WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

تاج محل؛ بنای عشق

تاج محل؛ بنای عشق

29/ مرداد/1395

تاج محل یکی از پرآوازه ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی می باشد که در نزدیکی شهر آگرا در دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌ است و یکی از عجایب هفتگانه دنیا به شمار می‌ رود.


تاج محل بنایی مجلل و سمبل عشقی ابدی است. خلوص و پایبندی به عشقی رومانتیک، همچون لیلی و مجنون، رومئو و ژولیت می باشد که سه قرن و نیم از عمر آن می‌گذرد. این بنا به دستور شاه جهان، به منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش، بنام ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل که به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه تصمیم گرفت بعد از مرگ همسرش با ساخت بنایی زیبا وعظیم عشقش را جاودانه کند. از این رو آرامگاهی زیبا در کنار رود جمنا ساخت خود شاه ‌جهان هم بعدها در همان‌جا به خاک سپرده شد.

 تاج محل

تاج محل

 

همانطور که مشخص است، نام این بنا ایرانی است و گفته می‌شود برای ساخت آن بیست هزار کارگر از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌ است تاج‌محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده ‌است.

 تاج محل

 

نکته جالب این است که  بنای تاج‌محل در ساعات مختلف روز رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرد به طوری که در هنگام صبح به رنگ صورتی، در عصر به رنگ سفید شیری، و در شب وقتی نور ماه روی آن می‌افتد به رنگ طلایی است. گفته می‌شود استفاده از چنین ایده‌ای در این بنا نشان‌دهنده ذات تغییر پذیر انسان است که این مسئله در اخلاق و رفتار همسر شاه‌جهان کاملا نمود داشته است.

 تاج محل

تاج محل

برای دیدن آرامگاه ابدی عشق و وفا در تور هند با اسپیلت البرز همراه شوید.


29/ مرداد/1395



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف