WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
غذاهای خاص ژاپنی که حتماً عاشقش می‌شوید

24 غذای خوشمزه در ژاپن

24 غذای خوشمزه در ژاپن

16/ دی/1402

بازدید از جاذبه‌های مختلف ژاپن و آشنایی با فرهنگ و رسم‌ورسوم این کشور تنها بخش جذاب و هیجان‌انگیز تور ژاپن نیست. بدون شک سفارش غذاهای ژاپن در بهترین رستوران‌های این کشور یکی دیگر از تجربه‌های بسیار عالی و فراموش‌نشدنی سفر شما خواهد بود. با اینکه ذائقه مردمان شرق آسیا با ایرانیان متفاوت است، اما در کشور ژاپن غذاهای خاصی وجود دارند که حتماً عاشق آن‌ها خواهید شد.


غذاهای کشور ژاپن معمولا سبک و مقوی هستند، اما تنوع بالای آنها باعث شده که انتخاب بهترین غذا مقداری مشکل باشد. برای اینکه بتوانید در میان غذاهای متنوع ژاپن یک برنامه غذایی عالی را برای روزهای اقامت خود تنظیم کنید، باید آشنایی کاملی با بهترین غذاهای ژاپن داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم 24 غذای خوشمزه و مشهور ژاپن را به شما معرفی کنیم تا بهتر و راحت‌تر برنامه غذایی سفر خود را تنظیم کنید.

سوشی، خوشمزه و گران

اسم سوشی (Sushi) و شهرت آن تقریباً به تمام جهان رسیده است؛ حتی کسانی که تاکنون این غذای ژاپنی را امتحان نکرده‌اند، اسم آن را بارها در شبکه‌های اجتماعی شنیده‌اند. برای تهیه سوشی از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌کنند، اما برنج، ماهی و میگو اصلی‌ترین آنها به شمار می‌آیند.

نکته بسیار مهمی که باید درباره سوشی بدانید این است که مدل‌های مختلفی از آن در رستوران‌های ژاپن سرو می‌شود. از جمله مشهورترین سوشی‌های کشور ژاپن، می‌توان به ماکی سوشی (برنج و جلبک دریایی)، چیراشی سوشی (برنج و میگو) و نیگری سوشی (برنج و ماهی یا حلزون) اشاره کرد.

همچنین باید توجه داشته باشید که کیفیت سرو سوشی در رستوران‌های مختلف ژاپن باهم تفاوت دارد. برای اینکه خوشمزه‌ترین سوشی‌های این کشور را میل کنید، بهترین رستوران‌های ژاپن گزینه مناسبی هستند. البته توجه داشته باشید که سوشی در بین گران‌ترین غذاهای ژاپن قرار دارد.

سوشی، خوشمزه و گران

رامن، غذایی جذاب برای تور ژاپن

یکی از غذاهای ژاپن که باید در هنگام سفر به این کشور باید آن را تست کنید، رامن (Ramen) نام دارد. این غذای خوشمزه که از نودل پخته شده در آب گوشت است، طعم و مزه خاصی دارد. البته برای درست ‌کردن این غذا از مواد دیگری مانند جلبک دریایی، سس سویا، پیازچه و تخم‌مرغ هم استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل طعم آن با تمامی نودل‌های گوشت فرق خواهد کرد.

یاکیتوری، سازگار با ذائقه ایرانیان

معمولاً کشورهای شرق آسیا ذائقه متفاوت‌تری داشته و برخی از غذاهای آنها مرود استقبال مردم ایران قرار نمی‌گیرد. در این میان کشور ژاپن تنوع غذایی بالاتری داشته و شما با خرید تور ژاپن و سفر به این کشور، می‌تواند بسیاری از غذاها را بدون هیچ دغدغه‌ای میل کنید.

یاکیتوری (Yakitori) یکی از این غذاهای ژاپن است که گردشگران ایرانی از آن استقبال می‌کنند. این غذای خوشمزه از گوشت مرغ آغشته به سس سویا و سرکه درست می‌شود که طعم و مزه آن حسابی شما را غافلگیر می‌کند. ازآنجایی‌که یاکیتوری روی ذغال درست می‌شود، همان تصویر جوجه کباب را برایتان تداعی می‌کند. البته این غذای ژاپنی از لحاظ طعم با جوجه‌کباب تفاوت زیادی دارد.

یاکیسوبا، مشهورترین غذای خیابانی ژاپن

با اینکه تجربه خوردن غذاهایی مانند سوشی و رامن در رستوران‌های ژاپن بسیار حس خاص و متفاوتی دارد، اما غذاهای خیابانی این کشور هم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. یاکیسوبا (Yakisoba) یکی از این غذاهای خیابانی بسیار مشهور است که در اوایل قرن 20 راه خود را به فرهنگ غذایی ژاپن باز کرد و ازآن‌پس به یک غذای خوشمزه و محبوب تبدیل شد.

یاکیسوبا نودل سرخ شد است که سرو آن را به همراه هویج، کلم، پیاز و گندم سرخ شده انجام می‌دهند. همچنین نمک و فلفل ادویه‌های این غذای خوشمزه هستند که بعد از قرارگرفتن مواد در داخل نان ساندویچ، به آنها اضافه خواهند شد.

یاکیسوبا، مشهورترین غذای خیابانی ژاپن

کاری، تغییر یافته غذای هندی

یکی دیگر از معروف‌ترین غذاهای ژاپن کاری (Curry) نام دارد. این غذا که از یک غذای هندی با همین اسم گرفته شده است، با گذشت زمان به ساختار غذاهای ژاپنی نزدیک شده و امروزه از آن به‌عنوان یک غذای خوشمزه ژاپنی یاد می‌کنند. یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره غذای کاری (Curry) بدانید این است که آن را در سه مدل مختلف درست می‌کنند. شما بر اساس سلیقه و ذائقه خود می‌توانید از بین غذاهای نودل کاری، نان کاری و برنج کاری بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تاکویاکی، یک غذای دریایی خوشمزه

تاکویاکی از آن دسته غذاهای دریایی ژاپن است که از آن به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی نام می‌برند. معمولاً برخی از افراد هنگامی که متوجه ترکیبات این غذا می‌شوند، برای تست آن بر سر دوراهی قرار می‌گیرند. این غذای خوشمزه دریایی از تکه‌های هشت‌پا درست می‌شود، اما ظاهر آن مانند کوفته خمیری بوده و حسابی اشتهای شما را باز می‌کند.

تمامی افرادی که برای تست تاکویاکی شک داشتند، بعد از خوردن آن از طعم خوشمزه آن شگفت‌زده شده‌اند. این کوفته‌های در داخل یک سس مخصوص ژاپنی سرخ می‌شوند؛ به همین دلیل طعم و مزه آن شما را غافلگیر می‌کند.

 اوکونومیاکی، پنکیک خوشمزه ژاپنی

اوکونومیاکی (Okonomiyaki) از آن دسته غذاهای موردعلاقه مردم ژاپن است که گردشگرهای خارجی حسابی از آن لذت خواهند برد. این غذای خوشمزه که نوعی پنکیک ژاپنی است، بیشتر در مناطق هیروشیما و کانسای سرو می‌شود، اما اگر به ستوران‌های معتبر ژاپن بروید، می‌توانید این غذای خوشمزه را سفارش دهید.

با اینکه پنکیک در بیشتر شهرهای جهان درست می‌شود، اما در کشور ژاپن آن را بر اساس سلیقه غذایی خود درست می‌کنند. غذای اوکونومیاکی (Okonomiyaki) از مواد غذایی مختلفی مانند گوشت، پیاز، میگو، کلم، سیب‌‌زمینی و سبزی‌های مختلف درست می‌شود؛ البته در رخی از مناطق کشور ژاپن بر اساس ذائقه مردم آنجا تغییرات اندکی در دستور پخت غذا ایجاد می‌کنند. نکته بسیار مهمی که باید درباره اوکونومیاکی بدانید این است که از آن به‌عنوان پیتزای ژاپنی یا املت ژاپنی هم یاد می‌شود.

 اوکونومیاکی، پنکیک خوشمزه ژاپنی

تونکاتسو یا ناگت ژاپنی

ناگت در میان افراد ایرانی محبوبیت خاصی داشته و همواره یکی از محبوب‌ترین گزینه آنها در فست‌فودها است. اگر هنگام ماجراجویی در کشور ژاپن هوس خوردن غذایی مانند ناگت به سرتان زد حتماً تونکاتسو Tonkatsu گزینه بسیار مناسبی است. این غذای ژاپن به دلیل شباهت زیاد آن به ناگت، از آن به‌عنوان ناگت ژاپنی یاد می‌‌کنند.

مانند بسیاری از غذاهای ژاپنی، در تهیه تونکاسو از گوشت استفاده می‌شود. آنها این گوشت را در داخل پودر یا نان سوخاری گذاشته و با استفاده از روغن داغ سرخ می‌کنند. در کنار ناگت کلم و سبزی‌های مختلفی هم سر می‌شود تا لت غذا برایتان چندبرابر شود. همچنین سس مخصوص آن که طعم تند و شیرینی دارد، بیشتر از پیش طعم تونکاتسو را خوشمزه می‌کند.

شابو شابو، خوشمزه‌ترین سوپ ژاپن

خوردن سوپ در کنار غذا و یا سفارش آن به‌عنوان غذای اصلی در بین ایرانیان رایج است. در کشور ژاپن هم سوپ‌های بسیار خوشمزه‌ای سرو می‌شود، اما بدون شک شابو شابو محبوب‌ترین آنها در میان گردشگرها است. این سوپ خوشمزه که ابتدا یک سوپ چینی بود، سال‌ها پیش وارد ژاپن شد و بعد از ایجاد تغییرات خاص در دستور پخت آن، به‌عنوان یکی از غذاهای ژاپن به شمار آمد.

سوپ شابو شابو از ترکیب گوشت و سبزی‌های مختلف تهیه می‌شود؛ نکته مهمی که باید درباره این غذا بدانید این است که یک سس مخصوص ژاپنی با نام پونزو طعم آن را بسیار خوشمزه و متفاوت خواهد کرد.

شابو شابو، خوشمزه‌ترین سوپ ژاپن

تمپورا، سوغاتی خوشمزه از کشور پرتغال

همان‌طور که در بخش‌های قبلی معرفی غذاهای ژاپن گفتیم، برخی از غذاهای این کشور از سایر کشورهای دیگر وارد فرهنگ ژاپن شده و بعد از تغییرات جزئی در ساختار آنها، در لیست بهترین غذاهای ژاپن قرار گرفته‌اند. غذای تمپورا (Tempura) یکی از این غذاها است که در قرن شانزدهم وارد کشور ژاپن شد و بعد از تغییرات مختلفی که در ساختار آن به وجود آمد، در لیست بهترین غذاهای ژاپنی قرار گرفت.

مواد غذایی اصلی تمپورا (Tempura) ماهی یا میگو است؛ در کشور ژاپن این غذا را بر اساس ذائقه مشتریان خود با ین مواد غذایی درست کرده و با استفاده از ادویه مارچوبه، طعم آن را به‌شدت خوشمزه خواهند کرد.

واگیو، استیک خوشمزه ژاپنی

واگیو (Wagyu) یک استیک خوشمزه ژاپنی است که قیمت بالایی هم دارد. طعم بسیار خوشمزه این استیک باعث شده که بیشتر افراد بدون هیچ دغدغه خاصی هزینه آن را بپردازند. استیک واگیو از یک تکه گوشت گاو تشکیل شده که سرآشپز آن را به‌خوبی کوبیده است. رگه‌های چربی روی استیک طعم خاصی به غذای شما داده و حسابی آن را خوشمزه خواهد کرد.

توچی سوبا، معروف‌ترین غذای ژاپن در میان گردشگرها

نودل‌های تیره‌رنگ و بسیار خوشمزه‌ای که در رستوران‌های ژاپن سرو می‌شوند، توچی سوبا (Te-uchi soba) نام دارند. این نودل‌ها آن‌قدر خوشمزه هستند که تمامی گردشگرها به‌شدت عاشق آن شده و در طول سفر خود چندین بار آن را امتحان می‌کنند. گیاهان معطر و سس کنجدی که برای سرو توچی سوبا استفاده می‌کنند، به طرز شگفت‌انگیزی طعم آن را خوشمزه می‌کند.

توچی سوبا، معروف‌ترین غذای ژاپن در میان گردشگرها

گیوزا، کوفته‌هایی خوشمزه ژاپن

اگر هنگام ماجراجویی در قلب ژاپن دلتان برای کوفته تنگ شد، به رستوران‌های اینکشور رفته و به دنبال غذای گیوزا (Gyoza) بگردید. این غذای خوشمزه که به شکل کوفته سرو شده و آرایش یکدست و منظمی دارند، به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ژاپن شناخته می‌شوند.

ترکیبات اصلی کوفته گیوزا از گوشت، پیاز و کلم تشکیل شده است، اما این مواد در سس سویا و سرکه غلتانده خواهند شد تا طعم خوشمزه‌ای به خود بگیرد. نکته مهمی که باید درباره این غذا بدانید این است که در نهایت به آن سیر هم اضافه خواهند کرد؛ بنابراین اگر با سیر مشکل دارید، باید بی‌خیال گیوزا شوید.

چانکو نابه، غذایی برای گیاه خوارها

با اینکه بیشتر غذاهای ژاپن از گوشت درست شده است، اما در این کشور برای گیاه‌خوارها غذاهایی با ترکیب سبزیجات پیدا خواهد شد. چانکو نابه (Chanko Nabe) یکی از غذاهای خوشمزه کشور ژاپن است که از سبزیجات مختلف تشکیل شده است. البته در این غذا از گوشت هم استفاده می‌شود که شما می‌توانید گوشت آن را میل نکنید.

سبزی‌هایی که در چانکو نابه (Chanko Nabe) استفاده می‌شوند، بسیار مقوی و پرانرژی هستند؛ به همین دلیل بیشتر ورزشکاران این غذا را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند.

چانکو نابه، غذایی برای گیاه خوارها

اونیگیری (Onigiri)، کوفته برنجی‌های مشهور ژاپن

اگر فیلم‌های ژاپنی و شرق آسیا را دیده باشید، حتماً این کوفته برنجی‌های خوشمزه را دیده‌اید که بازیگرها با چه اشتهایی آن را میل می‌کنند. کوفته برنجی اونیگیری (Onigiri) یکی از خوشمزه‌ترین و مشهورترین غذای ژاپن است که بوی آن اشتهای شما را باز خواهد کرد.

برای درست کردن کوفته برنجی اونیگیری از ماهی سالومون، ماهی کاد و آلو استفاده می‌کنند. هنگامی که این مواد غذایی را باهم ترکیب کردند، آنها را میان جلبک دریایی قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید این کوفته‌های خوشمزه را امتحان کنید، باید به رستوران‌ها و غذاخوری‌های بزرگ شهر بروید.

سوکیاکی با سس خوشمزه واریشیتا

سوکیاکی Sukiyaki از آن دسته غذاهای ژاپن است که عاشقان گوشت و سبزیجات تازه را به سمت خود کشانده و یک حال اساسی به آنها خواهد داد. این غذای خوشمزه از گوشت و سبزیجات تازه تهیه می‌شود، اما برای ایجاد یک طعم خوشمزه و متفاوت، سس واریشیتا (سس سویا و شکر) را به آن اضافه خواهند کرد.

نکته مهمی که باید درباره غذای سوکیاکی Sukiyaki بدانید این است که ترکیبات دیگری به آن اضافه خواهد شد، اما این ترکیبات بسته به مردم منطقه متفاوت است. برای مثال، در برخی از مناطق ژاپن تخم‌مرغ را به سس اضافه می‌کنند تا طعم متفاوت‌تری به خود بگیرد. این غذا گوشت زیادی دارد؛ به همین دلیل کسانی که با این مواد غذایی مشکل دارند، نباید آن را سفارش دهند.

سوکیاکی با سس خوشمزه واریشیتا

کاراگه، غذایی برای عاشقان سوخاری

بسیاری از مردم ایران عاشق سوخاری هستند؛ اگر هنگام گشت‌وگذار در مکان‌های تفریحی ژاپن هوس سوخاری کردید، کافی است به رستوران‌های معتبر شهر رفته و غذای  کاراگه Karaage را سفارش دهید. این غذای خوشمزه و بسیار محبوب، همراه سس‌های متنوعی سرو می‌شود که طعم آن به‌شدت شما را برای سفارش دوباره آن ترغیب خواهد کرد.

غذای کاراگه از گوشت مرغ درست می‌شود، اما قبل از اینکه به نشاسته آغشته شده و در روغن سرخ شود، ترکیب سس سویا، نمک و ادویه‌های مختلف را به آن اضافه می‌کنند. این غذای خوشمزه که ورژن مرغ سوخاری ژاپن است، در مناطق مختلف کشور تنوع زیادی دارد. برای مثال در منطقه میازاکی، سس تارتار را برای کاراگه انتخاب کرده‌اند، اما در منطقه ناگویا، سس شیرین و تند را روی کاراگه می‌زنند تا طعم متفاوت‌تری به خود بگیرد.

یاکینیکو در رستوران‌های مخصوص

یاکینیکو Yakiniku یکی از محبوب‌ترین غذاهای ژاپن است که گردشگرها علاقه خاصی به آن نشان خواهند داد. این غذا که از گوشت گاو درست می‌شود، مدل‌های متفاوتی داشته و برای سرو آن باید به رستوران‌های مخصوص یاکینیکو مراجعه کنید.

برای تهیه یاکینیکو Yakiniku ابتدا گوشت گاو را در سس فرو برده و سپس روی آتش گریل می‌کنند. نکته بسیار مهمی که باید درباره یاکینیکو بدانید این است که با انواع گوشت‌های مختلف می‌توانید آن را درست کنید. همچنین قیمت این غذا به نوع و کیفیت گوشت آن بستگی دارد.

یاکینیکو در رستوران‌های مخصوص

ساشیمی، یک غذای سنتی و خوشمزه

معمولاً برخی از غذاهای ژاپنی از لحاظ اسمی شباهت زیادی با هم دارند؛ به همین دلیل باید اسم آنها را با دقت زیادی به‌خاطر بسپارید. ساشیمی Sashimi یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ژاپن است که معمولاً افراد آن را با سوشی اشتباه می‌گیرند. غذای ساشیمی از تکه‌های کوچک ماهی خام درست شده و با مواد دیگری مانند سس سویا، واسابی و زنجبیل سرو می‌شود.

نکته مهمی که باید درباره ساشیمی بدانید این است که تازه بودن ماهی در طعم آن تأثیر بسیار زیادی دارد. ازآنجایی‌که این غذا به‌صورت خام سرو می‌شود، ماهی استفاده شده باید تازه باشد. معمولاً رستوران‌های سنتی و یا کنار بندر ساشیمی را بهتر و خوشمزه‌تر درست می‌کنند.

روباتایاکی؛ غذای ژاپنی یا رستوران

روباتایاکی Robatayaki قبل از آنکه یک غذای ژاپنی به شمار بیاید، به ‌نوعی از رستوران‌های ژاپن گفته می‌شود که در آنجا مواد غذایی را روی زغال گذاشته و بعد از آماده شدن آنها، با استفاده از یک قاشق بسیار بزرگ، برای مشتریان سرو می‌کنند. محبوب‌ترین و اصلی‌ترین مواد اولیه رستوران‌های روباتایاکی ماهی و سبزیجات هستند، به همین دلیل تهیه ماهی و سبزیجات با این روش را روباتایاکی Robatayaki هم می‌نامند.

روباتایاکی؛ غذای ژاپنی یا رستوران

اودون، یک نودل بسیار خوشمزه در ژاپن

نودل‌ها همواره در بیشتر غذاهای ژاپنی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. غذای نودل اودون Udon یکی از غذاهای رایج ژاپن است که بیشتر گردشگرها از خوردن آن لذت خواهند برد. این نودل در سس سویا و سس مخصوص خوابانده شده و با گوشت و غذاهای دریایی سرخ شده سرو می‌شود. تمام این ترکیبات در کنار هم باعث شده که هنگام خوردن نودل اودون، یک طعم متفاوت و بسیار خوشمزه را تجربه کنید. 

میسو، یک سوپ خوشمزه و اصیل ژاپنی

هنگام سفر به ژاپن و صرف غذا در رستوران‌های آن، از سوپ‌های خوشمزه این کشور غافل نشوید. در کشور ژاپن سوپ‌های خوشمزه‌ای به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شوند که طعم آنها فوق‌العاده خوشمزه است.  سوپ میسو Miso یکی از این سوپ‌های اصیل ژاپن به‌حساب می‌آید که از زمان‌های قدیم در غذاخوری‌های ژاپن به‌عنوان یک پیش‌غذای خوشمزه سرو شده است.

سوپ میسو از یک لوبیای مخصوص و پخته شده درست می‌شود که لوبیای سبز و سایر سبزیجات مختلف در کنار آن قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که طعم سوپ میسو شیرین است، بیشتر افراد از خوردن آن لذت می‌برند.

میسو، یک سوپ خوشمزه و اصیل ژاپنی

گیودون با ظاهر فریبنده و رویایی

معمولاً ظاهر غذا برای بسیاری از افراد مهم بوده و جذابیت آن را عامل باز شدن اشتها می‌دانند. در میان غذاهای ژاپن، گیودون Gyudon ظاهر فوق‌العاده زیبایی داشته و در اولین نگاه اشتهای شما را باز خواهد کرد. محبوبیت این غذا در رستوران‌های ژاپن آن‌قدر بالا است که برخی از آنها گیودون را به‌صورت انحصاری ارائه می‌کنند.

گیودون Gyudon از گوشت گوساله، پیاز، سس مخصوص و ادویه‌های مختلف درست شده و به همراه سبزیجات سر می‌شود. البته کیفیت گیودون بستگی به مهارت آشپز آن دارد. در کشور ژاپن این غذا در بالاترین کیفیت ممکن درست خواهد شد.

تاکو رایس، غذای مخصوص منطقه اوکیاناوا

تاکو رایس Tako Rice یکی دیگر از غذاهای خوشمزه است که حتماً شما را غافلگیر خواهد کرد. این غذای خوشمزه از برنج، گوشت، کاهو و پنیر درست می‌شود، به همین دلیل ذائقه ایرانیان حسابی با آن سازگار خواهد بود. برای درست کردن این غذا، ابتدا برنج و گوشت را پخته و سپس ترکیب کاهو و پنیر را به آن اضافه می‌کنند. با اینکه غذای تاکو رایس Tako Rice مخصوص منطقه اوکیاناوا است، اما محبوبیت بالای آن در تمام ژاپن باعث شده که در تمام شهرهای آن سرو شود.

 تاکو رایس، غذای مخصوص منطقه اوکیاناوا

 

ماجراجویی در رستوران‌های ژاپن با اسپیلت البرز

ماجراجویی در رستوران‌های ژاپن و خوردن غذاهای بسیار خوشمزه آن، یکی از جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های سفر شما خواهد بود. اسپیلت البرز برای اینکه خدمات خود را در تور ژاپن تکمیل کند، برنامه‌ریزی خوبی برای وعده‌های غذایی شما انجام داده است.

شما با خرید تور ژاپن نوروز از اسپیلت البرز، می‌توانید در کنار بازدید از بهترین مکان‌های ژاپن و بهره‌گیری از خدمات بسیار عالی، به رستوران‌های مختلف این کشور رفته و بهترین غذاهای آن را سفارش دهید. یکی از ویژگی‌های اسپیلت البرز که سفر را برایتان آسان می‌کند، نداشتن هزینه‌های پنهان است تا به بهترین شکل ممکن سفرتان را به پایان برسانید.

همچنین اسپیلت البرز به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن، مشاوران خود را در اختیارتان قرار داده تا تمامی سؤالات خود را با آن‌ها مطرح کنید. برای ارتباط با مشاوران شرکت گردشگری اسپیلت البرز و اطلاع از جزئیات به صفحه تور در سایت مراجعه کنید.


16/ دی/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف