WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

انگکوروات، از عجایت شگفت انگیز کامبوج

انگکوروات، از عجایت شگفت انگیز کامبوج

10/ دی/1397

در عمق جنگل‌های انبوه کامبوج و در میان شهر سیم ریپ، مناره‌های مجلل و باشکوه یک شهرِ سنگی باستانی، از قلب پارک باستانی انگکوروات سر به آسمان کشیده و معبد انگکوروات نام گرفته‌ است.


معبد انگکوروات

انگکوروات؛ معروف‌ترین و اسرارآمیزترین سایت گردشگری کامبوج است که سالانه 2 میلیون گردشگر برای دیدن آن به کامبوج سفر می کنند.

 

انگکوروات کجاست؟

انگکوروات، معروف‌ترین معبد باستانی کامبوج است و در 30 کیلومتری شمال شهر سیم ریپ واقع شده است. یکی از قوی‌ترین دلایل سفر گردشگران به سیم ریپ، دیدن معبد شگفت‌انگیز انگکوروات از نزدیک است، 5 برج نیلوفر شکلی که تا ارتفاع 65 متری به آسمان قد کشیده‌اند، هیبت و عظیمت باشکوهی به معبد بخشیده‌اند.

معبد انگکوروات

انگکوروات با 162 هکتار وسعت، بزرگ‌ترین مرکز مذهبی جهان است و بیش از 50 هزار هنرمند، معمار و کارگر در ساخت و ساز آن مشارکت داشته‌اند. 

 

انگکوروات، روزگاری یکی از شهرهای صنعتی جهان بوده است و امروزه به یکی از مکان‌های گردشگری ویژه‌ای تبدیل شده است که هر کس از هر نقطه جهان به کامبوج سفر کند، از آن دیدن می‌کند.

معبد انگکورواتمعبد انگکوروات بدون استفاده از هیچ گونه ماشین‌آلاتی و توسط انسان‌ها و فیل‌ها ساخته شده است.

 

انگکوروات؛ وارث تاریخ باشکوه کامبوج

خرابه‌های معبد انگکوروات، بازمانده امپراطوری باشکوهی به نام خمر (khmer) است. روزگاری دور، بین قرن‌های 9 تا 13 میلادی، این امپراطوری قسمت اعظم جنوب شرقی آسیا را در بر گرفته بود،  مرکز این امپراطوری بزرگ، جایی بود که امروزه آن را به نام کامبوج می‌شناسیم، و دیگرکشورهای ویتنام، لائوس، تایلند قسمت‌های دیگرش را تشکیل می‌دادند، در اوج شکوفایی امپراطوری خمر، بیش از یک میلیون نفر در شهر انگکور، پایتخت امپراطوری، زندگی می‌کردند.

معبد انگکوروات

انگکوروات در زبان کامبوجی‌ها به معنی «شهر معابد» است.

 

معبد انگکوروات

معبد انگکوروات، در اوایل قرن 12 ساخته شد و مراحل ساخت و ساز آن 30 سال به طول انجامید، سنگهای بکار رفته در ساخت بناهای انگکوروات از کوههای مقدسی که در 30 کیلومتری انگکور واقع شده بود و توسط قایق به آنجا آورده شدند.

 

دانستنی‌های معبد انگکوروات

جالب است بدانید، انگکوروات جسورانه روی پرچم کشور کامبوج نقش بسته است. معبد انگکوروات،  گنجینه با ارزشی از آثار برجسته معماری و دیوارنگاری ها و پیکرتراشی‌ها است که افسانه‌های تاریخی بسیاری را در تو در تورهای خود جای داده است. نقش و نگار روی دیوارها که زندگی روزمره مردم آن زمان را نشان می‌دهد، همچون پنجره‌ای جادویی رو به گذشته عمل می‌کنند.

                    کامبوج و افغانستان تنها کشورهایی هستند که تصویر آثار تاریخی آن‌ها روی پرچم کشورشان نقش بسته است.

 

مهندسی آب در معبد انگکوروات

انگکوروات بیش از آن‌که راوی جلال و شکوه سنگ‌های به کار رفته در معماری اش باشد، پرده از رمزورموز سیستم آبی خود برمی‌دارد و به مهندسی آب شگفت‌انگیز خود می‌بالد. کانال‌های آب، دایک‌ها، تونل‌ها و منابع ذخیره آب به طول 8 کیلومتر در سرتاسر معبد کشیده شده اند. مهندسی آبی که بر پایه دانش مذهبی شکل گرفته بود، خندقی را دورتادور معبد طراحی کرده است که همانند اقیانوسی از معبد محافظت می‌کند. این ذخیره آبی وسیع، آب آشامیدنی ساکنین شهر صنعتی انگکور را تامین می‌کرده و برای مصارف کشاورزی هم بکار می‌رفته است.

معبد انگکوروات

خندق بزرگ مستطیلی شکلی دورتادور معبد انگکوروات را پوشانده است.

 

معبد انگکوروات، قلب و روح کشور کامبوج است و اهالی کامبوج به خاطر وجود آن همواره به خود می‌بالند. انگکوروات زنده بودن و شادابی خود را مدیون توجه همیشگی کامبوجی‌ها از ابتدای وجودش است. این معبد در طول حیات خود هرگز به حال خود رها نشد و همواره مورد حفاظت و اهمیت بوده است.

معبد انگکوروات

معبد انگکوروات در ابتدا برای هندوها ساخته شد و در قرن 14هم به یک معبد بودایی تغییر کرد.

 

هندوها بر این باور هستند که جهت غرب، سمبل مرگ و نیستی است، این عقیده دانشمندان آن زمان را وا داشت که معبد را به صورت قرینه و گنبدی شکل بسازند، طبق این باور، جهت ساخت همه پیکره‌ها و مجسمه‌های معبد پادساعت گرد است. انگکوروات بنایی است مقدس که هم کاربری معبد و هم مقبره را دارد.

معبد انگکوروات

در انگکوروات نه تنها وسعت و جلال معبد حیرتتان را برمی‌انگیزد بلکه جزییات معماری و هنر دیوارنگاری‌ها نیز همه بازدیدکنندگان را وا می‌دارد تا به خالق این شاهکار معماری آفرین بگویند.

 

همانند کوه-معبد های دیگر انگکور، انگکوروات به زیبایی کائنات را در اندازه کوچک تر به نمایش می‌گذارد. معبد میانی از بقیه بزرگ‌تر است و معابد کوچک تر همچون قله‌های یک رشته کوه، بلندترین کوه را در میان گرفته‌اند و در انتها به اقیانوس(که همان خندق عظیم پیرامون معبد است) ختم می‌شود.

معبد انگکوروات

برای دیدن بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین بنای مقدس جهان، تور ویتنام و کامبوج اسپیلت البرز را از دست ندهید.

 


10/ دی/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف