WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
در حاشیه برگزاری نخستین نشست کمیته گردشگری خلاق در کمیسیون گردشگری اتاق ایران

کمیته گردشگری خلاق در اتاق بازرگانی چه می‌کند؟

کمیته گردشگری خلاق در اتاق بازرگانی چه می‌کند؟

20/ مهر/1399

سالهاست که گردشگری کشور براساس الگوی گردشگری انبوه حرکت کرده، الگویی که در آن گردشگر منفعل است و براساس برنامه‌ای که تور برایش تعریف کرده به مقصدی تعیین شده برای انجام فعالیتی مشخص می‌رود. اما گردشگری خلاق، این گردشگر را به یک تجربه‌گر تبدیل می‌کند که می‌رود تا فعالیت‌هایی متفاوت در مناطقی اغلب کمتر شناخته شده انجام دهد.


هرچند گردشگری خلاق موضوع جدیدی نیست و در ایران نیز سالهاست توجه برخی از فعالان گردشگری را به خود جلب کرده، اما در این روزهای کرونایی صنعت، بیشتر از این نوع گردشگری تجربه محور، می‌شنویم؛ از تشکیل باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو که به گفته دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، قرار است مجری و اپراتور پروژه شناسایی مقصدها و شهرهای خلاق باشد، الگوسازی کند و در این راه با شهرداری‌ها و استانداری‌ها همکاری کند تا تشکیل کمیته گردشگری خلاق در کمیسیون گردشگری اتاق ایران.

اما چرا اقتصاد ایران به گردشگری خلاق نیاز دارد؟

سالهاست که گردشگری کشور براساس الگوی گردشگری انبوه حرکت کرده، الگویی که در آن گردشگر  منفعل است و براساس برنامه‌ای که تور برایش تعریف کرده به مقصدی تعیین شده برای انجام فعالیتی مشخص می‌رود. اما گردشگری خلاق، این گردشگر را به یک تجربه‌گر تبدیل می‌کند که می‌رود تا فعالیت‌هایی متفاوت در مناطقی اغلب کمتر شناخته شده انجام دهد. درواقع در این نوع از گردشگری اغلب از جاذبه‌های ناملموس موجود در هر منطقه بهره برده می‌شود، برخلاف گردشگری انبوه که بیشتر با میراث ملموس مرتبط است. از این روست که گردشگری خلاق در بسیاری از حوزه‌ها همچون کشاورزی، آشپزی، یوگا و مدیتیشن یا صنایع دستی و اقامتگاه‌ها تجلی یافته است.

ناتوانی دولت در توسعه زیرساخت‌های گردشگری

به گفته سهند عقدایی، دبیر کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری اتاق ایران، اقتصاد ایران ذر دهه نود، رکود شدیدی را تجربه کرده و تحریم های جهانی، کاهش فروش نفت، زمین‌گیر شدن سیستم بانکی کشور و … سبب شده تا دولت به سختی توان تامین نیازهای اولیه کشور را داشته باشد از این رو انتظار از دولت برای ایجاد زیرساخت‌های بزرگ گردشگری نظیر ساخت هتل، تاسیسات گردشگری، تبلیغات بین‌المللی و … دور از واقعیت است. بنابراین برای توسعه باید به سمتی از گردشگری رفت که با داشته‌های فعلی امکان پذیر باشد.

نبود تنوع در بسته‌های سفر

این فعال گردشگری معتقد است در گردشگری انبوهتنوعی در بسته‌های سفر دیده نمی‌شود، رقابت تنها در قیمت صورت می‌گیرد و به تدریج حاشیه سود کمتر می‌شود اما در گردشگری خلاق و بسته‌های جدید سفر که با نگاهی دیگر براساس داشته‌های موجود ارائه می‌شود، علاوه برتنوع، حاشیه سود نیز افزایش یافته و سود منطقی عاید فعالان گردشگری می‌شود.

نبود مدل توسعه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری

او تاکید می‌کند در حوزه گردشگری انبوه، فعالان گردشگری دور از مرکز با میزان سرمایه‌های کوچک چندان باوری به پتانسیل‌های خود ندارند و رونق خود را به حمایت دولت مرتبط می‌دانند اما گردشگری خلاق و تجربه‌محور کمک می‌کند تا مدلهای توسعه کسب و کارهای کوچک شکل گرفته و به سرمایه‌های کوچک سمت و سو داده شود تا در واحدهای کوچک، به موازات و در تعداد زیاد وارد عرصه اقتصاد گردشگری شوند.

برنامه کمیته گردشگری خلاق کمیسیون اتاق گردشگری

اما برنامه هایکمیته گردشگری خلاق کمیسیون اتاق گردشگری برای رونق گرفتن گردشگری خلاق چیست و تا چه حد اجرایی است؟

سهند عقدایی برنامه های این کمیته را مبتنی بردو محور می داند؛ 

 آموزش و مشاوره برای راه اندازی کسب و کارها در دورترین مناطق یا مناطق کمتر توسعه یافته. و کمک به ایجاد یک مرکز شتاب دهنده.

در مورد آموزش و مشاوره او معتقد است در دورافتاده‌ترین مناطق نیز جاذبه‌های بسیاری وجود دارد اما اینکه این جاذبه چگونه به بسته سفر تبدیل شود و گردشگر به خاطرش پول خرج کند،حلقه مفقوده‌ای است که یافتن آن نیاز به آموزش و توانمندسازی دارد.

این کمیته باور دارد نقطه شروع توسعه، تغییر فکر و نگاه فعالان اقتصادی است و در این خصوص تدوین و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه “شهرهای خلاق” و “بوم گردشگری” هم‌چنین ایجاد یک مرکز مشاوره کسب و کار خلاق در الویتهای این کمیته است.

از سویی در زمینه ایجاد یک مرکز شتاب‌دهنده اقتصادی با وجود دو رکن آموزش و دانش، می‌توان در زمینه رکن سوم یعنی سرمایه با بهره بردن از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی در ارتباط با سرمایه‌گذاران بهره برد و  امکان مالی مناسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک را فراهم کرد.

درواقع این مرکز شتاب دهنده با شناسایی ظرفیت‌های جامعه محلی و تهیه برنامه علمی برای کسب و کار براساس آن پتانسیل، زمینه جذب سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری مطمئن و موفق به عنوان تسهیلگر و شتاب‌دهنده فراهم می‌آورد. 

 

برای خواندن مطلب در راه بلد کلیک کنید.


20/ مهر/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف