WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شهری که نامش را از خواهر اسکندر مقدونی گرفت!

تسالونیکی، شاهزاده خانم مقدونی

تسالونیکی، شاهزاده خانم مقدونی

4/ اسفند/1397

تسالونیکی یکی از زیباترین و پرشورترین شهرهای یونان، دومین شهر بزرگ این کشور و دروازه‌ای به مقدونیه است. منطقه‌ای که به سرعت دوساکن مشهور خود اسکندر کبیر و استادش ارسطو را به یاد می‌آورد. اما جالب است که بدانید که این شهر زیبا و مهم در واقع به افتخار تسالونیکی، شاهزاده خانم مقدونی و خواهر کوچک‌تر اسکندر نام‌گذاری شده است.


تاریخ تسانولیکی را به سه تن از مهم‌ترین مردان حاکم یونان وصل می‌کند: پدرش فیلیپ دوم، همسرش کاساندر پادشاه مقدونیه و برادر ناتنی‌اش اسکندر مقدونی

 ????????? ?? ?????

 

زندگی تسالونیکی

 

تسالونیکی حدودا در 352 قبل از میلاد به دنیا آمد. در روز تولدش لشکر مقدونیه در دشت تسالی بر سپاه فوکیان پیروز شد و پدرش فیلیپ دوم گفت:"نام او را پیروزی در تسالی می‌گذارم." در زبان یونانی نیکی به معنای پیروزی‌ست. مادر تسالونیکی مدت زمان زیادی پس ازتولدش زنده نماند. هنگامی که او درگذشت، تسالونیکی توسط الیمپوس، همسر چهارم فیلیپ دوم و مادر اسکندر بزرگ شد.

  زمانی که لشکرکشی‌های اسکندر به ایران شروع شد، تسالونیکی سن شش یا هفت سال داشت و تنها بیست و یک ساله بود که الکساندر، پادشاه جهان شناخته شده، در بابل فوت کرد.

 

 

پس از مرگ اسکندر، کاساندر هم کلاسی قدیمی‌اش که به همراه اسکندر نزد ارسطو تعلیم دیده بود، خود را حاکم مقدونیه اعلام و قلعه پیدنا را محاصره کرد. پس از سقوط قلعه پدنا کاساندر با تسالونیکی، کوچکترین خواهر اسکندر ازدواج کرد تا بدین وسیله خود را به خاندان او متصل کند و به حکومتش مشروعیت بخشد. اینگونه بود که تسالونیکی جوان، ملکه مقدونیه و مادر سه پسر به نام‌های  فیلیپ، آنتیپاتر و الکساندر شد. 

کاساندر در طول دوران حکومتش شهرهای جدید زیادی را ثبت کرد اما معروف‌ترین آن‌ها شهری بود در محل ترامای باستانی.

او این شهر را به افتخار همسرش تسالونیکی نام نهاد. شهری که به سرعت به یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین شهرهای مقدونیه تبدیل شد.

 

 

???? ?????????

 

افسانه‌ی پری دریایی و اسکندر

 

 یکی از مشهورترین افسانه‌های مربوط به تسالونیکی، در مورد پری دریایی‌ست که در اژه زندگی می‌کرد.  افسانه می گوید که اسکندر در سفر خود به جست‌و‌جوی چشمه ی جوانی ابدی، موفق شد یک بطری از آب چشمه‌ی فناناپذیری را برای خواهرش تسالونیکی بیاورد و او موهای خود را با آن شست. هنگامی که الکساندر درگذشت، خواهر داغدارش سعی کرد زندگی خود را با پریدن به دریا پایان دهد. اما به جای غرق شدن، تسالونیکی تبدیل به پری دریایی شد تا در گذر قرن‌ها و میان آب‌های هفت دریا به امتحان و قضاوت دریانوردان بپردازد. او از دریانوردان می‌پرسد:" آیا اسکندرِ پادشاه زنده است؟" و جواب درست همیشه این است: "او زندگی می‌کند، بر دنیا حکم می‌راند و در جهان فرمانروایی می‌کند." پس از شنیدن پاسخ درست، تسالونیکی به کشتی و سرنشینانش اجازه می‌دهد تا به سلامتی و در دریای آرام سفر کنند.  

 

 

 

 


4/ اسفند/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف