WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

سفر به آیسلند، سرزمین شگفتی‌های زمین

سفر به آیسلند، سرزمین شگفتی‌های زمین

4/ تیر/1397

آیسلند کشوری است که به تضاد میان مناظرش معروف است. در آیسلند زمین زیر پای شما دود کرده و فوران می‌کند


آیسلند کشوری است که به تضاد میان مناظرش معروف است. در آیسلند زمین زیر پای شما دود کرده و فوران می‌کند. به نظر می‌رسد، این کشور به دلیل قرار گرفتن در شمالی‌ترین نقطه کره‌زمین، پوشیده از یخ و برف باشد، اما ماجرای دیگری در زیر زمین به وقوع می‌پیوندد که این تصور را باطل می‌کند. آیسلند در حاشیه نوار قطب شمال و در یکی از فعال‌ترین مناطق آتش‌فشانی جهان، قرار گرفته و کوه‌های آتش‌فشانی فعال زیادی دارد که هر لحظه امکان فوران آن‌ها وجود دارد. همه روزه به محبوبیت این کشور در میان گردشگران خارجی افزوده شده و این قابلیت را دارد که به یکی از مقاصد استثنایی سفر در قاره اروپا تبدیل شود. این تضاد در پدیده‌های زمین‌شناختی باعث می‌شود فعالیت‌های زمین‌گرمایشی متنوعی در این منطقه به وقوع بپیوندد که باعث خلق چشمه‌سارها و استخرهای آب‌گرم معروفی همچون تالاب آبی (Blue Lagoon) می‌شود. آیسلند، سرزمین افسانه‌ها و داستان‌ها است.

آبشاری در آیسلند

آیسلند کشوری است که به آبشارهای فراوانش معروف است

ریکیاویک، شهر نوظهور سرزمین شمالگان

ریکیاویک شهری است زلال و روشن، با رنگ‌های زنده و پویا که به عنوان شمالی ترین پایتخت جهان شناخته می‌شود. در این شهر جوان اروپایی، جاذبه‌های فرهنگی متنوع و فراوانی وجود دارد، فعالیت های هنری و فستیوال‌های موسیقی، رستوران‌ها و کافه‌های بزرگ، موزه‌ها و گالری‌های نقاشی در جای‌جای شهر در انتظار شما هستند. اگر به شهرگردی علاقه‌مند هستید، حتما از تفریحات شبانه در ریکیاویک، لذت خواهید برد. در ریکیاویک پایتخت آیسلند، طبیعت و فرهنگ در هماهنگی کامل با یکدیگر به حیات خود ادامه می‌دهند. اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، فرصت سفر به آیسلند را غنیمت بشمارید. آیسلند یکی از کشورهایی است که در سفر تور دور اروپا با اسپیلت البرز، در کنار 8 کشور اروپایی دیگر، از آن دیدن خواهید کرد.

خانه‌های رنگی ریجاویک

خانه‌های رنگی ریجاویک، سرزندگی شهر را دوچندان کرده‌اند.

شگفتی‌های طبیعی آیسلند

در مناظر بکر و نایاب آیسلند، رودها در میان بیایان ها جاری شده و آتش از دل یخ زبانه می‌کشد. آیسلند قلمرو تضادهای نمایان است. سرزمینی که در آن عناصر طبیعی، در طول زمستان‌های تاریک و تابستان‌های پرنور، در رقص همیشگی میان دو قطب آتش و شبنم در جریان هستند. شگفتی کشور آیسلند در جاذبه‌های بی نظیر طبیعی آن است. مناظر گدازه‌ای، آتشفشان‌ها، یخچال‌ها، آبشارها و چشمه‌های آب‌گرم، پا به پای جاذبه‌های فرهنگی، آیسلند را از کشورهای همسایه‌ آن متمایز کرده است. مناظر آتشفشانی زیبا، جاده طلایی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر مناسب عکاسی، از شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی آیسلند هستند.

آبشاری در آیسلند

آیسلند سرزمین تضادهای آشکار میان پدیده‌های زمین‌شناسی است

معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی آیسلند:

تالاب نیلگون (Blue Lagoon)

تالاب آبی، یک استخر زمین‌گرمایشی مصنوعی با آب شفاف و زلال است. تنها مکانی در دنیا که شما می‌توانید در آب 40 درجه سانتی‌گراد شنا کرده و هم‌چنان از وجود یخ و برف در اطراف خود لذت ببرید. مواد معدنی موجود در آب چشمه، خواص درمانی فراوانی دارد. آب‌های یخی حاشیه اقیانوسی، در کنار منظر دشتی ساحلی، آیسلند را به یکی از مکان‌های جذاب برای عکاسی تبدیل کرده است.

تالاب آبی blue lagoon

تالاب آبی، استخر شفابخش زمین

آب فشان عظیم (Great Geyser)

این ویژگی طبیعی در جنوب‌غربی آیسلند واقع شده‌ و بیش از 10 هزار سال از عمر آن می‌گذرد. این چشمه می‌تواند آب جوشان را تا هفتاد متر به هوا پرتاب کند. آب‌فشان‌ها به طورکلی توسط آب‌های سطحی زمین به وجود می‌آیند. برای رسیدن به نقطه جوش، آب بسیار داغ به همراه بخار از چشمه، غلیان می‌کند. این صحنه تاثیر گذار، منظر تماشایی بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

آب فشان عظیم geat geyser

آب جوشان تا ارتفاع صد متری به هوا پرتاب می‌شود

دریاچه میواتن (Lake Myvatn)

منطقه حفاظت شده میواتن در سال 1974 ثبت شده و به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری منطقه تبدیل شده است. آبشار خدایان که به عنوان مشهورترین آبشار اروپا شناخته می‌شود، نیز در این‌جا واقع شده است. میواتن، زیستگاه پرنده‌های مهاجر بسیاری بوده و برای کسانی که به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستند، مکان بسیار جذابی است.

دریاچه میواتن

دریاچه میواتن 2300 سال پیش در اثر انفجار بازالتی ایجاد شده است.

دره آسبیرگی، پناه‌گاه خدایان (Asbyrgi)

آسبیرگی دره‌ای به عمق صد متر و طول سه و نیم کیلومتر است. این دره در شمالی‌ترین ناحیه پارک ملی (Jokulsargliufur) واقع شده است. دره آسبیرگی همانند یک نعل اسب در منطقه حفاظت‌شده آسبیرگی واقع شده و یک کمربند حفاظتی دورتادور پهنه جنگلی آن کشیده شده‌است، در ذون‌های دورتر و نزدیک به ورودی دره، امکان شب‌مانی در جنگل وجود دارد. آسبیرگی از اعجاز طبیعت و یکی از ویژگی‌های گردشگری برجسته کشورآیسلند است. در محدوده جنگل و دره، مسیرهای پیمایشی و پیاده‌روی مختلفی وجود دارد که طبیعت‌گردان را از سراسرجهان به سوی خود می‌کشاند.

دره آسبیرگی

شکاف‌های عمیق دره، محل حضور خدایان بوده است.

 

گردشگر اهل هاوایی پس از سفر به آیسلند می‌گوید:

من واقعا از دیدن این دره زیبا لذت بردم، دیواره‌های دره بسیار مرتفع و شیب‌دار بودند. در انتهای دره به یک برکه صخره‌ای بی‌نظیر می‌رسیم. که درختان کوچک و مرغزار زیبا آن را احاطه کرده‌است. رنگ سفید برف روی صخره‌ها یک باغ ذن شرقی را تداعی می‌کند. آرامش آن‌جا به حدی است که می‌توان به‌راحتی صدای بال پرندگانی را که در آب شیرجه می‌زنند شنید. دیدن چنین مکانی در آیسلند برای من واقعا غیر منتظره بود. اگر قصد سفر به آیسلند را دارید، می‌توانید برای مراقبه و تفکر به این‌جا بروید.

 لاترابجاگ، خانه دلقک دریا (Latrabjarg)

این صخره‌های دریایی انبوه در غرب جزیره آیسلند، محل زندگی پافین‌هایی است که دیدن و عکس گرفتن از آن‌ها اشتیاق بالایی می‌طلبد. آیسلند زیستگاه طبیعی بزرگ‌ترین جمعیت پافین‌های دنیا است. در سال‌های اخیر، پافین‌ها به یکی از ستاره‌های گردشگری آیسلند تبدیل شده‌اند. این پرندگان به قدری زیبا و دل‌نشین هستند که هر بیننده را سر ذوق می‌آورند. آیسلندی‌ها لقب «دلقک دریا» را به پافین‌ها داده‌اند. در لاترابجاک، پافین‌هایی که روی صخره‌های زیبای ساحلی می‌نشینند، ترکیب زیبایی برای عکاسی ایجاد می‌کنند. این پافین‌های بانمک به قدری کوچک هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را داخل قوطی‌های نوشانه جای داد.

 از لذت عکاسی و تماشای پافین‌های ایسلند غافل نشوید

از لذت عکاسی و تماشای پافین‌های آیسلند غافل نشوید

ملاقات قاره‌ها در دشت پینگ ولیر

دشت پینگ‌ولیر (Þingvellir) جایی است که در آن صفحات زمین‌شناختی امریکای شمالی و اروپا به یکدیگر برخورد کرده اند و در کنار هم لغزیده‌اند. در نتیجه این برخورد صخره‌ها و پرتگاه‌های متنوعی ایجاد شده اند و رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، و دره‌های مضرس‌شکلی را به وجود آورده‌اند. اگر در امتداد مسیر ایجاد شده در کنار این شکاف عبور کنید، می‌توانید این زیبایی‌های زمین‌شناسی را از نزدیک ببنید.

دشت پینگ ولیر

محل برخورد صفحات زمین‌ با یکدیگر

هفت آبشار آیسلند (دینجاندی)

دینجاندی یکی از زیباترین آبشارهای موجود در غرب آیسلند است که  با فاصله گرفتن از سرچشمه آبشار، آب به پایین فرو ریخته و به هفت آبشار کوچک‌تر تقسیم می‌شود. هر کدام از این آبشارها نام مخصوص خود را دارند. «دینجاندی»  به معنی رعدآسا است. ارتفاع کلی آبشار حدود صد متر است. در این منطقه حفاظت شده، منطقه اختصاصی برای کمپ زدن تعبیه شده تا کسانی که می‌خواهند مدت طولانی‌تری در کنار آبشار بمانند، بتوانند از امکانات آن، استفاده کنند.

آبشارهای رعدآسای ایسلند

آبشارهای رعدآسای آیسلند

پرتوی نور شمالگان در آیسلند (Iceland Aurora)

آیسلندی‌ها خیلی خوش‌شانس هستند که هشت ماه از سال می‌توانند پدیده شفق قطبی را در سراسر کشورشان نظاره کنند. از اواسط شهریور تا تا خرداد هر سال شانس دیدن شفق قطبی وجود دارد. بسته به شرایط آب‌و‌هوایی و فعل‌و‌انفعالات خورشیدی، این شانس برای گردشگرها وجود دارد که بتوانند در شب‌های حضورشان در آیسلند، این پدیده نادر را در آسمان مشاهده کنند.

شفق قطبی در آسمان شمالگان

شفق قطبی در آسمان شمالگان

 

 

شفق قطبی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟‌

شفق قطبی در نتیجه ورود ذرات نوری خورشید به میدان مغناطیسی زمین در لایه‌های جوی بالاتر و سپس یونیزه شدن به وجود می‌آید. شدت نوری شفق‌ها، به میزان فعالیت خورشید و سرعت برخورد ذرات نوری به زمین بستگی دارد. شفق‌های قطبی به صورت رقص نور در آسمان با رنگ‌های متنوع ظاهر می‌شوند و معمولا طیف رنگی سبز، قرمز، صورتی، نارنجی و آبی را نمایش می‌دهند. رنگی که شفق‌های قطبی نشان می‌دهند به ذرات یونیزه شده در هوا بستگی دارد.

اگر قصد سفر به اروپا را در سر دارید، دیدن شگفتی‌های بی‌نظیر سرزمین شمالگان را از دست ندهید. در کنار جاذبه‌های فرهنگی کشورهای اروپای مرکزی، آیسلند، جاذبه‌های طبیعی استثنایی دارد که تنوع زیادی به سفرتان می‌بخشد. در تور دور اروپای اسپیلت البرز از کشورهای یونان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، بلژیک، هلند، آیسلند، دانمارک و آلمان بازدید خواهید کرد.
 

"


4/ تیر/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف