WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
وسایل سفر خود را هوشمندانه انتخاب کنید

چگونه سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشیم ‌ بخش دوم

چگونه سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشیم ‌ بخش دوم

20/ خرداد/1398

قدم اول را در بخش اول این مجموعه توضیح دادیم و حالا می‌خواهیم به سراغ بخش دوم برویم


در بخش قبلی این مجموعه مقالات در مورد این صحبت کردیم که چگونه می‌توانیم سفری سبک و تجربه‌ای بهتر و لذت بخش‌تر داشته باشیم. گفتیم که در سه قدم می‌توانیم به این هدف برسیم:

قدم اول: کاهش سایز جامه‌دان

قدم دوم: انتخاب هوشمندانه‌ی وسایل

قدم سوم: انتخاب لباس‌های سفر

قدم اول را در بخش اول این مجموعه توضیح دادیم و حالا می‌خواهیم به سراغ بخش دوم برویم:

 

قدم دوم: انتخاب هوشمندانه‌ی وسایل

 

برنامه‌ی سفر خود را پیش از شروع به جمع کردن وسایل خود تعیین کنید

انتخاب هوشمندانه‌ی وسایل

 

تمام برنامه‌هایی که برای سفر خود دارید فهرست کنید. رستوران‌هایی که قرار است بروید، رویدادهایی که قصد شرکت در آن‌ها را دارید، مکان‌های دیدنی که قرار است بازدید کنید و تفریحات و کارهایی که قرار است در اوقات فراغت خود انجام دهید. همه‌ی این موارد را به صورت یک فهرست یادداشت کنید.

این که بدانید در سفر چه کارهایی انجام خواهید داد، به شما کمک می‌کند تا سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشید. با استفاده از برنامه‌ای که برای سفر خود ریخته‌اید، فقط وسایل مناسب با فعالیت‌های مشخص شده را با خود ببرید. بر اساس چیزهای ناشناخته و برنامه‌های نامشخص وسایل خود را انتخاب نکنید. به هر حال مهاجرت که نمی‌کنید، قرار است به سفر بروید!

از وسایلی که می‌خواهید همراه خود ببرید یک لیست تهیه کنید

لیست وسایل

به طور کلی برای جمع کردن وسایل و بستن چمدان دو روش وجود دارد:

۱. هر کشو را باز کنید و وسایلی که به نظرتان به کار خواهد آمد را درون چمدان قرار دهید.

۲. با توجه به اهداف و برنامه‌های سفر، یک لیست تهیه کنید و طبق آن لیست چمدان خود را جمع کنید.

قطعاً روش دوم برای سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن بهتر جواب می‌دهد. با تهیه‌ی لیست مطمئن خواهید شد که وسایل غیرضروری را همراه خود نمی‌برید. اگر به قصد خرید سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم لباس‌های کهنه‌تان را با خود ببرید. به این ترتیب می‌توانید بعد از خرید لباس‌های جدید، آن‌ها را دور انداخته و از فضای اضافی برای بردن خریدهای خود استفاده کنید.

چند روز زودتر وسایل خود را جمع کنید

چند روز زودتر وسایل خود را جمع کنید

بستن چمدان در آخرین دقایق یا شب قبل از مسافرت، کاری استرس‌زا است. استرس ذهن شما را مخدوش می‌کند و نمی‌توانید وسایل ضروری را به درستی انتخاب کنید. حتی اگر از پیش لیستی تهیه کرده باشید. مثلاً در لیست‌تان کرم مرطوب کننده قرار دارد. به سراغ کشوی لوازم آرایشی خود می‌روید. کرم را بر می‌دارید و چون فرصت چندانی برای تصمیم‌گیری و سبک‌ سنگین کردن انتخاب‌های خود ندارید، کرم شب، روز، دور چشم، ویتامینه، کرم ناخن و دیگر کرم‌ها را هم درون کیف لوازم آرایش خود می‌ریزید. این اتفاق احتمالاً چند بار دیگر هم رخ می‌دهد.

حتماً برای شما هم پیش آمده که برخی از وسایل پای ثابت چمدان شما هستند اما در ۱۰ مسافرت اخیر تنها یک یا دو بار از آن‌ها استفاده کرده‌اید. این انتخاب‌های غلط معمولاً ناشی از همین استرس‌های دقیقه نودی است.

منطقی فکر کنید

منطقی فکر کنید

سبک سفر کردن نیاز به منطق خاصی دارد. احتمالاً افرادی که با بارهای سنگین به سفر می‌روند، آدم‌های باهوش‌تری هستند؛ اما از هوش خود در جهت مناسبی استفاده نمی‌کنند. آن‌ها تمام اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید را پیش‌بینی کرده و وسایلی برای دفع انواع بلاها در اختیار دارند.

اگر اهل سنگین سفر کردن هستید، شما را دعوت به خاطره‌بازی با آخرین سفری که انجام داده‌اید می‌کنم. چه تعداد از وسایلی که با خود بردید را استفاده نکردید؟ چه منطقی پشت آوردن آن وسایل بود؟ آیا راهکارهای دیگری جز بردن آن وسایل وجود نداشت؟

دنیا از آن چه که ما فکر می‌کنیم مهربان‌تر است. مطمئن باشید بسیاری از وسایلی که با هدف برطرف کردن مشکلات احتمالی با خود می‌برید، در مقصد شما قابل خریداری هستند. مثلاً بردن چسب زخم ایده‌ی خوبی است ولی آیا واقعاً به کیف کمک‌های اولیه نیاز خواهید داشت؟ پس برای داشتن سفری سبک از همراه بردن دو گروه از وسایل خودداری کنید:

۱. وسایل مصرفی که در مقصد قابل خریداری هستند. مانند دستمال کاغذی

۲. وسایلی که با هدف رفع مشکلات دور از انتظار با خود می‌برید. مانند دو کتاب قطور برای وقت‌هایی که ممکن است حوصله‌تان سر برود!

لباس‌هایتان را به جای تا کردن، رول کنید

رول لباس

رول کردن لباس‌ها باعث فشرده شدن آن‌ها می‌شود. به این ترتیب دیگر نیازی نیست از چند جامه‌دان استفاده کنید یا چمدان بزرگی را به همراه خود ببرید. لباس‌های تا شده به سرعت روی هم انباشه می‌شوند و جای زیادی می‌گیرند. در صورتی که لباس‌های رول شده را می‌توانید به سادگی در فضاهای کوچک اضافی جامه‌دان خود قرار دهید.

وسایل بهداشتی و شخصی خود را محدود کنید

به جای بردن شامپو، نرم کننده و صابون خود، از وسایل هتل استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنم کرم ضد آفتاب، خمیر دندان، خمیر اصلاح و دیگر لوازم بهداشتی را در مقصد خریداری کنید و با خود نبرید. این اقلام مصرفی قیمت‌ زیادی ندارند و به وفور در همه جا یافت می‌شوند.

برخی از وسایل بهداشتی را در سایزهای مناسب سفر همراه ببرید

به جای این که یک قوطی بزرگ اسپری مو، لوسیون، شوینده‌ی صورت یا چیزهایی از این دست را همراه خود ببرید، از سایزهای مناسب سفر این محصولات استفاده کنید. اکثر این اقلام در سایزهای کوچک نیز عرضه می‌شوند. به جای بردن شیشه‌ی عطر بزرگ خود، از عطرهای جیبی و سفری کوچک استفاده کنید.

اگر برخی از این محصولات را در سایزهای کوچک پیدا نکردید، می‌توانید چند بطری یا قوطی کوچک تهیه کنید، اندکی از وسایل بهداشتی ضروری را درون آن‌ها بریزید و با خود ببرید. کاهش حجم وسایل مصرفی از یکی از مهم‌ترین ارکان داشتن سفری سبک است.

ترازوی دستی کوچکی تهیه کنید

ترازوهای دستی کوچکی وجود دارند که می‌توانید به سادگی با آن‌ها چمدان خود را وزن کنید. به این ترتیب اگر از وزن استاندارد باربری خارج شده باشید، می‌توانید از پرداخت هزینه‌های اضافی پیشگیری کنید.


20/ خرداد/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف