WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
قطع ارتباط ژاپن با دنیای غرب

214 سال انزوای ژاپن به چه دلیل رخ داد؟

214 سال انزوای ژاپن به چه دلیل رخ داد؟

11/ بهمن/1402

ژاپن کشوری است که تاریخ غنی و پر رمز و راز آن تمام مردم دنیا را به خود جذب می‌کند. هنگامی که به تاریخ این کشور نگاه می‌کنیم، وقایع مختلفی را خواهیم دید که هر یک از آن‌ها تأثیرات بسیار زیادی در سرنوشت کشور داشته‌اند.


بدون شک یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین وقایعی که در ژاپن رخ داده است، به سال‌های 1600 میلادی برمی‌گردد. در این برهه تاریخی حاکمان وقت ژاپن تمام کشور را به انزوا بردند و ارتباط آن با دنیای غرب را به طور کامل قطع کردند.

شاید بیشتر افراد درباره انزوای کشورهایی مانند کره شمالی اطلاعات زیادی داشته باشند، اما اینکه کشوری مانند ژاپن برای سال‌های طولانی در انزوا بماند، برای آنها عجیب و حتی غیرممکن است. معمولاً افرادی که با انزوای ژاپن آشنایی ندارند، در همان ابتدا با این سوال مواجه می‌شوند که دلیل انزوای ژاپن و قطع کردن ارتباط آن با دنیای غرب چه بود؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ ژاپن علاقه داشته و می‌خواهید به این کشور زیبا سفر کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا انزوای 214 ساله ژاپن را مورد بررسی قرار دهیم و به شما بگوییم که چرا ژاپن در این زمان ارتباط خود را با سایر کشورهای غربی قطع کرد.

 

انزوای ژاپن از کدام دوره حکومتی آغاز شد؟

ژاپن در طول تاریخ تحت حکومت افراد بسیار زیادی قرار گرفته است، اما انزوای ژاپن و محدودشدن ارتباط آن با سایر کشورهای جهان از زمانی آغاز شد که توکوگاوا ایه یاسو در سال 1603 قدرت ژاپن را در دست گرفت و شگون سالاری توکوگاوا را بنیان‌گذاری کرد.

این دوره از تاریخ ژاپن که با نام دوره «ادو» هم شناخته می‌شود، حدود 214 سال (بیش از دو قرن) به طول انجامید. در طول این سال‌ها کشور ژاپن ارتباط خود را با سایر کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی قطع کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره تاریخ انزوای ژاپن صحبت کنیم، باید بگوییم که این کشور از سال 1639 تا 1853 در انزوای کامل به سر برد.

دلیل انزوای 214 ساله ژاپن

 

دلیل انزوای 214 ساله ژاپن

بدون شک اولین و مهم‌ترین سوالی که افراد درباره انزوای ژاپن با آن مواجه می‌شوند این است که چه عواملی باعث ایجاد انزوای کشور شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که استارت انزوای ژاپن دو سال قبل از به‌قدرت‌رسیدن توکوگاوا ایه  یاسو زده شد.

در سال 1637 میلادی، دهقان‌ها و صنعتگران شهر شیمابارا واقع در استان ناکازاکی (جنوب ژاپن) به وضعیت زندگی در این منطقه و پرداخت مالیات سنگین برای ساخت قلعه حکومتی اعتراض کردند. هنگامی که توکوگاوا ایه  یاسو به قدرت رسید، تصمیم گرفت که با این اعتراضات مقابله کرده و مردم این منطقه را سر جای خود بنشاند.

حاکم وقت ژاپن برای سرکوب مردم شیمابارا حدود 125 هزار سرباز فرستاد و در نهایت بعد از محاصره 4 ماهه توانست اعتراضات آنها را سرکوب کند. البته حکومت شگون سالاری بعد از سرکوب مردم جنوب ژاپن همچنان روی این مسئله حساسیت زیادی نشان داد. حاکمان ژاپن معتقد بودند که کلیسای کاتولیک و مبلغان پرتغالی آن، نقش اصلی را در آغاز شورش داشته و در ادامه باز هم مردم را تحریک خواهند کرد.

شگون سالاری برای اینکه از ادامه شورش‌ها و اعتراضات مردم ژاپن جلوگیری کند، ابتدا بازرگانان پرتغالی را از کشور اخراج کرد و سپس هزاران نفر از مردم مسیحی ژاپن را به قتل رساندند. در آن زمان هرگونه تبلیغی برای دین مسیحیت ممنوع اعلام شد و سرانجام برای قطع ارتباط با دنیای غرب و عدم تأثیرپذیری از فرهنگ آن‌ها، سیاست «ساکوکو» را در سال 1639 میلادی اجرا شد.

ساکوکو به معنی کشور بسته یا کشور در زنجیر است. طبق این سیاست، کشور ژاپن برای حفظ فرهنگ و آرمان‌های خود ارتباط خود را با کشورهای جهان قطع کرد. این انزوا به‌گونه‌ای بود که حتی ورود خارجی‌ها و یا خروج ژاپنی‌ها مجازات مرگ را به همراه داشت.

 

آیا کشور ژاپن در انزوای کامل بود؟

با اینکه ژاپن از سال 1639 تا 1853 در انزوا بود، اما ساکوکو به معنای انزوای مطلق و صددرصدی نبود. در آن زمان پادشاهی دودمان جوسان و ریوکیو اطلاعات لازم را به کشور وارد می‌کردند. همچنین کشور ژاپن در آن زمان علاوه بر پادشاهی دودمان جوسان و ریوکیو، از طریق منطقه ناگاساکی با هلند، چین، کره و از طریق منطقه هوکایدو با مردم آیدو تجارت‌های اقتصادی انجام می‌داد.

شاید برایتان سوال باشد که در انزوای ژاپن، چگونه امکان تجارت با این کشورها فراهم شده بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در آن زمان همه چیز تحت کنترل سامورایی‌ها بود و کمتر از 50 خانواده اجازه تجارت اقتصادی و ارتباط با دنیای غرب را داشتند.

 

کشتی‌های آمریکایی پایان دهنده انزوای ژاپن

انزوای کشور ژاپن تا سال 1853 ادامه داشت و در این بازه زمانی سراسر قلمرو ژاپن در آرامش و صلح قرار داشت. در سال‌های آخر انزوای ژاپن، آمریکایی‌ها برای ارتباط با ژاپن علاقه زیادی نشان دادند. منابع زغال سنگ ژاپن و نهنگ‌هایی که از آنها روغن می‌گرفتند، از جمله مهم‌ترین دلایل آمریکایی‌ها برای برقراری ارتباط با ژاپن بودند.

متیو پری (دریانورد و ناخدای باتجربه آمریکایی) اولین کسی بود که در سال 1853 یک کشتی بخار غولپیکر را به سمت ژاپن حرکت داد تا درهای ژاپن را به روی کشتی‌های آمریکایی باز کرده و شرایط را برای برقراری تجارت فراهم کند. هنگامی کهمتیو پری به ژاپن رسید، توانست با شگون‌ها دیدار کرده و در کنار نامه رئیس جمهور، هدایای دیگری مانند تلسکوپ را به ژاپنی‌ها اهدا کند.

دیدار اول آمریکایی‌ها با شگون‌ها در همین حد بود، اما دولت آمریکا برای دیدار دوم تعداد کشتی‌های غول‌پیکر و نیروها را افزایش داد تا ترس جدیدی به دل ژاپنی‌ها بیندازد. هنگامی که حکومت ژاپن چاره‌ای جز توافق ندید، طی یک توافق دوطرفه به کشتی‌های آمریکایی اجازه تجارت داد. بعد از مدت کوتاهی خبر توافق آمریکا با ژاپن به سایر کشورها رسید و آنها هم برای نوشتن قرارداد راهی ژاپن شدند.

 214 سال انزوای ژاپن به چه دلیل رخ داد؟

 

تماشای تاریخ و عظمت ژاپن با اسپیلت البرز

برای بازدید از ژاپن و آشنایی بیشتر با تاریخ این کشور، باید به دل خیابان‌های آن بزنید و جاذبه‌های باشکوه و جشنواره‌های مختلف این سرزمین را از نزدیک مشاهده کنید. شرکت مسافرتی اسپیلت البرز به‌عنوان یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های مسافرتی ایران، تور ژاپن نوروز 1404 را به بهترین شکل ممکن برگزار کرده و شما را به جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی این کشور خواهد برد.

کاخ زیبای امپراتوری، شیبویا اسکای، شلوغ‌ترین چهار راه جهان و موزه تیم‌لب موزه حیرت‌انگیز هنر و علوم، دره آتشفشانی اوواکودانی (با تله‌کابین)، شهر نارا نقطه پایانی جاده ابریشم، جنگل بامبو، معابد بودایی با قدمت 1200 سال و... تنها بخش کوتاهی از سفر شما در تور ژاپن اسپیلت البرز خواهد بود.

تور ژاپن اسپیلت البرز تجربه‌محور بوده و شما را با تاریخ، فرهنگ و جشنواره‌های مختلف ژاپن آشنا خواهد کرد. همچنین در طول سفر می‌توانید به همراه تور لیدر حرفه‌ای از بهترین جاذبه‌ها دیدن کرده و در اقامتگاه‌های جذابی خاطرات به‌یادماندنی ثبت کنید. در این مطلب به طور کامل یکی از گوشه‌های تاریخ ژاپن یعنی دوران انزوای آن را مورد بررسی قرار دادیم.

 

 


11/ بهمن/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف