WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مراسم سادو یا چادو

مراسم سنتیِ چای ژاپنی

مراسم سنتیِ چای ژاپنی

13/ بهمن/1402

در ژاپن، تهیه چای و نوشیدن آن یک هنر است. در واقع اینگونه در نظر گرفته می‌شود که چای این قدرت را دارد که شما را به سمت نظم معنوی سوق دهد. زیبایی کاسه چای، طعم و عطر آن، محیط آرام و مینیمالیستی پذیرایی، حالتی از آرامش را به میهمان القا می‌کند. مراسم سنتی چای ژاپنی توجه شما را به سادگی و قدردانی از لحظه‌ای که در آن قرار دارید، تشویق می‌کند.


این مراسم که سادو یا چادو نام دارد، روشی تشریفاتی برای تهیه و نوشیدن چای سبز است. فراتر از صرف چای، یکی از اهداف اصلی این مراسم سنتی این است که مهمانان در فضایی آرام و دنج، از دغدغه زندگی روزمره فاصله بگیرند و از مهمان‌نوازی میزبان لذت ببرند.

اگر قصد سفر با تور ژاپن را دارید، بهتر است اطلاعات خود درباره تاریخ، فرهنگ، طبیعت و سنت‌های مرسوم این سرزمین را بالا ببرید تا بدانید که در این کشور چگونه رفتار کنید و به دنبال کدام جاذبه‌ها یا محصولات بگردید. اگرچه امروزه مراسم چای خوری به عنوان یک سرگرمی انجام می‌شود، اما مکان‌هایی وجود دارد که شما به‌عنوان گردشگر خارجی بتوانید در خلال تور تفریحی ژاپن، این مراسم سنتی را تجربه کنید. مراسم چای توسط بسیاری از سازمان‌ها به مناسبت‌های مختلف در برخی باغ‌های سنتی، مراکز فرهنگی و هتل‌ها اجرا می‌شود. کیوتو و اوجی از بهترین مقاصد در تور ژاپن هستند که می‌توانید از فرهنگ و مراسم سنتی چای در آنجا لذت ببرید.

 مراسم سنتی چای ژاپنی در تور ژاپن

 

پیشنیه تاریخی مراسم سنتی چای ژاپنی

چای ابتدا در چین کشف شد و اگرچه مراسم چای مختص سرزمین اژدها است، اما بعدها این مراسم به جزیی از فرهنگ ژاپنی نیز تبدیل شد. در قرن هشتم، چای از چین به ژاپن وارد شد و اغلب به‌عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار گرفت. البته استفاده از این دمنوش بیشتر نزد کشیشان و طبقات بالای جامعه رواج داشت. در دوران موروماچی، چای در بین عموم مردم از همه طبقات اجتماعی محبوبیت پیدا کرد.

افراد مرفه جامعه طی مهمانی‌ها با کاسه‌های نفیس چای را ارائه می‌دادند و معمولا رسم بر این بود که در حضور میهمان، چای را درست می‌کردند تا دانش خود را در مورد تهیه این دمنوش به نمایش بگذارند. علاقه‌مندان به فرهنگ شرق آسیا که قصد سفر با تور ژاپن تابستان 1403 را دارند، خوب است بدانند که همزمان با دوران موروماچی، یک مراسم برای سرو چای پایه‌گذاری شد که از اصول مدیتیشن الهام می‌گرفت و بر توسعه معنویت تاکید داشت. بنابراین مراسم سنتی چای ژاپنی پایه‌گذاری شد و نسل به نسل تداوم یافت.

مراسم سادو یا چادو در تور ژاپن

 

شیوه برگزاری مراسم چای خوری

واقعیت این است که مراسم رسمی و کامل چای ژاپنی یک رویداد چند ساعته است که طی آن ابتدا میهمان با یک وعده غذایی پذیرایی می‌شود، پس از آن ابتدا یک کاسه چای غلیظ و بعد یک کاسه چای رقیق سرو می‌شود و مراسم به پایان می‌رسد. با این حال آنچه امروزه به عنوان مراسم چای در سرزمین آفتاب اجرا می‌شود و شما در خلال تور ژاپن بهار 1403 می‌توانید نمونه‌هایی از آن را مشاهده کنید، نسخه اختصاری مراسم اصلی هستند که به لذت بردن از یک کاسه چای محدود می‌شود.

با این حال، مراسم چای ژاپنی بر اساس حرکات دقیق دست تعریف شده است و با در نظر گرفتن قواعد آن، می‌توان به برگزاری مراسم هرچه با شکوه‌تر چای سنتی ژاپنی پرداخت.

 

 آداب اولیه مراسم چای خوری

چند قانون ساده وجود دارد که هنگام دعوت شدن به مراسم سنتی چای ژاپنی باید رعایت کنید:

  • میزبان خود را منتظر نگذارید و سر ساعت حاضر شوید.
  • کفش‌های خود را پیش از ورود به اتاق چای در بیاورید.
  • لباس مناسب بپوشید. در حالی که به طور سنتی، لباس مناسب برای مراسم چای کیمونو است، لباس‌های دیگر نیز قابل قبول است، اما اگر در خلال تور ژاپن فرصت حضور در مراسم چای دست داد، توصیه می‌شود یک کیمونو خریداری کنید.

 مراسم باشکوه‌ چای سنتی ژاپنی

 

آداب اتاق چای

پس از ورود به اتاق چای، چندین قانون دیگر وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید و بر طبق اصول عمل کنید:

  • اجازه دهید میزبان شما را راهنمایی کند که کجا بنشینید.
  • روی زانو وارد شوید. از پا گذاشتن وسط تشک‌ها خودداری کنید.
  • از دست زدن به اشیا با کف دست خودداری کنید.
  • زمانی که فنجان به سمت شما گرفته می‌شود کمی خم شوید و آن را با دو دست بردارید و بنوشید.
  • پس از نوشیدن چای، لبه کاسه را پاک کنید تا مهمان بعدی هم چای بنوشد. تک تک مهمانان باید این کار را تکرار کنند.

 

در مراسم سنتی چای ژاپنی چه کاری را نباید انجام داد

اگر فرصت حضور در مراسم سنتی چای ژاپنی را در خلال تور ژاپن به‌دست آوردید، به سبک ما ایرانی‌ها وارد تعارفات معمول و پرسیدن سوال‌های متفاوت برای برقراری رابطه اجتماعی نشوید! فرهنگ ژاپنی‌ها با ما متفاوت است و مراسم چای کاملا رسمی برگزار می‌شود. اگر سوالی درباره مراسم ماچا دارید بپرسید، در غیر این صورت پرگویی و زیاده‌روی نکنید.

نکته دیگر اینکه، در این مراسم به شما شیرینی ژاپنی ارائه می‌شود. به محض دریافت شیرینی آن را بخورید و منتظر نمانید تا آب جوش بیاید و چای آماده شود و سپس شیرینی را با چای میل کنید. قوانین مراسم سنتی چای ژاپنی، شبیه به دورهمی‌های دوستانه ما در ایران نیست. پس شیرینی را بخورید و منتظر چای بمانید.

شما به عنوان مهمان باید کاری را بکنید که میزبان از شما می‌خواهد. بنابراین بیش از مقداری که به شما شیرینی و چای داده می‌شود، چیزی برای خوردن و نوشیدن برندارید. این یک مراسم سنتی است که با معنویات و ارتقای ذهنی گره خورده است، بنابراین به آن به چشم یک وعده غذایی که قرار است شما را سیر کند، نگاه نکنید! ضمنا استعمال دخانیات در اتاق چای ممنوع است، شما باید زمانی صحبت کنید که میزبان اجازه دهد و بدون هماهنگی کاری نکنید.

 پیشنیه تاریخی مراسم سنتی چای ژاپنی

 

سخن پایانی

در صورتی که به روح اصلی مراسم چای ژاپنی توجه کنید، می‌توانید از تاثیرات معنوی آن لذت ببرید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم اگر به ژاپن مسافرت می‌کنید، شرکت در مراسم چای ژاپنی را با در نظر گرفتن قوانین اجتماعی فرهنگ ژاپن، تجربه کنید. برای استعلام قیمت تور ژاپن تابستان 1403 یا نوروز 1404 با ما تماس بگیرید.

 

 


13/ بهمن/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف