WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
عظمت ژاپن در تمام شهرها و مکان‌های تاریخی آن

تاریخ معاصر ژاپن؛ آغاز دوره‌ای باشکوه

تاریخ معاصر ژاپن؛ آغاز دوره‌ای باشکوه

28/ دی/1402

در طول تمام دوره‌ها، اتفاقات مختلفی کشور ژاپن را تحت‌الشعاع قرار داد و تا حد زیادی سرنوشت آن را دچار تغییر کرد تا در نهایت به دوره معاصر خود برسد. اتفاقاتی مانند درگیری در جنگ جهانی دوم و در نهایت اشغال شدن توسط نیروهای خارجی از آن دسته اتفاقاتی بود که ضربه بزرگی به کشور وارد کرد. تاریخ معاصر ژاپن دوره جدید و کاملا متفاوتی بود که حسابی این کشور را در حوزه‌های مختلف قوی‌تر کرد.


در دوره شووا که بخشی از تاریخ نوین ژاپن بود، جنگ جهانی دوم رخ داد. این کشور توسط نیروهای خارجی اشغال شد؛ از آن زمان به بعد (نیمه دوم دوره شووا) تاریخ معاصر ژاپن استارت خورد و اتفاقات مهمی این کشور را تحت‌تأثیر قرار داد. اکنون که با خرید تور ژاپن به این کشور سفر کرده و عظمت آن را در تمام شهرهای و مکان‌های تاریخی مشاهده می‌کنید، نتیجه این دوره مهم تاریخی است.

در این مطلب به طور کامل اتفاقات مهم تاریخ معاصر ژاپن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا قبل از سفر به این کشور اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

6 اتفاق مهم در تاریخ معاصر ژاپن

هنگامی که ژاپن در جنگ جهانی دوم شکست خود و خسارات سنگینی بر پیکره کشور وارد شد، نیروهای متفقین آن را اشغال کردند. درواقع ژاپن در این بازه زمانی برای اولین‌بار در طول تاریخ توسط نیروهای خارجی اشغال شد. البته این دوره آغازی بود بر شکوفایی بیشتر ژاپن در حوزه تولید و سایر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تا در نهایت بتواند قدرت خود را پس بگیرد.

در تاریخ معاصر ژاپن اتفاقات مهمی رخ داد تا در نهایت ژاپن بتواند به اهداف خود برسد و دوباره در عرصه جهانی قدرت خود را به رخ سایر کشورها بکشاند. مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر ژاپن هستند.

اجرای قانون اساسی ژاپن

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ معاصر ژاپن رخ داد، تصویب قانون اساسی در سال 1946  و اجرای آن در سال 1947 بود. این قانون عالی‌ترین متن قانونی در کشور به شمار آمده و هرگونه دستور، تصویب‌نامه دستوری، دستخط امپراتور و... که با این قانون مغایرت داشته باشد، فاقد اعتبار به حساب می‌آمد. در واقع بعد از جنگ جهانی دوم، حکومت دموکرات با محوریت پارلمان جایگزین حکومت مشروطه سلطنتی شد.

این قانون که توسط مجلس قانون‌گذاری ژاپن تعیین شد، با نام اساس‌نامه صلح‌جویی هم شناخته می‌شود. در این دوره از تاریخ ژاپن به یک متحد مهم برای آمریکا تبدیل شده بود.

امضای قرارداد سانفرانسیسکو

چند سال بعد از اجرای قانون اساسی ژاپن، تغییرات دیگری در ساختار کشور ژاپن به وجود آمد که سرنوشت آن را به کل تغییر داد. در سال 1951 آمریکا به همراه 45 کشور هم پیمان خود پیمان صلح سانفرانسیسکو را با زاپن امضا کرد. طبق این پیمان که یک سال بعد توس مجلس سنای آمریکا تصویب شد، کشور ژاپن بار دیگر استقلال خود را پس گرفت و نیروهای اشغالگر خارجی این سرزمین را ترک کردند.

تشکیل حزب‌های سیاسی در ژاپن

سال 1955 بود که دو حزب مهم ژاپن با نام‌های حزب لیبرال دموکرات و حزب سوسیال دموکرات تشکیل شدند. حزب لیبرال محافظه کار بود، اما حزب سوسیال گرایش‌های چپ گرایانه داشت.

مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر ژاپن

 

برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی

بعد از سپری کردن دوران جنگ، برگزاری بازی‌ها المپیک یک اتفاق بسیار خوب برای کشور ژاپن بود. در سال 1964 بازی‌های المپیک در کشور ژاپن برگزار شد و افراد بسیار زیادی به این کشور سفر کردند. چند سال بعد از برگزاری این بازی‌ها، جزایر اوگاساوارا و اوکیناوا که در تصرف آمریکا بودند، به ژاپن برگردانده شدند.

آغاز جنگ سرد در دوره هیسه‌ای

جنگ سرد یکی از وقایع مهم سیاسی در تاریخ معاصر ژاپن بود. در این بازه زمانی آمریکا و ژاپن یک توافق‌نامه امنیتی امضا کردند تا بر اساس آن کشور ژاپن از قابلیت‌های نظامی خود چشم‌پوشی کند. این کشور متعهد شد که هنگام حمله کشورهای دیگر به ژاپن، از آن دفاع کند. کشور ژاپن در این دوره بیشتر تمرکز خود را روی پیشرفت اقتصادی گذاشت و مخارج نظامی خود را تا حد زیادی کاهش داد. با اینکه ژاپن در آن سال‌ها چاره‌‌ای جز رابطه استراتژیک با آمریکا داشت، اما در این بازه تاریخی توانست در حوزه اقتصادی پیشرفت زیادی را تجربه کند.

زمین‌لرزه و سونامی سال 2011

پس از مرگ امپراتور هیروهیتو، دوره هیسه‌ای آغاز شد. در این دوره اتفاقات زیادی در کشور ژاپن رخ داد که تمامی آن‌ها در کنار هم باعث پیشرفت این کشور از لحاظ اقتصادی شد. در این میان اتفاقی که بار دیگر ژاپن را با فاجعه‌ای بزرگ مواجه کرد، زمین‌لرزه و سونامی سال 2011 بود.

زمین‌لرزه 9 ریشتری ژاپن که در تاریخ معاصر این کشور رخ داد، خستارت‌های زیادی را برای این کشور به بار آورد و افراد زیادی جان خود را از دست دادند. بعد از حادثه اتمی جنگ جهانی دوم، زلزله 9 ریشتری و پس از آن سونامی‌های مختلف، برگ‌ترین حوادث تاریخ ژاپن بودند. این سونامی‌ها باعث شدند که برق نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما قطع شود و سیستم خنک‌کننده راکتورها از کار بیفتد.

هنگامی که این اتفاقات در نیروگاه هسته‌ای رخ داد، چند انفجار هیدروژنی رخ داد تا از آن به‌عنوان یک فاجعه اتمی یاد کنند. درواقع این فاجعه اتمی بعد از حادثه چرنوبیل، دومین فاجعه اتمی جهان نام‌گذاری شده است.

زمین‌لرزه و سونامی سال 2011

 

بازدید از مکان‌های تاریخی ژاپن با اسپیلت البرز

خرید تور ژاپن و بازدید از مکان‌های تاریخی این کشور بهترین و مناسب‌ترین روش برای سفر به سرزمین سامورایی‌ها است. اگر می‌خواهید اوج لذت را در سفر به ژاپن تجربه کرده و با هیچ چالش خاصی مواجه نشوید، ما در مجموعه اسپیلت البرز به شما کمک خواهیم کرد.

اسپیلت البرز به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن توانسته تورهای خود را به‌صورت تجربه‌محور و در بالاترین کیفیت برگزار کند. ارائه خدمات عالی و نداشتن هزینه پنهان در قیمت تور ژاپن باعث شده که محبوبیت شرکت ما در میان گردشگرها حسابی افزایش پیدا کند.

اسپیلت البرز در تور ژاپن نوروز شما را به بهترین و جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی ژاپن خواهد برد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره تور ژاپن و نحوه برگزاری آن کسب کنید با مشاوران ما در تماس باشید.


28/ دی/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف