WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مدار قطب شمال - قسمت 6 (سفرنبشته های سهند عقدایی)

مردم گرینلند از کجا آمده اند؟

مردم گرینلند از کجا آمده اند؟

23/ دی/1397

کافی است یک ماکت کره زمین داشته باشیم تا ببینیم شمال شرق آسیا در منتها الیه سیبری چقدر به شمال غرب آمریکا در منتها الیه آلاسکا نزدیک است. جایی که فقط یک تنگه 80 کیلومتری دو قاره را از هم جدا می کند. این تنگه استراتژیک و تاریخ ساز برینگ نام دارد.

اینوئیت ها آخرین مهاجران آسیایی بودند که 4500 سال پیش از سیبری با کایاک هایشان از تنگه برینگ گذشتند و در آلاسکا، شمال کانادا و گرینلند ساکن شدند...


همیشه مردمان ساکن قطب شمال را به نام اسکیمو می شناختم. اما مردم گرینلند آن را  نامی تحقیرآمیز می دانستند که توسط اروپاییان بر ایشان گذاشته شده است. گرینلندی ها خود را ویتمیت می دانند که شاخه ای از اینوئیت ها یا به تعبیری همان اسکیموهاست.

مردم اینوئیت بیش از 4500 سال پیش از شمال شرق آسیا، از سواحل سیبری به قاره آمریکا مهاجرت کردند و در سرزمین های قطبی آلاسکا، شمال کانادا و گرینلند پخش شدند.

 

 

 

وقتی به نقشه جهان نگاه کنیم، قاره های آسیا و آمریکا را در بیشترین فاصله در دو سوی نقشه می بینیم، اما کافی است یک ماکت کره زمین داشته باشیم تا ببینیم شمال شرق آسیا در منتها الیه سیبری چقدر به شمال غرب آمریکا در منتها الیه آلاسکا نزدیک است. جایی که فقط یک تنگه 80 کیلومتری دو قاره را از هم جدا می کند. این تنگه استراتژیک و تاریخ ساز برینگ نام دارد و نقطه ای است که 14000 سال پیش سرخپوستان در عصر یخبندان از سطح یخی آن گذشتند و توانستند از آسیا وارد قاره آمریکا شوند و در سراسر قاره، از شمال تا جنوب تمدنهای بزرگی را بنیان بگذارند.

در عرض تنگه برینگ چند جزیره کوچک قرار دارد و در فصل زمستان بیشتر تنگه یخ می زند. امروزه یکی از آرزوهای ماجراجویان مناطق قطبی، عبور از این تنگه با راهپیمایی بر توده های یخی و استفاده از کایاک است که البته چون روسیه اجازه آن را صادر نمی کند، خطر این گذر غیرقانونی هیجان این ماجراجویی را دوچندان می کند!

 

 

 

اما اینوئیت ها آخرین مهاجران آسیایی بودند که 4500 سال پیش با کایاک هایشان از تنگه برینگ گذشتند و چون پیش از آن زندگی و شکار در سواحل سرد خاور دور را آموخته بودند در این قاره جدید هم در آلاسکا، شمال کانادا و گرینلند ساکن شدند و نخواستند به سوی سرزمین های گرم جنوب بروند.

جمعیت گرینلند امروزه 57 هزار نفر است که 90 درصد آن اینوئیت ها هستند. گرینلند از قرن هجدهم تا کنون جزئی از پادشاهی دانمارک است اما از سال 1979 به خودگردانی رسیده است.

دانمارکی ها در دهه شصت میلادی تصمیم گرفتند به فرهنگ سنتی اینوئیت ها خاتمه دهند. آنها ساکنان بومی گرینلند را که در گروههای کوچک و در سواحل مختلف زندگی می کردند از محل زندگی اجدادی شان به اجبار کوچ دادند و در چند شهر در آپارتمانهایی فشرده، ساکن کردند. این عمل بی رحمانه که امروزه از آن به نام کولونیزیشن نام برده می شود عملا پایانی بود بر زندگی سنتی اینوئیت ها که تا آن زمان اکثرا در کلبه های یخی ایگلو زندگی می کردند و سوار بر کایاک هایشان با نیزه، سیل و وال شکار می کردند.

 

 

 

امروزه آپارتمان های فشرده دوره کولونیزیشن محل زندگی مردمان فقیر است و اینوئیت های ثروتنمد تر در خانه های چوبی که به شیوه اروپایی ساخته می شوند زندگی می کنند اما اقتصادشان کماکان بر ماهی گیری و شکار موجودات آبهای سرد قطبی استوار است.

 

توقف اضافه کشتی کروز در شهر سیسیمیوت، فرصتی استثنایی بود که یک روز کامل را در بین اینوئیت ها بگذرانیم.

 

برای رفتن به کانال اینستاگرام و تلگرام کلیک کنید. 

 

 


23/ دی/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف