WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
انتخاب لباس‌های سفر

چگونه سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشیم ‌ بخش سوم

چگونه سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشیم ‌ بخش سوم

20/ خرداد/1398

تا به این جا دو قدم ابتدایی را بررسی کردیم و حالا می‌خواهیم به سراغ بخش سوم برویم


در دو بخش قبلی این مجموعه مقالات در مورد این صحبت کردیم که چه عواملی می‌توانند به شما کمک کنند تا سبک سفر کنید و تجربه‌ای بهتر و لذت بخش‌تر داشته باشید. گفتیم که در سه قدم می‌توانید به این هدف برسید:

قدم اول: کاهش سایز جامه‌دان

قدم دوم: انتخاب هوشمندانه‌ی وسایل

قدم سوم: انتخاب لباس‌های سفر

تا به این جا دو قدم ابتدایی را بررسی کردیم و حالا می‌خواهیم به سراغ بخش سوم برویم:

قدم سوم: انتخاب لباس‌های سفر

 

قبل از این که خانه را ترک کنید، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.

شرایط آب و هوایی

برای این که سبک سفر کنید، باید از وضعیت آب و هوایی مقصد مطلع باشید. اگر وضعیت آب و هوایی مقصد شما در هر روز آفتابی و گرم است، نیازی به بردن سویتشرت، کاپشن یا بارانی نیست. اگر نگران این مسئله هستید که ممکن است شرایط آب و هوایی تغییر کند، به خود یادآوری کنید که اگر لازم شود، می‌توانید لباس‌های مناسب را خریداری کنید یا از کسی قرض بگیرید.

اگر آب و هوای مقصد سفر شما بارانی است، پیشنهاد می‌کنم که یک پانچوی یک بار مصرف باز نشده یا یک پانچوی سفری کوچک همراه با خود ببرید. این پانچوها بسیار کاربردی هستند و جای اندکی اشغال می‌کنند.

اگر هوای مقصد شما تا حدی سرد است، به جای بردن یک کاپشن ضخیم و حجیم زمستانی، لباس‌هایی با خود ببرید که بتوانید چند لایه روی هم بپوشید. به این شکل لباس‌های شما جای کمتری می‌گیرند و گرم‌تر خواهید ماند. اگر آب و هوای مقصد خیلی سرد است، کاپشن خود را در جامه‌دان نگذارید، آن را بپوشید.

لباس‌هایی را انتخاب کنید که به خوبی با هم ست باشند

لباس ست

سعی کنید لباس‌هایی با رنگ‌های طبیعی مانند قهوه‌ای، سیاه، کرم، سفید و طوسی انتخاب کنید. این انتخاب‌ها به شما اجازه می‌دهد که بتوانید چندین نوع مختلف تیپ بزنید و سبک سفر کنید. مثلاً با سه پیراهن و سه شلوار و دو تی‌شرت که با هم همخوانی داشته باشند، می‌توانید ۱۵ تیپ مختلف بزنید.

  • برای مردان، پیراهن‌های مردانه ساده با رنگ‌های خنثی انتخاب‌های بسیار خوبی هستند. آن‌ها را می‌توانید با شلوار جین و کتون بپوشید و رو یا داخل شلوار قرار دهید.
  • برای خانم‌ها، یک مانتوی مشکی ساده انتخاب خوبی است. هم شیک است و هم با انواع رنگ‌ها ست می‌شود.

کفش‌های کاربردی و چند منظوره همراه خود ببرید

اگر می‌خواهید سبک سفر کنید باید به بردن یکی دو جفت کفش اکتفا کنید. مشکل کفش‌ها این است که نمی‌توان آن‌ها را رول یا تا کرد تا در چمدان جای کمی بگیرند. سعی کنید حداکثر دو جفت کفش همراه خود ببرید. یک جفت کفش معمولی و راحت و یک جفت کفش شکیل‌تر برای موقعیت‌های رسمی و جدی‌تر.

  • اگر مقصد مسافرت شما جایی گرم یا ساحلی است، به جای کتونی با خود سندل ببرید. سندل‌ها نصف جایی که کتونی می‌گیرد را اشغال می‌کنند و پاهایتان نیز از شما ممنون خواهند بود.

شست و شوی لباس‌ها؛ راهکاری طلایی

شست و شوی لباس‌ها

در بیشتر مواقع، به ویژه‌ در مورد مسافرت‌های طولانی، اگر می‌خواهید سبک سفر کنید باید آمادگی شستن لباس‌های خود را نیز داشته باشد. می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید یا به خشک شویی هتل بسپارید. افرادی که از اساتید سبک سفر کردن به شمار می‌آیند، ادعا می‌کنند که برای سفرهای یک ماهه خود تنها ۳-۴ تی شرت و دو دست شلوار با خود می‌برند.

برخی از کشورهای خارجی دارای مکان‌هایی به نام laundromat یا رختشوی‌خانه‌های سلف سرویس هستند. در این مکان‌ها ماشین‌های لباس‌شویی و خشک کن برای استفاده عمومی قرار دارند و می‌توانید لباس‌های خود را با هزینه‌ی بسیار کم بشویید. البته این راهکار بیشتر به درد سفرهای طولانی مدت می‌خورد.

برای این که بتوانید لباس‌های خود را بشویید، همراه خود مقدار کمی مایع یا پودر لباس‌شویی ببرید. البته این را می‌توانید در مقصد نیز تهیه کنید؛ ولی پودرها و مایع‌های لباس‌شویی معمولاً در سایزهای بزرگ به فروش می‌رسند و در واقع هزینه‌ی اضافی است. برای صرفه‌جویی در این مورد، می‌توانید به طور موقت از مایع ظرف‌شویی یا شامپو بدن برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده کنید.

یکی از چیزهای بسیار کلیدی و جالبی که می‌توانید همراه با خود به سفر ببرید، قلم‌های لکه بر هستند. این قلم‌ها جای بسیار کمی می‌گیرند و به خوبی از عهده‌ی امر لکه بری بر می‌آیند. قلم‌های لکه بر نیازی به آب ندارند و برای پاک کردن لک‌های ناشی چای، قهوه، سس، آب میوه و.. مناسب هستند. فقط کافی است محل لک شده را کمی خشک کنید، قلم را روی لکه فشار دهید تا لکه برطرف شود و سپس محل لک را با دستمال مرطوب پاک کنید.

توصیه‌های تکمیلی

  • به جای بردن کتاب‌ها و نقشه‌های راهنما، از نسخه‌های الکترونیکی آن‌ها استفاده کنید. بیشتر این کتاب‌ها به زبان انگلیسی (و با نقض قانون کپی‌رایت) قابل دانلود هستند. همچنین کتاب‌خانه‌های الکترونیکی خیلی خوبی به زبان فارسی داریم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ مثل فیدیبو یا طاقچه. برای نقشه هم گوگل مپ تا حد خیلی زیادی کارتان را راه می‌اندازد.
  • لباس‌های جاگیر و سنگین خود را داخل جامه‌دان نگذارید. آن‌ها را بپوشید. باز هم تاکید می‌کنم؛ از بردن کاپشن و دیگر لباس‌های گرم حجیم با منطق «روز مبادا» خودداری کنید.
  • از بردن بالشت‌های سفری و فلاسک‌های بزرگ خودداری کنید. به جای این‌ها از بالشت‌های بادی و فلاسک‌های تاشو استفاده کنید.

20/ خرداد/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف