WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
رازآلودترین مکان‌ جهان

قله اورست، هدفی بزرگ برای کوهنوردان

قله اورست، هدفی بزرگ برای کوهنوردان

2/ تیر/1398

از کودکی درمورد اینکه اورست بلندترین قله جهان است خوانده‌ایم اما واقعا چه‌قدر درمورد این قله و تور ادونچر و ماجراجویانه به آن می‌دانیم؟ در این مطلب با ما همراه شوید تا حقایقی از اورست را برای راهنمای سفر بگوییم.


اورست از رازآلودترین مکان‌های جهان و مقصد تور ادونچر و ماجراجویانه کوهنوردان است. حتی دیدن تصویر این کوهستان باعظمت افراد را مسحور می‌کند و قطعا بالا رفتن از آن حال و هوایی عجیب دارد. تحمل سختی‌ها و مشکلات از تکنیک‌های کوهنوردی است و در نهایت رسیدن به بلندترین نقطه جهان در خود درس‌هایی برای زندگی هم دارد. ناامید نشدن و تحمل مشکلات جزو تکنیک‌های کوهنوردی به اورست است که در راهنمای سفر آن آمده است. از کودکی درمورد اینکه اورست بلندترین قله جهان است خوانده‌ایم اما واقعا چه‌قدر درمورد این قله و تور ادونچر و ماجراجویانه به آن می‌دانیم؟ در این مطلب با ما همراه شوید تا حقایقی از اورست را برای راهنمای سفر بگوییم.

نام قله اورست از کجا آمده؟

کوه اورست که در نپالی به نام ساگارماتا و در تبتی به نام چومولونگ‌ما نامیده می‌شود بلندترین کوه نسبت به سطح دریا است که در رشته کوه هیمالیا قرار دارد. در سال 1865 اورست به نام فعلی نام‌گذاری شد. رویال جئوگرافیک سوسایتی با انجمن سلطنتی جغرافیا به توصیه اندرو وا ژنرال انگلیسی نام اورست را به یاد سر جرج اورست که مسئولیت تکمیل پروژه بررسی مثلثاتی بزرگ اورست را برعهده داشت نام‌گذاری شد. جالب است که خود او مخالف این نام‌گذاری بود.

بلندی قله اورست دقیقا چه‌قدر است؟

سال 1955 گروهی از نقشه‌برداران هندی از اورست بازدید کردند تا ارتفاع آن را اندازه‌گیری کنند. با بهره‌برداری از بهترین تجهیزات آن دوران ارتفاع 8848 متر را تعیین کردند. بعدتر در سال 2005 تیمی چینی از ابزار دقیق‌تری استفاده کردند تا اندازه کوه را بدون برف روی آن اندازه بگیرند. اندازه‌گیری آن‌ها عدد 8844 را نشان داد. امروزه دولت چین عدد بدون برف و دولت نپال عدد با برف را قبول دارد.

اورست

چه کسانی اولین بار به  قله اورست صعود کردند؟

اولین تور ادونچر و ماجراجویانه و صعود موفق به قله اورست به نام ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی در سال 1953 ثبت شده است. البته چند سال قبل‌تر دو نفر به نام‌های جورج مالوری و اندرو اروین در سال 1924 تصمیم گرفتند در تور ادونچر و ماجراجویانه به قله صعود کنند. آخرین اخبار وقتی از آن‌ها به دست آمد که فاصله چندانی با قله نداشتند. اما بعد ناپدید شدند و هیچ وقت مشخص نشد توانستند به قله صعود کنند یا خیر. صعودهای نفرات اول به یادگیری تکنیک‌های کوهنوردی کمک بسیاری کرد و کوهنوردان راهنمای سفر را از اولین صعودکنندگان دریافت کردند.

چه کسی تعداد دفعات بیشتری به قله اورست صعود کرده است؟

بالا رفتن از اورست کار کوچک و کمی نیست و صعود به قله اورست دستاوردی بسیار بزرگ است که لازمه آن آگاهی از تکنیک‌های کوهنوردی است. اما برای برخی یک بار صعود کافی نیست و دوست دارند مجددا این حس را در تور ادونچر و ماجراجویانه تجربه کنند. کوهنوردی به نام کامی ریتا شرپا رکورددار بیشترین تعداد صعود موفق به اورست است و 22 بار صعود کرده. همچنین خانم لاکپا شرپا رکود بیشترین صعود توسط یک زن را در دست دارد و 9 بار به اورست صعود کرده است.

مراسم پوجا: اجازه از خدایان کوهستان

در فرهنگ بودایی هیمالیا، اورست به نام چومولونگ‌ما شناخته می‌شود که معنی آن «الهه و مادر کوهستان‌ها» است. در این باور قله جایی مقدس است و همه کوهنوردان باید قبل از برداشتن اولین قدم برای صعود اجازه بگیرند. این اجازه گرفتن در مراسم پوجا و به صورت سنتی در اولین کمپ پیش از شروع کوهنوردی انجام می‌شود و جزو تکنیک‌های کوهنودری است که در راهنمای سفر آمده.

راهبان بودایی مراسم پوجا را انجام می‌دهند. در مراسم برای شانس خوب و محافظت از کوهنوردان در تور ادونچر و ماجراجویانه دعا می‌کنند و همچنین دعا می‌کنند وسایل کوهنوردی تیم هم سالم بماند و از کوهنوردان محافظت کند. برخی معتقدند این مراسم خرافه است اما این مراسم از سال‌ها پیش جزو تکنیک‌های کوهنوردی بوده که در راهنمای سفر آمده و انجام ان خالی از لطف نیست.

اورست

پیرترین و جوان‌ترین کوهنوردان چه کسانی بودند؟

بیشتر افرادی که به قله اورست صعود می‌کنند بین 30 تا 40 سال دارند اما افرادی خارج از این بازه سنی نیز به اورست صعود کرده‌اند. پیرترین فردی که اورست صعود کرده یوچیرو میورا از ژاپن بود که سال 2013 به کوه صعود کرد و زمان صعود 80 سال و 224 روزه بود. جالب است بدانید که میورا سال 2017 تصمیم گرفت دوباره شانسش را امتحان کند و به اورست صعود کند اما حین صعود در 85 سالگی درگذشت.

جوان‌ترین کسی هم که قله اورست صعود کرده پسری آمریکایی به نام جوردن رومرو بود که در تور ادونچر و ماجراجویانه وقتی 13 سال و 10 ماه و 10 روز داشت در سال 2010 این قله را فتح کرد.

البته دیگر افراد کم سن‌وسال نمی‌توانند تور ادونچر و ماجراجویانه به قله اورست را تجربه کنند. دولت‌های چین و نپال هر دو توافق کرده‌اند برای کوهنوردان محدودیت قائل شوند و از ورود افراد زیر 16 سال جلوگیری کنند. همچنین در راهنمای سفر آمده همه کوهنوردان باید گواهی سلامت داشته و با تکنیک‌های کوهنوردی آشنا باشند.

چرا می‌گوییم قله اورست بلندترین کوه روی زمین و نه جهان است؟

راستش قله اورست بلندترین کوه روی سیاره زمین نیست و تنها بلندترین کوه روی سطح زمین است. بلندترین کوه سیاره مونا کی در هاوایی است که 10200 متر بلندی دارد و 1352 متر بلندتر از اورست است.

اما این کوه به بلندترین قله روی زمین شناخته نمی‌شود چون بخشی از آن زیر اقیانوس است.

اگر کوهنورد هستید و آرزو دارید به قله اورست صعود کنید برنامه‌های اسپیلت البرز را دنبال کنید. اسپیلت البرز تنها شرکت گردشگری است که تور صعود به قله اورست و خدمات برنامه‌ریزی آن را ارائه می‌دهد.


2/ تیر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف