WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
چرا مردم ژاپن علاقه زیادی به اوریگامی دارند؟

تاریخچه اوریگامی و 8 فایده مهم آن

تاریخچه اوریگامی و 8 فایده مهم آن

1/ بهمن/1402

اوریگامی چیست؟ چرا مردم ژاپن علاقه زیادی به اوریگامی دارند؟ انجام اوریگامی چه فوایدی به همراه دارد؟ اینها سوالاتی هستند که معمولاً افراد با آنها مواجه شده و همواره به دنبال جواب درست هستند.


خرید تور ژاپن و سفر به این کشور زیبا و رؤیایی، یکی از جذاب‌ترین راه‌های سفر به این کشور است. این کشور به دیل آداب‌ورسوم و فرهنگ‌ جذابی که دارد، به‌خوبی خود را به گردشگرهای جهان معرفی می‌کند. هنر زیبای ژاپن در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگر مواردی هستند که باعث می‌شود شما برای خرید تور ژاپن و سفر به این کشور ترغیب شوید.

بدون شک اوریگامی یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین هنرهای فرهنگ ژاپن است که امروزه در تمام کشورهای جهان با آن آشنا بوده و برای ساخت طرح‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که اوریگامی چیست و چه فایده‌ای دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

اوریگامی چیست؟

حتماً تاکنون پرنده‌ها و اشیای مختلفی که از تا کردن کاغذ به وجود آمده‌اند را مشاهده کرده‌اید. به هنر تاکردن کاغذ و ایجاد تصاویر مختلف، اوریگامی گفته می‌شود. کلمه اوریگامی از دو بخش اوری به معنای تا کردن و گامی به معنای کاغذ تشکیل شده است. در فرهنگ ژاپن این هنر یکی از محبوب‌ترین و باارزش‌ترین هنرها به شمار آمده و برای آن ارزش زیادی قائل هستند.

به‌طورکلی اوریگامی هنر و اندیشه تاکردن کاغذ و ایجاد اشکال مختلف نامیده می‌شود. نکته مهمی که این هنر را باارزش می‌کند، عدم استفاده از قیچی و چسب برای جداکردن کاغذ است. درصورتی‌که بخواهید با استفاده از اوریگامی شکل خاصی را به وجود بیاورید، باید فقط با تا کردن کاغذ این کار را انجام دهید.

اوریگامی یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین هنرهای فرهنگ ژاپن است

 

تاریخچه اوریگامی در ژاپن

با اینکه چینی‌ها در اختراع کاغذ پیشتاز بودند، اما ژاپنی‌ها بودند که هنر اوریگامی را کشف کرده و آن را به سایر کشورهای جهان معرفی کردند. مردم ژاپن در قرن 6 میلادی با کاغذ آشنا شدند و کم‌کم کار با آن را یاد گرفتند. مراسم شینتو یکی از مراسم‌های محبوب کشور ژاپن است که برای اولین‌بار مردم این کشور تاکردن کاغذ را در اجرای این جشن امتحان کردند.

از آن زمان افراد مختلفی با تاکردن کاغذ اشکال مختلفی مانند حیوانات، وسایل تزیینی، اشکال هندسی و... به وجود آوردند. در دوره ادو (1603 الی 1868 میلادی) بود که مردم ژاپن اسم ارویگامی را برای این هنر زیبا انتخاب کرده و آن را به‌عنوان یک تفریح معرفی کردند.

هنر زیبا و بسیار جذاب اوریگامی به دو قسمت سنتی و مدرن تقسیم می‌شود

 

تفاوت اوریگامی سنتی با اوریگامی مدرن

هنر زیبا و بسیار جذاب اوریگامی به دو قسمت سنتی و مدرن تقسیم می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که اوریگامی سنتی با مدرن چه تفاوتی دارد؟ مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعی که اوریگامی مدرن را از سنتی جدا می‌کند، نحوه درست کردن اشکال مختلف با کاغذ است.

در اوریگامی سنتی برای ساخت اشکال مختلف می‌توانستند در مواقع لزوم کاغذ را برش دهند، اما بعد از گذشت سال‌ها، روش اروپایی اوریگامی روی اصل اوریگامی تأثیر گذاشته و افراد دیگر برای ساخت اشکال مختلف کاغذ را جدا نمی‌کنند. امروزه مهم‌ترین اصل اوریگامی این است که فقط با تا کردن کاغذ شکل موردنظر را درست کنید.

 به هنر تاکردن کاغذ و ایجاد تصاویر مختلف، اوریگامی گفته می‌شود

 

8 فایده مهم اوریگامی

در ابتدا اوریگامی صرفاً یک تفریح جذاب در بین مردم ژاپن بود، اما هنگامی که این هنر میان مردم دنیا رایج شد، به این نتیجه رسیدند که انجام مداوم این کار فواید بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین فواید انجام اوریگامی هستند:

  • فعال نگه‌داشتن ذهن حتی باوجود بالارفتن سن
  • سلامت بدن و ذهن
  • افزایش تمرکز ذهنی
  • افزایش هماهنگی بین چشم، دست و مغز
  • فعال شدن نیمکره راست و چپ
  • افزایش سطح درک مغز
  • تقویت حافظه، تمرکز، ادراک 3 بعدی و قوه تخیل
  • افزایش رضایت درونی از ساخت اشکال مختلف با تاکردن کاغذ

چینی‌ها در اختراع کاغذ پیشتاز بودند، اما ژاپنی‌ها هنر اوریگامی را کشف کرده‌اند

 

کاربرد اوریگامی، چیزی فراتر از تصور

آیا تصور می‌کنید که اوریگامی فقط برای ساخت اشکال مختلف به کار می‌رود؟ واقعیت جذابی که باید درباره هنر اوریگامی بدانید این است که کاربردهای آن با مرور زمان از تصورات شما هم فراتر رفته و افراد نخبه با استفاده از آن کارهای خاصی انجام داده‌اند. یکی از کاربردهای بسیار عالی اوریگامی، استفاده از آن در ساخت پنل‌های خورشیدی است. همچنین برای پرتاب اشیای مختلف به فضا از این هنر خاص استفاده می‌کنند.

اوریگامی باعث می‌شود اشکال مختلف به شکل کوچک‌تری تبدیل شده و بعد از پرتاب به هوا، در آنجا باز شوند. به‌طورکلی اوریگامی پرتاب وسایل با ابعاد بزرگ به سمت فضا را راحت‌تر می‌کند. از جمله کاربردهای دیگر اوریگامی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت بخشی از ربات‌های هوشمند امدادگر
  • ساخت تلسکوپ فضایی توسط رابرت لنگ (ساخت این تلسکوپ به پایان نرسید)
  • ساخت ایربگ
  • ساخت لوله استنت (بازکردن راه شریان‌های قلب)
  • ساخت دیوارهای چندلایه و متحرک

امروزه مهم‌ترین اصل اوریگامی این است که فقط با تا کردن کاغذ شکل موردنظر را درست کنید

 

اوریگامی شامل چه سبک‌هایی می‌شود؟

اوریگامی یک هنر کامل و فوق‌العاده زیبا است که مانند تمامی هنرهای دیگر شامل چند سبک مختلف می‌شود. هریک از این سبک‌ها مدل خاص خود را داشته و برای ساخت اشکال مختلف، روش خاصی را به کار می‌گیرند. موارد زیر مهم‌ترین سبک‌های اوریگامی هستند:

  • کاربردی (پاکت‌نامه، ظرف، جعبه‌های مختلف)
  • واقع‌گرایانه (حیوانات، قایق و...)
  • مچاله کردن کاغذ (قبل از تاکردن کاغذ آن را مچاله می‌کنند)
  • طبیعی خالص (ساخت کوه و دره)
  • چندبخشی (استفاده از چند بخش و اتصال آنها به همدیگر)
  • مینیمالیستی (ساخت اشکال مختلف با چند حرکت ساده)
  • خیس و مرطوب (ابتدا کاغذ خیس شده و سپس اوریگامی انجام می‌شود)

 در اوریگامی سنتی برای ساخت اشکال مختلف می‌توانستند در مواقع لزوم کاغذ را برش دهند

 

آشنایی با فرهنگ ژاپن در کنار اسپیلت البرز

اوریگامی تنها بخش کوچکی از هنر و فرهنگ سرزمین ژاپن است؛ در سفر به این کشور بیشتر از پیش با آداب‌ورسوم، فرهنگ، هنر و تاریخ پررمزوراز آن آشنا خواهید شد. اگر می‌خواهید سفری جذاب و امن را تجربه کنید، قطعاً خرید تور ژاپن از اسپیلت البرز بهترین گزینه ممکن است.

مجموعه ما به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن بهترین برنامه‌ریزی لازم را برای سفر به ژاپن انجام خواهد داد تا هیجان سفر به بالاترین حد ممکن رسیده و خاطرات به‌یادماندنی در ذهن شما به‌جای بماند.

همچنین تورهای اسپیلت البرز هزینه پنهان ندارند. ما در شرکت گردشگری اسپیلت البرز شما را به بهترین مکان‌های ژاپن برده و با هنر، فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا خواهیم کرد. رزرو هتل، رزرو بلیت هواپیما، اخذ ویزا، برنامه بازدید از زیباترین مکان‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ژاپن ازجمله مهم‌ترین کارهایی است که برای تور ژاپن ترتیب خواهیم داد.


1/ بهمن/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف