WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

متئورا، جادوی طبیعت یونان

متئورا، جادوی طبیعت یونان

17/ آذر/1397

در چند کیلومتری شهر کالاباکای یونان، صخره‌های اسرارآمیز متئورا از دل دشت وسیع تسالی سربلند کرده‌اند و یکی از شگفت‌آور ترین مکان‌های گردشگری یونان را به وجود آورده‌اند.


کالاباکا شهری است فروتن و آرام که سال‌ها در زیر پای ستون‌های صخره‌ای متئورا آرمیده‌است و میزبان کسانی‌ است که برای دیدن این پرستشگاه‌های اسرارآمیز خود را به شمال غربی یونان می‌رسانند. 

 پس از آکروپولیس، متئورا مهم‌ترین سایت گردشگری یونان است.

 پس از آکروپولیس، متئورا مهم‌ترین سایت گردشگری یونان است.

 

 قرن‌ها پیش، بر بلندای این صخره‌های غول‌آسا، با چشم‌اندازی نفس‌گیر از بلندای 600 متری از سطح زمین، از مهم‌ترین صومعه‌سراهای یونان شکل گرفت. متئورا در زبان یونانی به معنی «معلق در میان آسمان‌» است. از بلندای صومعه‌های متئورا، زیبایی زمین دو چندان می‌شود و منظره پارانومیک بی‌بدیلی از پهنه دشت‌ و شهر کالابا در مقابل دیدگان نقش می‌بندد.

 زیباترین چشم‌انداز یونان از فراز کوهستان متئورا دیده می‌شود.

 زیباترین چشم‌انداز یونان از فراز کوهستان متئورا دیده می‌شود.

 

هر روز از طلوع تا غروب  آفتاب، دره متئورا تغییر شکل می‌دهد و زیبایی وصف‌ناپذیر خود را به رخ تمام کسانی می‌کشد که از نقاط مختلف دنیا برای یدارش آمده‌اند.

https://spilet.com/mi_ax/Original/1397/09/1694.jpg

 در متئورا زندکی روزمره راهبه‌ها از 4 صبح شروع می‌شود و پس از 3 ساعت مراقبه شروع به انجام کارهای روزمره خود می‌کنند.

 

میلیون‌ها سال پیش در اثر پس‌روی آب دریاها و تغییرات جغرافیایی، ناگهان صخره‌های عمودی و حیرت‌انگیز متئورا از دل دریاها سربرآوردند؛ و عملیات ساخت و ساز صومعه‌ها از قرن 11 شروع شد. در زمان بیزانتین، تارکان دنیا این شانس را داشتند که در ساخت و ساز صومعه‌ها بر فراز صخره‌ها مشارکت کنند و فکر می‌کردند که با این کار به خدا نزدیک‌تر می‌شوند.

راهب ها از قرن 14 برای یافتن مکانی آرام به متئورا آمدند.

 راهب ها از قرن 14 برای یافتن مکانی آرام  به متئورا آمدند.

 

صخره‌های متئورا در اثر زمین لرزه و فرسایش های آبی ایجاده شده اند.

 صخره‌های متئورا در اثر زمین لرزه و فرسایش های آبی ایجاده شده اند.

 

راهبان، صومعه‌های متئورا را در بلندترین نقطه ستون‌های طبیعی ساخته بودند تا دسترسی به آن‌ها به آسانی صورت نگیرد و همه نتوانند پا به این مکان مقدس بگذارند، برای رسیدن به صومعه، آن‌ها مجبور بودند از نردبان‌هایی بالا بروند که بلندای آن‌ها گاهی به بیش از 1000 متر می‌رسید، اما راهبان با نیروی روحانی خود از این شبکه نردبانی معلق بالا می‌رفتند و خود را به جایگاه امن و آسوده‌شان می‌رساندند.

 متئورا سرزمین افسانه‌هاست.

 متئورا سرزمین افسانه‌هاست.

 

آن زمان، برای رفتن به صومعه‌ها از داربست‌های چوبی، قرقره و طناب و یا نردبان‌های طویل استفاده می‌کردند؛ در سال 1920 اولین پلکان برای رسیدن به متئورا ساخته شد و امروزه شما می‌توانید با بالارفن از پله‌های سنگی خود را به پرستشگاه‌های معلق در میان آسمان برسانید.

 تا قبل از سال 1920 زنان حق ورود به صومعه های متئورا را نداشتند.

 تا قبل از سال 1920 زنان حق ورود به صومعه های متئورا را نداشتند.

 

امروزه از میان 24 صومعه ساخته شده در قرن 11، تنها 6 عدد از آن‌ها حیات خود را به عنوان پرستگاه ادامه داده‌اند و راهبان هنوز در آن‌ها مشغول عبادت و گذران عمرند. هرکدام از این صومعه‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند و نگهداری و مدیریت آن‌ها کاملا از یکدیگر مجزا است. در حیاط هر صومعه، مواد غذایی مورد نیاز ساکنین آن کشت و کار می‌شود و این کار استقلال صومعه را تثبیت می‌کند و ارتباط دائمی آن‌ها با دنیای پیرامون را محدود می‌سازد.

 ساکنین متئورا با کاشتن میوه و سبزی در حیاط صومعه، استقلال عمل خود را نشان می‌دادند.

 ساکنین متئورا با کاشتن میوه و سبزی در حیاط صومعه، استقلال عمل خود را نشان می‌دادند.

 

تنها نقطه اشتراک صومعه‌ها، محراب آن‌هاست. جالب این‌جاست که جهت همه محراب‌ها رو به مشرق زمین و جایگاه طلوع خوردشید است.

 تنها نقطه اشتراک صومعه‌ها، محراب آن‌هاست. جالب این‌جاست که جهت همه محراب‌ها رو به مشرق زمین و جایگاه طلوع خورشید است.

 

برای بالارفتن از صخره‌های متئورا بیش از 700 مسیر مختلف با درجه سختی گوناگون وجود دارد که نه‌تنها کوهنوردان می‌توانند بسته به میزان توانایی و علاقه خود یکی از این راه‌ها را برای رسیدن به صومعه‌ها انتخاب کنند؛ بلکه مسیر دسترسی آسان از طریق پله برای گردشگران نیز وجود دارد.

در متئورا اگرچه هیچ علامتی وجود ندارد اما هرگز کم نخواهید شد. با نگاه کردن به جهت محراب صومعه ها می‌توانید جهت خود را تشخیص دهید.

 در متئورا اگرچه هیچ علامتی وجود ندارد اما هرگز کم نخواهید شد. با نگاه کردن به جهت محراب صومعه ها می‌توانید جهت خود را تشخیص دهید.

 

ایام نوروز بهترین زمان بازدید از کوهستان جادویی متئوراست، زیرا در این زمان هم آب‌و‌هوای بسیار دلپذیر و خنک در انتظارتان است و هم با ازدحام جمعیت گردشگرها مواجه نخواهید شد. با رسیدن به بالای صخره‌های متئورا، پا به خاص‌ترین نقطه دنیا گذاشته‌اید و تقدس صومعه‌های معلق در میان آسمان و زمین حس ملکوتی وصف‌ناپذیری به شما می‌دهد.

https://spilet.com/mi_ax/Original/1397/09/1702.jpg

 در متئورا هر صخره اسم خاص خود را دارد و زندگی را برای افراد محلی آسان می ‌کند. درست مانند اسم خیابان‌ها!

 

جالب است بدانید کوهستان متئورا، لوکیشن فیلم « for your eyes only » از سری فیلم‌های جیمز باند است. در این فیلم، اوج داستان در متئورا اتفاق می‌افتد و جیمز باند با پریدن از روی صخره‌های متئورا حیرت همه را برمی‌انگیزد.

https://spilet.com/mi_ax/Original/1397/09/1703.jpg

 برای دیدن متئورا عجله نداشته باشید. حتی یک روز کامل هم کم است.

 

گاهی به دنبال مکانی می‌گردی که در آن کمی آرام یابی و از دغدغه‌های زندگی روزمره‌ات فاصله بگیری. چه جایی بهتر از متئورا که  در آن انسان و طبیعت پیوندی صلح‌آمیز و مقدس برقرار کرده‌ و فضای حاکم بر این صخره‌های جادویی را سرشار از حس ملکوتی و جاودانگی کرده‌اند. انگار متئورا این رسالت بزرگ را بر عهده داشته است که صلح وآرامش را به دنیای پر هرج و مرج ما بازگرداند.

اگر برای بازدید از متئورا به یونان می‌روید یادتان باشد حتما کفش راحتی بپوشید و آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید.

 

در تورهای خارجی نوروز 98 اسپیلت البرز این شانس را خواهید داشت تا از کوهستان اسرارآمیز متئورا دیدن کنید و به یکی از نقاط استثنایی جهان سفر کنید.


17/ آذر/1397



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف