WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

آنوبانی نی سنگ نگاره‌ای به عمق تاریخ

آنوبانی نی سنگ نگاره‌ای به عمق تاریخ

15/ اسفند/1394

نقش برجسته ی معروف، که امروز به آنوبانینی شهرت دارد، پادشاه معروف لولوبی ها(Lullubi) را نشان می‌دهد.


 در این سنگ‌نگاره منحصر به فرد نقشی جالب از شاه دیده می‌شود که در یک دست تیر و کمان و در دست دیگر چیزی شبیه به گرز دارد و پای چپش را بر سینه حریف مغلوبی نهاده که بر خاک غلطیده است. در روبروی او اینانا در حالیکه دو نفر اسیر را دست‌بسته به دنبال خود دارد، ایستاده و حلقه‌ای را به سوی آنوبانی‌نی دراز کرده است.

آنوبانینی

در پایین و سمت راست نقش برجسته، کتیبه ی تاریخی آنوبانینی قرار دارد که به زبان اکدی حک شده و معنای آن چنین است: " آنوبانینی پادشاه توانای لولوبی نقش خود و الهه ی ایشتار را در کوه پاتیر رسم کرده است و آن کس که این لوح را محو کند به نفرین و لعنت آنو، آنوتوم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رود."

سنگ نگاره

رومن گیرشمن معتقد است که این نقش برجسته ی منحصر به فرد سهمی عظیم و پایدار در تعریف ایرانیت ایفا می کند، به گونه ای که طی تاریخ متمادی ایران، بسیاری از پادشاهان به تقلید از آن اقدام کرده و حکاکی های بسیاری در مناظر و معابر کاروان ها پدید آمدند تا در تاریخ ماندگار شوند.

سنگ نگاره آنوبانینی

این اثر تاریخی یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی استان کرمانشاه محسوب می‌شود که در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

از این اثر باستانی در تور دامنه های دالاهو و سنگ نگاره های آنوبانینی دیدن فرمائید.
عکسها از سایت آنوبانینی گرفته شده است.


15/ اسفند/1394



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف