WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
آشنایی با ریشیکش

زادگاه و مهد یوگای دنیا

زادگاه و مهد یوگای دنیا

12/ آذر/1398

زادگاه یوگا یعنی ریشیکش، یکی معروف‌ترین شهرها برای مدیتیشن، یوگا و لذت بردن از دیگر جنبه‌های آیین هندوئیسم است. این شهر دلربا در حاشیه‌ی رود گنگ قرار گرفته و تپه‌هایی سرسبز از سه سو آن را احاطه می‌کنند.


 رود گنگ در آیین هندوئیسم مقدس است و شهرهای ریشیکش و هاریدوار که در نزدیکی هم و هردو در سواحل این رود قرار دارند، از مقدس‌ترین مقاصد برای پیروان این آیین به شمار می‌آیند. به عقیده‌ی هندوها مدیتیشن در این شهرها، فرد را به رستگاری می‌رساند. ریشیکش با معابد، آشرام‌ها و موسسات متعدد یوگا، سالانه خیل عظیمی از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند و امروزه به یکی از توریستی‌ترین مناطق هند تبدیل شده است. با وجود شلوغی که گردشگران ایجاد کرده‌اند، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر هنوز حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده‌اند. این شهر هنوز هم محلی فوق‌العاده برای کسب آرامش و رهایی در طبیعت زیبای هندوستان به شمار می‌رود. در کنار اتمسفر معنوی، تعداد کثیر افرادی که از کشورهای مختلف برای گذراندن دوره‌های یوگا یا بازدید از ریشیکش به این شهر می‌آیند، حس و حالی بین المللی به شهر می‌بخشد.

چگونه برویم؟

اگر به دیدن شهر‌های مقدس هندوئیسم مثل هاریدوار و ریشیکش علاقه دارید؛ می‌توانید با تور هند اسپیلت البرز (از گنگ تا ببر بنگال) با ما همراه شوید. باید بدانید که بیشتر تورهای رایج هند در بازار گردشگری به مثلث آگرا، دهلی و جی‌پور محدود می‌شوند؛ ولی در تور هند اسپیلت امکان دیدن جاذبه‌هایی ویژه برای شما فراهم شده که جز در این تور تجربه نخواهید کرد. از جمله‌ی این موارد، می‌توان به بازدید از شهر ریشیکش و رفتینگ فوق‌العاده جذاب در رود گنگ اشاره کرد که فقط در تور هند اسپیلت البرز اجرا می‌شوند.

کی برویم؟

چون ریشیکش در دامنه‌های رشته‌ کوه هیمالیا واقع شده، در روزهای گرم سال ییلاقی است و هوایی خنک دارد. به همین علت بهترین زمان سفر به این منطقه، اوایل بهار و اوایل پاییز است. در اواخر بهار (به ویژه ماه می) شهر به شدت گرم می‌شود. همچنین در طول ماه‌های مونسونی (فصل تابستان) باران‌های سنگینی در دامنه‌های هیمالیا می‌بارد که باعث تعطیل شدن رفتینگ در رود گنگ هم می‌شود. بهترین زمان بازدید از ریشیکش همان اوایل پاییز است که به تازگی باران‌های سنگین به پایان رسیده‌اند و چشم‌اندازهای شهر دلنواز، سبز و زنده هستند.

دیدنی‌ها و تفریحات

پیاده بگردید

ریشیکش مکانی بسیار دلپذیر برای قدم زدن و گشت و گذار با پای پیاده است. می‌توانید از روی یکی از دو پل معلق شهر عبور کنید و از چشم‌انداز فوق‌العاده‌ی آن‌ها به شهر و رودخانه‌ی گنگ لذت ببرید. یا می‌توانید به یکی از قاط‌های متعدد سر بزنید و در کنار آن به تماشای آداب و رسوم هندویی بنشینید. قاط‌ها، پلکان‌هایی در سواحل رود گنگ هستند که هندوها برای غسل در گنگ از آن‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که سالانه ۱ میلیارد نفر در این رود مقدس غسل می‌کنند. البته به دلایل بهداشتی، توصیه می‌کنیم که شما از این کار اجتناب کنید.

مراسم آرتی

از دیگر دیدنی‌های ریشیکش مراسم آرتی است که در شهر هاریدوار هم برگزار می‌شود. باید بدانید که بازدید از این مراسم تنها با تورهای اسپیلت البرز ممکن است و سایر تورهای هندوستان امکان دیدن این مراسم بسیار جذاب را فراهم نمی‌کنند. مراسم آرتی یا همان مراسم آتش مربوط به ستایش و سپاس‌گزاری از رود گنگ است که برای میلیون‌ها نفر آب تامین می‌کند. هر روز در زمان غروب آفتاب، مردم شهر در آشرام پارمارت نیکِتان جمع می‌شوند، در این مراسم شرکت می‌کنند یا به تماشای آن می‌نشینند.

یوگا و آشرام‌ها

ریشیکش یکی از شناخته‌شده‌ترین مقاصد برای یوگا در هندوستان است. انواع و اقسام سبک‌های یوگا و مدیتیشن در آشرام‌های متعدد این شهر اجرا می‌شود که بیشترشان قابل بازدید هستند. منطقه‌ی مذهبی اصلی شهر با نام سُوارگ (بهشت) آشرام شناخته می‌شود که مغازه‌ها، دکه‌های فروش غذا و تعداد زیادی آشرام در آن واقع شده‌اند.

اگر با گروه موسیقی معروف بیتلز آشنا باشید، باید بدانید که آن‌ها در دهه‌‌ی ۱۹۶۰ میلادی به یکی از آشرام‌های این شهر به اسم ماهاریشی ماهش یوگی آمدند تا مدیتیشن یاد بگیرند. در آن دوران اعضای گروه بیتلز موفق شدند حدود ۴۰ آهنگ بنویسند. این آشرام معروف درون پارک ملی راجیجی جای گرفته و اخیراً بعد از سه دهه درهای خود را به روی گردشگران گشوده است. هم اکنون دیوارهای به جا مانده از این آشرام با نقاشی‌های گرافیتی زیبایی که توسط هنرمندان مختلف کشیده شده‌، تزئین شده است.

رفتینگ در رود گنگ

اگر به ماجراجویی در سفر علاقه دارید و یوگا تفریح پرهیجانی برایتان نیست، می‌توانید رفتینگ در رود گنگ را تجربه کنید. فرقی هم نمی‌کند که شما قایق‌رانی حرفه‌ای هستید یا برای اولین بار قرار است سوار قایق رفتینگ شوید. در ریشیکش برنامه‌هایی مناسب برای همه وجود دارد و رود گنگ می‌تواند از مبتدی‌ها گرفته‌ تا حرفه‌ای‌ها را به چالش بکشد. در مقاله‌ی «رفتینگ در رود گنگ» مفصل در مورد این تفریح هیجان انگیز صحبت کرده‌ایم.

توصیه‌های سفر به ریشیکش

یادتان باشد که ریشیکش یک شهر مقدس است؛ به همین علت تخم مرغ، ماهی و گوشت به سختی یافت می‌شود. این شهر برای خرید اقلام مذهبی، کتاب‌، لباس و صنایع دستی محل خوبی است. تا حد امکان سعی کنید ریشیکش را قدم زنان بگردید. هرچند سه چرخه‌ها یا ریکشاهای فراوانی در شهر حاضر هستند. حواستان به میمون‌های فراوان این منطقه هم باشد که گاهی حسابی بدجنس می‌شوند؛ به ویژه روی پل‌های معلق شهر.


12/ آذر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف