WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
پیوند عمیق دین با فرهنگ مردم ژاپن

دین در ژاپن؛ ورود آیین بودا

دین در ژاپن؛ ورود آیین بودا

5/ بهمن/1402

دین در ژاپن مردم ژاپن را به دو دسته مختلف تقسیم کرده است. در سرزمینی که خبر آن‌چنان زیادی درباره ادیان توحیدی نیست، دین بودایی محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کرده است. آیین بودا ژاپن، قرن‌ها در میان مردم این سرزمین ریشه کرده و روز به‌ روز محبوبیت خود را در میان نسل جدید بیشتر می‌کند.


اگر تور ژاپن را خریداری کرده و به شهرهای مختلف این کشور سفر کنید، معابد بزرگ و بسیار قدیمی را خواهید دید که مردم این کشور در آنجا عبادت کرده و مراسم‌های مذهبی خود را برگزار می‌کنند.

دین در ژاپن پیوند عمیقی با فرهنگ این سرزمین داشته و تاثیرات آن به تمام بخش‌های این کشور هم رسیده است. در واقع می‌توان گفت که در مکان‌های مختلف این کشور و تصمیمات مهمی که اتخاذ می‌شود، می‌توان تاثیر و نفوذ آیین بودا ژاپن را مشاهده کنید. بدون شک کسب اطلاعات بیشتر درباره دین بودایی در ژاپن، یکی از نکات بسیار مهمی است که باید قبل از سفر به آن توجه داشته باشید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را به بخشی از تاریخ مهم ژاپن برده و دین بودایی این سرزمین را از زوایای مختلف معرفی خواهیم کرد تا بیشتر از پیش با آن آشنا شوید و برای خرید تور ژاپن بهتر تصمیم بگیرید. 

دین در ژاپن؛ ورود آیین بودا

 

2 دین مهم و اصلی در ژاپن

با اینکه مردم ژاپن خود را مردمانی مذهبی نمی‌دانند، اما در طول تاریخ ادیان شینتو و بودا پیروان بسیار زیادی داشته و حتی در عصر جدید هم افراد زیادی از دستورات آن‌ها پیروی خواهند کرد. طبق آخرین آماری که از پیروان دین شینتو و بودا به‌دست‌آمده است؛ حدود 70.4 درصد از مردم پیرو دین شینتو و حدود 69.8 درصد پیرو دین بودایی هستند.

طبق این آمار می‌توان گفت که نیمی از مردم ژاپن آیین بودا را انتخاب کرده و برای انجام عبادت و برگزاری جشن‌های مذهبی، به معابد مختلف خواهند رفت. نکته مهمی که باید درباره ادیان ژاپن بدانید این است که آیین بودایی به نسبت شینتو شهرت بالاتری داشت و در بین مردم جهان شناخته‌ شده‌تر است.

آیین بودایی از چه زمانی وارد ژاپن شد؟

آیین بودایی حاصل اندیشه‌ها و آموزه‌های گوتاما سیدارتا بودا بود. این فرد ریاضت‌کش و حکیم در سده چهارم و ششم پیش از میلاد در هندوستان زندگی می‌کرد؛ بنابراین می‌توان گفت که کشور هند خواستگاه آیین بودایی بوده و سالیان بعد راه خود را به کشور ژاپن پیدا کرده است.

در قرن ششم پس از میلاد، چین و کره نقش واسطه را برای انتقال آیین بودایی به کشور ژاپن ایفا کردند. در این قرن، پادشاه کره آیین بودایی را به‌‌عنوان یک هدیه به کشور ژاپن آورد و از آن تاریخ شرایط لازم برای گسترش آن در بین مردم فراهم شد. البته این دین شاخه‌های مختلفی داشت، اما در میان تمام شاخه‌ها، شاخه ماهایانا یا Greater Vehicle شاخه‌ای بود که مسیر خود را به دل مردم ژاپن پیدا کرد.

هنگام ورود آیین بودایی به ژاپن، ابتدا این دین توسط خاندان امپراطور، طبقه اشراف و سامورایی‌ها پذیرفته شد و سپس با مرور زمان بیشتر مردم ژاپن آن را پذیرفتند. با اینکه در آن زمان آیین شینتو هم در میان مردم رواج داشت، اما مردم ژاپن به‌راحتی توانستند بدون هیچ نزاع و درگیری باهم کنار بیایند و آن‌ها را بپذیرند.

انواع فرقه‌های بودایی در ژاپن

تا سال 805 میلادی اتفاق خاصی حول محور دین بودایی رخ نداد، اما از زمانی که فرقه تندای توسط سایشو و فرقه شینگون توسط کوکای تاسیس شد، پیروان بودا پراکنده شدند. بعدها بیشتر فرقه‌هایی که از این دین به وجود آمدند، اغلب از فرقه تندای بودند. موارد زیر مهم‌ترین فرقه‌های مذهب بودا در تاریخ ژاپن بودند:

  • فرقه جودو (فرقه سرزمین پاک) در سال ۱۱۷۵، توسط هونن
  • فرقه جودو - شین (فرقه سرزمین پاک واقعی) در سال ۱۲۲۴ توسط شینران
  • فرقه نیچیرن در سال ۱۲۵۳ توسط نیچیرن

آیین بودایی در فرهنگ مردم ژاپن

 

آداب زیارت معابد بودایی

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مردم ژاپن آیین بودایی را انتخاب کرده و اندیشه‌های آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند. با اینکه فرقه‌های مختلفی از آیین بودا در کشور ژاپن وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها مکمل هم بوده و از اندیشه گوتاما سیدارتا بودا برخاسته‌اند.

در سراسر کشور ژاپن 75 هزار معبد بودایی وجود دارد که تمامی آن‌ها محلی برای عبادت پیروان فرقه‌های مختلف بودا هستند. در هنگام سفر به ژاپن و بازدید از شهرهای مشهور آن با معابدی تاریخی مواجه خواهید شد که برخی از آن‌ها بیش از 1000 سال قدمت دارند.

رفتن به معابد بودایی اصول خاص خود را دارد؛ زائران و پیروان آیین بودا هنگام مراجعه به معابد، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. موارد زیر آداب زیارت معابد بودایی هستند:

  • زائران قبل از ورود به معابد باید تعظیم کرده و سپس وارد شوند.
  • بعد از ورود به معبد باید به کنار حوضچه‌های آب روان رفته و در آنجا دست و دهان خود را بشویند.
  • در معابد یک سکو برای روشن کردن عود وجود داشته که زائر می‌توانند پس از خرید عود، آن را روشن کرده و دود آن را برای پاک‌سازی بدن و روح به سمت خود هدایت کند.
  • بعد از روشن کردن عود، در مرحله بعد باید به سمت جعبه نذورات رفته و در داخل آن سکه بیندازند.
  • بعد از انداختن سکه باید تعظیم کنند و دستان خود را به حالت دست‌زدن نگه دارند.
  • در مرحله نهایی باید دعای خود را برای بودا فرستاده و پس از تعظیم دوباره از معبد خارج شوند.

 

بازدید از معابد بودایی با اسپیلت البرز

خرید تور ژاپن و سفر به این کشور زیبا، شما را معابد تاریخی مواجه خواهد کرد که از قرن‌ها پیش تا به امروز میزبان مراسم‌های مذهبی و عبادت مردم ژاپن بوده است. اگر می‌خواهید سفری تجربه‌محور به ژاپن داشته باشید و در کنار بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی این کشور معابد هزار‌ساله بودایی را مشاهده کنید، ما در مجموعه اسپیلت البرز شما را یاری خواهیم کرد.

مجموعه اسپیلت البرز به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن در چند سال گذشته بارها مقام اول بهترین شرکت گردشگری را به خود اختصاص داده است. اسپیلت البرز با تور لیدرهای حرفه‌ای خود شما را به ماجراجویی در سرزمین سامورایی‌ها خواهد برد تا معابد این کشور و آثار آیین بودا ژاپن بر فرهنگ مردم را از نزدیک تماشا کنید.

یکی از مزایای بسیار عالی خرید تور ژاپن از اسپیلت البرز این است که هیچ هزینه پنهانی ندارد و شما در طول سفر با یک برنامه کامل و بدون دغدغه روبرو هستید. اگر قصد خرید تور ژاپن نوروز 1404 از اسپیلت البرز را دارید، به وبسایت مراجعه فرمایید.

 

 


5/ بهمن/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف