WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
جایی که زمان ایستاده است

منطقه اورچا

منطقه اورچا

8/ آبان/1398

اورچا شهر کوچکِ تاریخی و زیبایی است که در کنار رود بتوا، در استان مادهیا پرادش قرار گرفته. قدم به این منطقه‌ی توریستی که بگذارید، گمان می‌کنید زمان در قرون وسطی ایستاده است.


اورچا شهر کوچکِ تاریخی و زیبایی است که در کنار رود بتوا، در استان مادهیا پرادش قرار گرفته. قدم به این منطقه‌ی توریستی که بگذارید، گمان می‌کنید زمان در قرون وسطی ایستاده است. معابد، قلعه‌ها و مقبره‌های متعدد این منطقه هنوز جذابیت و عظمت خود را حفظ کرده‌اند و داستان‌های بسیاری برای نقل کردن دارند. اورچا با بیشینه‌ای پرماجرای امروزه به شهری آرام تبدیل شده که حول معبد رام راجا توسعه یافته است.

 

چگونه به اورچا برویم؟

این منطقه‌ی توریستی در استان مادهیا پرداش واقع شده و ۴۰۰ کیلومتر از دهلی فاصله دارد. برای رفتن به اورچا پیشنهاد می‌کنیم که با تور هند اسپیلت البرز همراه شوید. توری که با تمام برنامه‌های گردشگری در هندوستان فرق دارد. به این تور لقب «سفر به ناشناخته‌های هند» را داده‌ایم؛ چون به جاهایی از کشور هند می‌رویم که شاید اسمشان هم نشنیده‌ باشید. البته این مناطق از لحاظ گردشگری شهرت بسیاری دارند؛ ولی چون بیشتر تورهای رایج هند در بازار گردشگری ایران به دهلی و چند شهر اطرافش محدود می‌شود، برای ما ایرانی‌ها کمتر شناخته شده‌اند.

در جریان تور هند (از گنگ تا ببر بنگال)، اولین نقطه‌ای که از استان مادهیا پرادش می‌بینیم، معابد عظیم و حیرت انگیز خاجوراهو هستند. معابد سنگی بزرگ با سنگ نگاره‌های بیشمار که بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارند. سپس به پارک ملی پانا می‌رویم که از زیستگاه‌های حفاظت شده‌ی سلطان جنگل‌های هند یعنی ببر بنگال است. پارکی جذاب با حیوات وحشی غنی که شامل بیش از چهل ببر، تعداد زیادی از گوزن‌های مختلف، پلنگ، تمساح و بیش ۲۰۰ گونه از پرندگان است. بعد به شهر جانسی می‌رویم، محل اولین جنگ هندی‌ها برای پس گرفتن کشورشان از چنگال استعمار انگلیس. شگفتی‌های تور هند با بازدید از اودچا ادامه پیدا می‌کند که در ادامه می‌خواهیم دیدنی‌های مشهورش را معرفی کنیم.

دیدنی‌های اورچا

منطقه‌ی اورچا بین سده‌های ۱۶ و ۱۸ میلادی پایتخت حکومت ناحیه‌ای باندلخاند بود. حاکمان این شهر که از قوم راجپوت بودند، روابط دوستانه‌ای با امپراتور مغول، جهانگیر داشتند. بیشتر بناهای تاریخی این روستا به سبک معماری قوم راجپوت ساخته شده‌اند ولی تاثیر معماری مغولی و اسلامی بر آن‌ها به خوبی مشخص است. اورچا مملو از دیدنی‌های تاریخی است که در ادامه به جذاب‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

مجموعه‌ سلطنتی

یکی از کانال‌های رود بتوا که معمولاً هم خشک است، از میان روستا عبور می‌کند و یک جزیره‌ را می‌سازد. از پل گرانیتی روی کانال که عبور کنیم، به مجموعه‌ای تاریخی می‌رسیم که در دوران امپراتوری مغول‌ها ساخته شده و دو بنای اصلی آن یعنی جهانگیر محل و راج محل شما را شگفت زده خواهند کرد.

راج محل

 

راج محل یا راجه محل در سده‌ی ۱۶ میلادی ساخته شد. در بسیاری از اتاق‌هایش دیوار نگاره‌هایی رنگارنگ و زیبا دیده می‌شود. نقش‌هایی از خدایان هندی مانند براهما، ویشنو، راما، کاریشا و سیتا و همچنین تصاویری از نجیب زادگان اورچا در حال کشتی گرفتن، شکار، جنگ یا رقصیدن. در طبقات بالایی، چشم اندازی زیبایی به شهر در پس پنجره‌های مشبک که به آن‌ها «جَلی» می‌گویند، قابل مشاهده است. راجه یا مهاراجه در زبان هندی به معنی پادشاه است و در واقع راج محل یعنی قصر پادشاه.

جهانگیر محل

این قصر زیبا در قرن ۱۷ توسط حاکم وقت منطقه‌، برای خوش آمدگویی به امپراتور مغول جهانگیر (در جریان اولین سفرش به اورچا) ساخته شد. بنای عظیمی که تاثیرات معماری هندی و اسلامی در آن دیده می‌شود. جهانگیر محل نسبت به راج محل از تزئینات بیشتری برخوردار است. قصر بزرگ هشت برج با گنبدهایی عظیم دارد. جلی‌های جهانگیر محل هم نماهای زیبایی از مناطق اطراف را برای شما به نمایش می‌گذارند.

 

معبد رام راجا

در غرب میدانی زنده و شلوغ، رام راجه یا رام راجا با گنبدهای نارنجی و صورتی رنگش دلربایی می‌کند. این معبد در قرن ۱۶ به عنوان قصری برای سکونت همسر مادهاکار شاه ساخته شد. رام راجا یا راما راجا به پرستش راما (یکی از خدایان هندی) اختصاص داده شده است. هر روز تعدادی زیادی از هندوها به معبد سر می‌زنند و به دعا و نیایش مشغول می‌شوند. داستان معبد رام راجا بسیار جالب بوده و با تاریخچه‌ی معبد چتورپوژ (یکی دیگر از دیدنی‌های اورچا) گره خورده است. این داستان جالب را در مقاله‌ی «افسانه‌ی معبد رام راجا» نقل کرده‌ایم.

 

معبد چتورپوژ

برج‌های بلند این معبد عظیم تقریباً از هرجای شهر قابل مشاهده است. می‌توانید از پلکان تاریک و بلندی که در داخل معبد قرار دارد بالا بروید و بر فراز بالاترین نقطه‌ی معبد، چشم انداز زیبای شهر را مشاهده کنید. چتورپوژ به دستور همسر یکی از پادشاهان اورچا ساخته شد و قرار بود روزی که راما (یکی از خدایان هند) به اورچا می‌آید در آن‌جا ساکن شود. البته ماجراهایی رخ داد و این خدا نهایتاً در معبد رام راجا ساکن شد. همانطور که گفتیم، داستان کامل این ماجرای جالب را می‌توانید در مقاله‌ی «افسانه معبد رام راجا» مطالعه کنید.

 

فول باغ

فول باغ آرامگاه شاهزاده‌ای به نام دینمان هاردول است که در کنار قصر او (پالاکی محل) قرار دارد. دینمان یکی از قهرمانان محلی به شمار می‌رفت و شهرتش باعث شد که علیه او دسیسه کنند و اتهام برقراری رابطه‌ای عاشقانه با همسر برادرش را به او بزنند. دینمان برای اثبات بی‌گناهیش، جان خود را گرفت و خودکشی کرد. دیدن فول باغ قطعاً برای شما جالب خواهد بود؛ چرا که به شکل چهارباغ‌های سنتی ایرانی ساخته شده است.

 

تهی گورها

در جنوب اورچا و در کنار رود باتوا چندین ساختمان بزرگ مشاهده می‌شود که به آن‌ها چاتری می‌گویند. این ۱۴ ساختمان در واقع گورهایی خالی یا تهی گور (Cenotaph) هستند که به عنوان یادبودی برای پادشاهان اورچا ساخته شده‌اند. همانطور که می‌دانید، هندی‌ها مرده‌های خود را می‌سوزانند؛ پس چاتری‌ها در واقع مقبره‌هایی نمادین هستند.


8/ آبان/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف