WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
تاریخ پر رمز و راز در مکان‌ها و جاذبه‌های تاریخی

تاریخ نوین ژاپن با 3 دوره مختلف

تاریخ نوین ژاپن با 3 دوره مختلف

20/ فروردین/1403

تاریخ پرماجرای ژاپن همواره تحت‌ تاثیر اتفاقات مختلفی قرار گرفته است، اما این کشور در برخی از دوره‌های خود شاهد اتفاقات بیشتر و ماجراهای بزرگ‌تری بوده است.


معمولا کسانی که تور ژاپن را خریداری کرده و به این کشور سفر می‌کنند، هنگام بازدید از مکان‌ها و جاذبه‌های تاریخی آثاری از این تاریخ پر رمزو راز را خواهند دید. با اینکه تاریخ ژاپن به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، اما بدون شک تاریخ نوین ژاپن یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آید.

تاریخ نوین ژاپن از سال 1868 آغاز شده و بعد از سپری کردن سه دوره مختلف، وارد عصری جدید می‌شود. درواقع تاریخ‌شناسان دوره‌های میجی، تایشو، و شووا را به تاریخ نوین ژاپن نسبت داده‌اند. در این دوره‌ها اتفاقات مختلفی شرایط حکومتی و زندگی مردم ژاپن را تحت‌تاثیر قرار داد. همچنین سیاست‌های اعمال شده توسط حاکمان وقت، ژاپن ر وارد جنگ‌های مختلفی کرد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تاریخ نوین ژاپن و اتفاقات مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر از پیش با این دوره از تاریخ آشنا شوید.

آشنایی با تاریخ پرماجرای ژاپن

7 اتفاق مهم تاریخ نوین ژاپن

تاریخ نوین ژاپن را که بررسی کنید، به اتفاقات بسیار مهمی خواهید رسید که سرنوشت این کشور را دچار تغییرات گسترده کرده است. در این دوره از تاریخ جنگ‌های مختلفی گریبان‌گیر مردم ژاپن شده و گاهی از اوقات خسارت‌های شدیدی را بر پیکره کشور وارد کرده است. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‎‌‌ترین اتفاقات تاریخ نوین ژاپن هستند که در دوره‌های میجی، تایشو، و شووا به وقوع پیوسته‌اند:

سوگندنامه پنج ماده‌ای

در سال 1867 هنگامی که موتسوهیتو در سن 14 سالگی جانشین پدر خود شد، دوره میجی آغاز شد. در این دوره اتفاقات مختلفی در تاریخ نوین ژاپن رخ داد که یکی از مهم‌ترین آنها سوگندنامه پنج ماده‌ای است. این سوگندنامه که برای مدرن‌گرایی ژاپن ایجاد شد، شامل پنج ماده زیر بود:

  • تشکیل شورای مشورتی
  • دخالت تمامی طبقات جامعه در اداره امور کشور
  • برداشتن محدودیت‌های طبقاتی در هنگام استخدام و لغو قانون‌های تجمل ستیز
  • تصویب قانون‌های منصفانه به‌جای سنت‌های غلط و نادرست
  • جستجوی جهانی دانش برای تقویت بنیاد حکومتی

تصرف کره و جنگ با چین

در سال 1894 ارتش ژاپن بیشتر خاک کره را تصرف کرده و در کنار آن به سوی خاک کشور چین پیشروی کرد. حدود یک سال بعد چین هم مانند کره تسلیم ژاپن شد و پیمان صلح شیمونوسکی را امضا کرد. طبق این قرارداد کشور چین دیگر در کارهای کره دخالتی انجام نمی‌داد و حتی جزیره فرمز (تایوان) و شبه جزیره لیائوتونگ را به ژاپن واگذار کرد.

جنگ با روسیه

سال 1904 میلادی بود که دولت ژاپن بعد از امضای پیمان اتحاد با دولت بریتانیا، وارد جنگ با کشور بزرگ و قدرتمند روسیه شد. در طول این جنگ ژاپن تونست روسیه را شکست دهد. البته سران این دو کشور در کشور آمریکا پای میز مذاکره نشستند و در آنجا دولت ژاپن توانست امتیازات خوبی از دولت روسیه بگیرد.

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول یکی از بزرگ‌ترین واقعه‌های تاریخی جهان است که در تاریخ نوین ژاپن و در دوره تایشو رخ داد. در سال 1914 دولت ژاپن به کشورهای بریتانیا، فرانسه و روسیه ملحق شد تا قلمرو نفوذ خود را در کشور چین گسترده‌تر کرده و در نهایت به اهداف سیاسی خود برسد. ژاپن در این جنگ تا حد زیادی موفق شد که به دستاوردهای موردنظر خود برسد.

ملی گرایی افراطی

در دوره شووا کشور ژاپن از سازمان جامعه ملل کناره‌گیری کرد که این امر آغازی بر ملی‌گرایی افراطی در این کشور بود. در این دوره از تاریخ نوین ژاپن، عواملی مانند معرفی آموزش عمومی، رشد صنایع، خدمت نظام‌وظیفه، ناسیونالیسم ژاپنی و... باعث شد که کشور وارد ملی‌گرایی افراطی و فاشیسم شود.

جنگ جهانی دوم

بدون شک تلخ‌ترین و وحشتناک‌ترین واقعه تاریخ ژاپن در دوره شووا رخ داد. هنگامی که در سال 1939 جنگ جهانی دوم آغاز شد، ژاپن موضع خود را تغییر داده و این بار با آلمان و متحدان خود به جنگ چین، آمریکا و فرانسه رفت. ژاپن تصور می‌کرد که نتیجه این جنگ هم مانند جنگ جهانی اول است، اما شرایط کاملاً تغییر کرده بود و حضور  فاجعه وحشتناکی را برای ژاپن رقم زد.

در این جنگ آمریکا برای شکست ژاپن به بمب اتم روی آورد و در آن زمان شهرهای هیروشیما و ناگاساکی را بمباران کرد. انجام این کار خسارت بسیار زیادی به ژاپن وارد کرده و حدود 70 الی 85 میلیون نفر کشته شدند. بعد از جنگ ژاپن خسارت‌های دیگری هم متحمل شد و تحت اشغال نیروهای خارجی درآمد.

تاریخ نوین ژاپن در 3 دوره مختلف

پایان امپراتوری ژاپن

بعد از جنگ جهانی دوم ژاپن حدود 7 سال به تصرف نیروهای خارجی درآمده بود، اما بعد از مدتی تغییر بسیار مهمی در تاریخ کشور به وجود آمد. در تاریخ نوین ژاپن، امپراتوری ژاپن جای خود را به نظام سیاسی دمکراتیک داد تا دوره‌ای جدید در تاریخ این کشور آغاز شود.

سرانجام در سال 1952 طی پیمان صلح سانفرانسیسکو، کشور ژاپن دوباره استقلال خود را به دست آورد و پیشرفت اقتصادی در آن سیر صعودی خود را با سرعت بالایی طی کرد.

بازدید از مکان‌های تاریخی ژاپن با اسپیلت البرز

اتفاقات تاریخ نوین ژاپن و سایر دوره‌های مختلف باعث شده که افراد زیادی به تاریخ این کشور علاقه‌مند شوند. اگر می‌خواهید تاریخ ژاپن را از نزدیک لمس کنید و چند روزی را با مکان‌های دیدنی آن بگذرانید، ما در مجموعه اسپیلت البرز تمامی برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهیم داد تا به این آرزوی خود برسید.

اسپیلت البرز یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های مسافرتی است که چند سال مقام اول را در بین بهترین شرکت‌ها کسب کرده است. تیم حرفه‌ای و باتجربه ما به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن، بهترین خدمات را در طول سفر به شما ارائه خواهد کرد تا سفری جذاب و به‌یادماندنی را تجربه کنید.

رزرو بهترین اقامتگاه‌ها، رزرو بلیت هواپیما، تور لیدر حرفه‌ای، برنامه‌ریزی کامل برای تمام روزهای سفر، ارائه بهترین وعده‌های غذایی، انتخاب بهترین مکان‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ژاپن تنها بخشی از خدمات مجموعه ما در طول سفر هستند. همچنین تورهای اسپیلت البرز اصلاً هزینه پنهان ندارند؛

برای خرید تور ژاپن نوروز و کسب اطلاعات کامل درباره برنامه سفر ژاپن نوروز 1404 می‌توانید به سایت اسپیلت البرز مراجعه کرده و یا با مشاوران ما در تماس باشید.

 


20/ فروردین/1403



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف