WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

24/ شهریور/1398

از جاذبه‌های گردشگری شمال غربی ایران دریاچه ارومیه است. این منطقه با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد مقصدی خوب برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است.


نام دریاچه ارومیه برای همه آشنا است. چه از گذشته اهل تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی باشید و چه به تازگی به تور طبیعت‌گردی علاقه‌مند شده باشید حتما در میان جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی نام دریاچه ارومیه را شنیده‌اید. این دریاچه زیبا که با بارندگی‌های امسال کمی نجات پیدا کرد در خطر نابودی بود. اما خوشبختانه بارندگی‌های امسال تا حدی خطر را دور کرد. برای شناخت زیبایی‌های دریاچه با ما همراه شوید:

 

آشنایی با دریاچه ارومیه

از جاذبه‌های گردشگری شمال غربی ایران دریاچه ارومیه است. این منطقه با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد مقصدی خوب برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است. دریاچه ارومیه میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار دارد و در ارتفاع 1267 متری واقع شده. این دریاچه 140 کیلومتر طول، 55 کیلومتر عرض دارد و عمق آن حداکثر به 16 متر می‌رسد.

دریاچه ارومیه با وسعت شش هزار کیلومتر مربعی بزرگ‌ترین دریاچه ایران است که البته در جهان هم رکوردهایی به نام خودش ثبت کرده است. دریاچه ارومیه بیست‌وپنجمین دریاچه بزرگ دنیا است و پیش از خشکسالی‌های اخیر که باعث کم شدن مساحت دریاچه شد دومین دریاچه بزرگ آب شور در دنیا بود.

نام دریاچه

یکی از تکنیک‌های سفر آگاهی از پیشینه، تاریخچه و وجه تسمیه جاذبه‌های گردشگری در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است. دانستن مطالبی از گذشته کمک می‌کند با دیدی بازتر از این جاذبه دیدن کنید.

در پارسی کهن این دریاچه با نام چیچست به معنای درخشنده خوانده می‌شد که الحق نامی مناسب است و تماشای نور خورشید که بر دریاچه می‌تابد و تلالو آب بسیار زیبا است. این دریاچه به نام‌های کبودا، کپوتان و لاکوس ماتینوس هم نامیده شده اما نام آن از گذشته‌های دور ارومیه بوده است که از شهرم هم‌جوار گرفته شده.

 

دریاچه‌ای که آبی نیست!

یکی از تکنیک‌های سفر که جالب است پیش از تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی به دریاچه ارومیه بدانید رنگ این دریاچه است. شاید در میان عکس‌های دریاچه ارومیه این دریاچه را به رنگ سرخ و نارنجی دیده باشید. علت آبی نبودن و تغییر رنگ گهگاه دریاچه بر اثر فعالیت موجودات میکروسکوپی است.

حضور موجودات میکروسکوپی با آغاز کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت نمک پررنگ‌تر شد و دریاچه ارومیه زمان‌هایی طولانی‌تر به رنگ سرخ درآمد.  شما هم اگر به بازدید از این دریاچه علاقه‌مند هستید و دوست دارید رنگ‌های متنوع دریاچه را ببینید تور طبیعت‌گردی مهاباد و ارومیه این امکان را دراختیار شما قرار می‌دهد.

دیدنی‌ها

از تکنیک‌های سفر به هر منطقه‌ای شناخت دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مقصد است. درمورد دریاچه ارومیه هم جاذبه‌های گردشگری که در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی باید از آن دیدن کنید به دریاچه ختم نمی‌شود. با سایر دیدنی‌های دریاچه ارومیه آشنا شوید:

  1. جزایر دریاچه

تعداد جزایر دریاچه برای بسیاری باورنکردنی است. در این دریاچه 102 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری منطقه هستند. برخی از این جزیره‌ها بزرگ و برخی بسیار کوچک هستند. همچنین در برخی از این جزایر حیات حیوانی و گیاهی وجود دارد اما روی بعضی هیچ حیوانی سکونت نمی‌کند. از مشهورترین جزایر دریاچه ارومیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشت عثمان که کوچک‌ترین جزیره است.
  • کبودان
  • اشک
  • اسپیر
  • آرزو
  • نهگانه
  1. کریستال‌های نمکی

بالاتر گفتیم یکی از نام‌های دریاچه ارومیه چیچست به معنی درخشنده بوده. یکی از دلایل درخشندگی دریاچه ارومیه که سبب رونق تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی شده است و این مکان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری شاخص تبدیل کرده کریستال‌های نمکی است. این کریستال‌های نمکین به صورت تپه‌های سفید اطراف دریاچه دیده می‌شوند و چهره‌ای برفی به جزایر می‌دهد.

  1. حیات وحش جذاب و متنوع

پرندگان دریاچه ارومیه:

یکی از جاذبه‌های گردشگری این دریاچه تماشای پرندگان دریاچه است. در فصل مهاجرت جزایر دریاچه توقفگاه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر مثل فلامینگو، پلیکان، مفچه نوک، اکراس، لک‌لک، اردک پیسه، نوک‌خنجری، چوب‌پا و مرغ نوروزی می‌شود. یکی از لذات مسافران در تور تفریحی و تور گردشگری تماشای این پرندگان است.

به خاطر شوری آب ماهی در دریاچه ارومیه زندگی نمی‌کند اما حیوانات و گیاهان دیگر مانند انواع جلبک‌ها و قارچ‌ها، خزندگان و پستانداران در این دریاچه زیست می‌کنند.

  1. قایق‌سواری

از تکنیک‌های سفر به دریاچه ارومیه مغتنم شمردن پر شدن مجدد دریاچه و قایق‌سواری روی دریاچه است. قایق‌سواری فرصتی برای تماشای جزایر و حیوانات از نزدیک دراختیارتان قرار می‌دهد و می‌توانید در تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی از جای جای این دریاچه دیدن کنید.

  1. درمان

یکی از دلایل اقبال زیاد به دریاچه ارومیه خواص درمانی آب این دریاچه است. از تکنیک‌های سفر برای بسیاری استفاده از فرصت و درمان بیماری‌ها با گل‌ولای دریاچه در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است.

گل‌ولای سیاه رنگ و خمیری دریاچه برای درمان بیماری‌های رماتیسمی، پوستی و اختلال سوخت‌وساز بدن مناسب است. همچنین نمک‌های دریاچه برای درمان بیماری‌های تنفسی و پوستی مناسب است.

اگر قصد سفر به دریاچه ارومیه با تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی را دارید از بازی با گل‌ولای دریاچه غافل نشوید که هم فال است هم تماشا!

  1. تماشای غروب

یکی از زیباترین مناظر دریاچه ارومیه تماشای غروب خورشید است. انعکاس خورشید در آب نمکین و کریستال‌های نمکی منظره‌ای زیبا و دلفریب ایجاد می‌کند. در تکنیک‌های سفر بردن دوربین عکاسی را حین تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی به دریاچه ارومیه فراموش نکنید و از مناظر زیبای دریاچه از جمله پرندگان، حیات وحش، کریستال‌ها، جزایر و از همه مهم‌تر غروب آفتاب عکس بگیرید.


24/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف