WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مدار قطب شمال - قسمت 4 (سفرنبشته های سهند عقدایی)

روزانه روز به جای شبانه روز! جایی که خورشید همه ساعت در آسمان بود!

روزانه روز به جای شبانه روز! جایی که خورشید همه ساعت در آسمان بود!

17/ دی/1397

در اواخر خرداد که به منطقه قطبی گرینلند سفر کرده بودم کلا خبری از شب نبود!

در روشنایی کامل، همه جا سوت و کور بود! مسافرها پنجره های کانکس هایشان را با پرده های ضخیمی پوشانده بودند که شب مصنوعی درست کنند و بتوانند بخوابند. حتی سگهای دور و بر کمپ هم ولو شده بودند!

بدنم باور نمی کرد که باید بخوابد...

 


مدار قطب شمال دایره ای است در شمال زمین به مرکز قطب شمال که در طول سال حداقل یک شبانه روز کامل خورشید در آن هرگز غروب نمی کند.

در نقطه 90 درجه قطب، 6 ماه تابستان  کاملا روز است و خورشید در آسمان دیده می شود و 6 ماه زمستان هم شب مطلق. اما وقتی به سمت خط استوا پایین می آییم تعداد روزهایی از تابستان که خورشید ولو برای ساعاتی کوتاه غروب می کند بیشتر می شوند تا مدار 66.33 درجه که فقط یک روز از سال، 24 ساعت کامل خورشید در آسمان است. به این مرز، مدار قطبی می گویند.

 

 

 

 

کانگرلوساک در عرض 67 درجه شمالی، در مدار قطبی شمال قرار دارد و در اواخر خرداد که من به آنجا سفر کرده بودم کلا خبری از شب نبود!

 

ساعت 11 شب، بعد از چند ساعتی کوهنوردی به Old Camp، محل اقامتم برگشتم. در روشنایی کامل، همه جا سوت و کور بود! مسافرها و خدمه کمپ، پنجره های کانکس هایشان را با پرده های ضخیمی پوشانده بودند که شب مصنوعی درست کنند و بتوانند بخوابند. حتی سگهای دور و بر کمپ هم ولو شده بودند!

 

شام مختصری خوردم و دراز کشیدم. بدنم اما باور نمی کرد که باید بخوابد! از تهران که حرکت کرده بودم دیگر شب را ندیده بودم. یک شبی هم که در دانمارک اقامت کرده بودم اگرچه ساعتی خورشید غروب کرده بود اما هوا کاملا روشن بود. در دو هفته آینده هم که قرار بود با کشتی کروز سواحل غربی گریلند را تا جزیره ایسلند بپیماییم از شب خبری نبود.

باید عادت می کردم. از قبل تصمیم گرفته بودم بر خلاف برخی توصیه ها هیچ قرص خواب آوری با خودم به این سفر نیاورم.

 

برای رفتن به کانال اینستاگرام و تلگرام کلیک کنید. 


17/ دی/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف