WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

دریاچه کوهستانی دالامپر در مرز سه کشور(ایران و ترکیه و عراق)

دریاچه کوهستانی دالامپر در مرز سه کشور(ایران و ترکیه و عراق)

24/ شهریور/1398

این دریاچه که در نقطه صفر مرزی ایران، عراق و ترکیه قرار دارد برای علاقه‌مندان به تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی نامی آشنا است اگرچه سایرین اطلاعی از این دریاچه زیبا ندارند. 


دریاچه کوهستانی دالامپر از زیباترین و خوش‌آب‌وهوا ترین مناطق ایران است. این دریاچه که در نقطه صفر مرزی ایران، عراق و ترکیه قرار دارد برای علاقه‌مندان به تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی نامی آشنا است اگرچه سایرین اطلاعی از این دریاچه زیبا ندارند. دریاچه دالامپر از جاذبه‌های آذربایجان غربی است که در جنوب غربی ارومیه قرار دارد. در ادامه با تکنیک‌های سفر به این دریاچه آشنا شوید:

 

دریاچه کوهستانی دالامپر کجاست؟

دریاچه کوهستانی دالامپر که در زبان محلی به مام شیخ نامیده می‌شود از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است و در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی اشنویه در نزدیکی شهر دیزج قرار دارد. به این دریاچه کوهستانی آلپ ایران هم گفته می‌شود و مقصدی عالی برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است.

دریاچه روی دامنه‌های کوه دالامپر واقع شده که این کوه خود در نقطه صفر مرزی ایران، عراق و ترکیه قرار دارد و می‌توان از فراز قله این کوه چشم‌اندازی از هر سه کشور مشاهده کرد.

 

کمی درمورد دریاچه کوهستانی دالامپر

دریاچه کوهستانی دالامپر دایره‌ای شکل است و حدود 450 متر قطر دارد. دریاچه در ارتفاع 2720 متری از سطح دریا قرار گرفته و از تکنیک‌های سفر به این دریاچه کمی پیاده‌روی است.

همه دریاچه‌های کوه دالامپر

به جز دریاچه کوهستانی دالامپر چندین دریاچه دیگر در این ناحیه به نام‌های دریاچه مامه، دریاچه شیخ، دریاچه بنچول و دریاچه دیمک وجود دارند که البته دریاچه دالامپر گل سرسبد این دریاچه‌ها است و جزو مقاصد محبوب برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است. شما هم اگر به بازدید از این دریاچه علاقه‌مند شده‌اید تور طبیعت‌گردی مهاباد و ارومیه این امکان را دراختیار شما قرار می‌دهد.

 

کدام فصل به دریاچه کوهستانی دالامپر برویم؟

دریاچه کوهستانی دالامپر از جاذبه‌های گردشگری بکر و بی‌نظیر در ایران است که مسلما هر شخصی که علاقه‌مند به تور طبیعت‌گردی باشد را راضی می‌کند. زمان مناسب سفر به این دریاچه جزو تکنیک‌های سفر است. بهترین زمان برای تور تفریحی به دریاچه کوهستانی دالامپر بهار و تابستان است.

در نیمه‌ی اول سال هوا معتدل‌تر و ملایم‌تر است و بازدید از این دریاچه دلپذیرتر خواهد بود. بهار و تابستان هر کدام مزایای خاص خود را دارند. مزیت بازدید از این دریاچه در بهار مشاهده باقی‌مانده‌ی برف‌های زمستانی و منظره‌ی لکه‌های برفی است.

از طرفی تابستان هم فصل بسیار مناسبی برای بازدید از دریاچه کوهستانی دالامپر است که در تکنیک‌های سفر به این ناحیه نیز توصیه شده. در تابستان همه‌جا سرسبز و روح‌افزا است و دما معتدل است. درخشش خورشید با سبزی گیاهان و آبی آسمان ترکیب می‌شود و منظره‌ی مناسب و زیبایی برای عکاسی فراهم می‌کند. همچنین در تابستان می‌توانید تنی به آب بزنید و از آب پاکیزه و خنک دریاچه لذت ببرید. امکانی که شاید در بهار موجب سرماخوردگی شما شود!

چه گیاهان و حیواناتی در دریاچه کوهستانی دالامپر می‌بینیم؟

همچون مناظر زیبا، محل قرارگیری و زیبایی دریاچه دالامپر گونه‌های گیاهی این منطقه هم بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. 620 گونه‌ی گیاهی در این منطقه رشد می‌کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و... اشاره کرد که احتمالا برای افراد در تور طبیعت‌گردی جذابیت فراوانی خواهد داشت.

به جز گیاهان بالا انواع گل‌های وحشی نیز در زمین‌های اطراف دریاچه می‌رویند. وجود این گل‌های وحشی از جاذبه‌های گردشگری این دریاچه است که زیبایی مسیر را دوچندان می‌کنند و حین کوهنوردی حواس شما را معطوف به خود می‌کنند. این گل‌های وحشی در انواع و اقسام رنگ‌های زیبا و تند وجود دارند و هماهنگی چشم‌نوازی با آبی آسمان و سبزی چمن‌ها دارند.

در این منطقه حیوانات متنوعی هم زندگی می‌کنند که احتمالا در ارتفاعات به آن‌ها بر بخورید. از جمله‌ی این حیوانات می‌توان به گرگ، خرس قهوه‌ای، بز کوهی، عقاب، روباه، شغال، مار و خرگوش اشاره کرد. شاید دیدن خرس قهوه‌ای یا گرگ در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی چندان مورد علاقه‌ی شما نباشد اما حتما از دیدن خرگوش‌های بانمک یا روباه‌های ترسو خوش‌تان می‌آید.

از آنجا که پیدا کردن مسیر دقیق دریاچه شاید کمی دشوار باشد طبق تکنیک‌های سفر بهتر است همراه با تور این سفر را بروید تا مسیر دریاچه را بدون هیچ مشکلی پیدا کنید و از تور طبیعت‌گردی خود لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری در طبیعت دریاچه فراوان است و بوی گیاهان و گل‌های تازه هوش از سر هر کسی می‌برد. مسیر کوهنوردی تا دریاچه کوهستانی دالامپر دشوار نیست و لازم نیست از پیش تمرین کوهنوردی کرده باشید. بلکه با کمی پیاده‌روی می‌توانید به دریاچه کوهستانی برسید و از این مظهر زیبای طبیعی در تور تفریحی خود لذت ببرید.

هم در بهار و هم در تابستان هوا مطبوع است. به دلیل کوهستانی بودن محیط دمای هوا نسبت به سطوح پایین‌تر در تابستان هم کمی خنک‌تر است و گرمای آفتاب در این تور تفریحی شما را آزار نخواهد داد. بازدید از دریاچه کوهستانی دالامپر در بهار این حسن را دارد که می‌توانید لکه‌های برفی باقی مانده از زمستان را در کوهستان ببینید و منظره‌ی گل، برف و دریاچه را کنار همدیگر داشته باشید.

دریاچه کوهستانی دالامپر در لیست بایدها!

با توجه به زیبایی‌های این دریاچه بهتر است بازدید از آن را در لیست تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی خود قرار دهید. استان آذربایجان غربی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که کمتر شناخته‌شده‌اند اما مناسب بازدید در دو فصل بهار و تابستان هستند.


24/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف