WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

تور طبس؛ سفر به دیار نگین های سبز کویر

تور طبس؛ سفر به دیار نگین های سبز کویر

25/ بهمن/1396

ما شما را در تور طبس به دیدن معجزه های بشری در کویر می بریم. سفر به دیار نگین های سبز کویر، سفریست برای طبیعت گردان و ایرانگردانی که عاشق چشم اندازهای بی انتها و دیدار از همزیستی انسان با صحرا هستند.


شرح سفر تور طبس

تنگه مرتضی علی را نیم ساعتی بر خلاف مسیر آب بالا می رویم تا به دیواره هایی بلند و پر از حفره و شیار می رسیم که ما را در بر می گیرد. تراوش چشمه های آبگرم از درون بعضی از این شیارها و حفره ها از جاذبه های اصلی این دره زیباست. جالب آنکه برای گذر در این دره چاره ای نیست جز به آب زدن. یکی از پر آب ترین این چشمه ها، "حمام مرتضی علی" نام دارد. مکانی که برای اهالی مقدس محسوب می شود و آبتنی در آن مفرح و شادی بخش است. از عجایب این چشمه آن است که آب گرم و آب سرد در کوتاه فاصله ای از هم بیرون می آیند. 

طاق بند شاه عباسی در ادامه تنگه مرتضی علی، دره تنگ تر و تنگ تر می شود. طراوت ناشی از چشمه هایی که از دل دبواره ها به بیرون تراوش می کند و وزش نسیم دره، فضایی مفرح می سازد. اوج این پیمایش هنگامی است که با سازه ای تاریخی در میانه دره روبرو می شویم. "طاق بند شاه عباسی" که در دوران صفوی ساخته شده است. بنایی که بیش از 600 سال قدمت دارد و در مقابل عوامل طبیعی همچو زلزله سال 57 طبس دوام آورده است.
  

سنگ نگاره های بزکوهی از دیگر جاذبه های این طاق بند می باشد. نماد بز کوهی در میان ایرانیان باستان به معنای درخواست بارش، زایندگی و فراوانی نعمت بوده است و به باوری دیگر بزکوهی نماد فرشتگانی است که به نگهبانی آّب می پردازند و برای فراوانی نعمت دعا می کنند.

 نایبند را ماسوله کویر می نامند و جهانگردی نیست که زیبایی های این روستای تاریخی را نستوده باشد. نایبند که در جنوب شرق طبس قرار دارد، واقع بر دامنه کوهستان و مشرف بر دشت های بی انتها ضیافت چشم اندازهایی بی نظیر است. مردمان سخت کوش این دیار با بهره گیری از خلاقیت خود توانسته اند سرزمینی آّباد در پهنه ای خشک بوجود آورند. خانه های مطبق، نخلستان های سرسبز، نهرهای روان در زمین های زراعی و باغات میوه از جاذبه های نایبند هستند.

 چشمه های آب گرم دیگ رستم نایبند بر بستر آتشفشانی دشت نایبند شکل گرفته است. وجود چشمه های آب گرم که دارای خواص درمانی نیز می باشند، از دیگر جاذبه های این منطقه می باشد.
 

باغ تاریخی گلشن طبس بهشتی است بی بدلیل در دل کویر. این باغ در دوره افشاریان و توسط حاکم طبس و برگرفته از آیات قرآن که در وصف بهشت نازل شده اند ساخته شده است. بسیاری از درختان این باغ زیبا بیش از 400 سال عمر دارند.
 

باغ گلشن طبس

کویر زیبای طبقه در میانه راه طبس به خور و جندق پایان بخش ریبای سفرمان است. کویر طبقه تالابی است خشک و پوشیده از نمک که هشت ضلعی ها و پیلیگون های نمکی، زیباترین افق بی انتهای کویر را می سازد.

 در تور طبس با اسپیلت البرز همسفر شوید.

گرد آورنده: سعید صبور


25/ بهمن/1396



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف