شمالی کوه دماوند برگزار شد، مهندس فیاضی مدیرکل کمیته طبیعت گردی کشور عنوان داشت که قله دماوند یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعت گردی کشور است که هرساله کوهنوردان زیادی از سراسر جهان، برای صعود آن به ایران می آیند اما تاکنون به دلیل ضعف زیرساختها، امکان ارائه خدمات استاندارد که شان ایرانی را در برابر میهمانان خارجی حفظ کند وجود نداشته است. فیاضی افزود هجوم خارج از ظرفیت کوهنوردان ایرانی به جبهه جنوبی دماوند باعث آلودگی محیط زیست، آسیب دیدن پوشش گیاهی و جانوری منطقه و از بین رفتن آرامش کوهستان در این رخ دماوند شده است و این مسئله نه برای این اثر طبیعی ملی قابل قبول است و نه وجه‏ه ی مناسبی برای گردشگری کوهستان در ایران دارد و ایجاد اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند که بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده است، نیازی مبرم در این حوزه به شمار می‏رفت.

https://spilet.com/UploadFiles/camp-nandal-article(1)(1).jpg


در ادامه هادی صابری دبیر فدراسیون کوهنوردی کشور ضمن تقدیر از شرکت اسپیلت البرز که سرمایه گذار و مجری این طرح بوده است افزود که ما به خوبی می دانیم اجرای چنین طرحهایی، آن هم در ارتفاعات بالا چقدر دشوار و انرژی بر است. گو اینکه بررسی، مطالعه و طراحی این طرح نیز قطعا زمان و هزینه زیادی برده است و فدراسیون کوهنوردی آماده هم فکری و ارائه مشاوره به مجریان آن در کارگروههای تخصصی خود می باشد.

https://spilet.com/UploadFiles/camp-nandal-article(1)(1).jpg


سپیس سهند عقدایی مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی و طبیعت گردی اسپیلت البرز که سابقه طولانی در طراحی و اجرای تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی در داخل و خارج کشور دارد، طی گزارشی تصویری توضیح داد اکوکمپ کوهستانی شمالی، شامل دو مجموعه مکمل است که یکی در روستانی ناندل در ارتفاع 2300 متری دامنه های شمالی دماوند ساخته شده است.

https://spilet.com/UploadFiles/camp-nandal-article(4).jpg

دومی کمپ پیشرفته کوهنوردی است که در ارتفاع 4350 یال شمال شرقی دماوند به صورت پرتابل برپا شده و در میانه مسیر صعود قله دماوند، محل استقرار و خدمات رسانی به کوهنوردان می باشد.

https://spilet.com/UploadFiles/camp-nandal-article(4).jpg

عقدایی عنوان داشت اقامت کوهنوردان در لوج چادرهای اختصاصی، برپایی آشپزخانه مجهز با حضور آشپز مجرب در ارتفاع، وجود چادرهای غذاخوری و گردهم آیی کوهنوردان در ارتفاع و تعهد به حفظ و پاکیزگی محیط آسیب پذیر کوهستان، از اهداف حاکم بر این پروژه بوده است.

https://spilet.com/UploadFiles/camp-nandal-article(1)(1).jpg

از نکات زیست محیطی و جالب پروژه اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند، یکی پرهیز از هرگونه ساخت و ساز ثابت در ارتفاع بود با شعار " استفاده نکردن حتی از یک کاسه سیمان در برپایی کمپ". دیگر اینکه مجریان این طرح با الگوگیری از نمونه های مترقی زیست محیطی روز جهان، برای نخستین بار در ایران طرح حمل فضولات انسانی به ارتفاعات پایین کوه را اجرا کردند. طی این طرح، تمام فاضلاب انسانی تولید شده در سپتیکی که در زیر توالت کوهستانی نصب شده، جمع می‏شود؛ سپس در مخازنی دربسته به ارتفاعات پایین منتقل شده و آنجا طبق اصول علمی روند تجزیه و تبدیل آن به کود مناسب کشاورزی انجام می‏گردد تا بدین وسیله از رهگذر حضور کوهنوردان در ارتفاعات، از تجمع فضولات انسانی در یک نقطه از کوه و به دنبال آن آلودگی منابع آب و محیط زیست اطراف جلوگیری به عمل آید. مشکلی که هم اکنون متاسفانه در اطراف بسیاری از پناهگاههای کوهنوردی کشور شاهد آن می‏باشیم.

در پایان دو تن از راهنمایان پیشکسوت شمالی دماوند به نامهای علی صالحی و رجبعلی علیزاده با اهدای لوحهایی از سوی فدراسیون کوهنوردی و شرکت اسپیلت البرز مورد تقدیر قرار گرفتند. عقدایی مدیرعامل اسپیلت البرز عنوان داشت این پیشکسوتان که امروز مرز 90 سال را عبور کرده اند از چندین دهه پیش که جاده ای به ناندل نبوده است با چارپا و مال خدمات رسانی به کوهنوردان علاقمند به دماوند را آغاز کرده و تا امروز که فرزندانشان در سطحی وسیع تر راهنما و کمک رسان کوهنوردان هستند این روند ادامه داشته است و اسپیلت البرز نیز در اکوکمپ کوهستانی شمالی از کمک و خدمات ایشان که از نیروهای زبده جامعه محلی هستند بهره می برد.

جهت دانلود کاتالوگ دوزبانه اکوکمپ کوهستانی دماوند اینجا کلیک کنید و کاتالوگ فارسی را نیز از اینجا دانلود کنید.

منبع: اکوکمپ کوهستانی  شمالی دماوند

لینک خبر در:

خبرگزاری مهر

خبرگزاری انتخاب

خبر گزاری خبرچه

همچنین در این باره بخوانید:

خبر گزاری ایسنا: افتتاح پیشرفته‌ترین کمپ کوهنوردی کشور در نزدیکی قله دماوند

خبرگزاری هنر نیوز: نخستین اکوکمپ بخش شمالی کوه دماوند راه‌اندازی شد

خبرگزاری دنیای سفر: اکوکمپ دماوند؛ مکانی برای خدمات استاندارد به گردشگران خارجی

خبرگزاری همگردی: افتتاح اکو کمپ کوهستانی شمالی دماوند


18/ شهریور/1394



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف