WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

یخچال طبیعی مغدی گلس

یخچال طبیعی مغدی گلس

24/ مهر/1398

مغدی گلس – دریای یخ - یخچالهای بزرگ و مارپیچی درست در بالای "شامونی" است که به عنوان دومین یخچال بزرگ آلپ و یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری اروپا مشهور شده.


منطقه ای پر از یخچال‌های طبیعی در نزدیکی محل اتصال فرانسه، سوئیس و ایتالیا که در کوهپایه‌ی بانوی سفید پوش (مون بلان) واقع شده و برای اسکی بازی بسیار معروف است.

اگر شما هم برای طبیعت گردی و کسب تجربه های خاص علاقه و هیجان دارید، باید تورهای اسپیلت البرز را امتحان کنید. سفرهایی خاص به مناطقی ‌ناشناخته‌ مثل یخچال طبیعی مغدی گلس که ویژه‌تر از همه‌ی تور اروپا است که تا به حال امتحان کرده‌اید.

 

مغدی گلس را بیشتر بشناسیم

بزرگترین یخچال طبیعی فرانسه، "دریای یخ" با عمق ۲۰۰ متر، در ۷ کیلومتری سمت شمال مون بلان جریان دارد که زخم هایی بر بدنش در اثر فشار عظیم ناشی از ۹۰ متر جابه جایی در طول سال ها، ایجاد شده است. قطار مونتنورس، قطار راه راهی است با سیم پیچی به طول 5 کیلومتر که در سال ۱۹۰۹ افتتاح شد، ایستگاه مونتنورس  با یک کابل به طول ۱۹۱۳ متر و ۴۲۰ پله، غار یخی در یک یخچال طبیعی را به شهر منتروس وصل می کند. هم چنین بازدید از Glaciorium، که نمایشگاهی از یخچال های طبیعی است، خالی از لطف نیست. قطار سواری به خودی خود جذاب است چه برسد به این که در راس این سواری قرار باشد، شما مناظر بسیار زیبا، هتل و رستوران، یک نمایشگاه کریستالی کوچک و هم چنین دسترسی به غاری که در یخ قرار دارد را در مسیرتان تجربه کنید.

 

 

عصر یخبندان

غار یخی احتمالاً بهترین جاذبه در این منطقه محسوب می شود که به دلیل حرکت یخ‌ها، هر سال شکل تازه ای از آن ها حک می شود. یخچال‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها اصولا در حرکت هستند، فقط با حرکتی بسیار کندتر. "مغدی گلس" نیز مانند دیگر یخچال‌های طبیعی در سراسر آلپ، به سرعت در حال عقب نشینی است. البته این ماجرا مربوط به سال‌های اخیر است و درگذشته این‌طور نبود.

از سال ۱۳۰۰ میلادی  تا اواسط سال ۱۸۰۰، اروپا تحت تأثیر "عصر یخبندان" قرار گرفت، چرخه های مکرر از برف های سنگین زمستان وتابستان های سرد که باعث شد یخچال های طبیعی در سراسر آلپ ها شروع به رشد کنند. در سال ۱۸۲۵، دهکده لس بویس به دلیل تخریب دیوار یخی چهل متری در وسط دهکده، تخلیه شد و غار واقع در دره تا سال ۱۸۷۳ از جاذبه های محبوب گردشگری بود. یخچال یخی هزینه ورودی کمی دارد و مجسمه های یخی داخل آن ها می تواند به جذابیت های آن برای علاقمندان بیفزاید.

سال‌ها گرم شدن زمین و عقب نشینی، یخچال های طبیعی را به مکان فعلی خود رسانده و عقب نشینی هر ساله ۴ تا ۵ متر ادامه می‌یابد. حتی تا ۳۰ سال پیش، وقتی به ایستگاه مونتنورس می رسیدید، یخچالهای طبیعی در همان نزدیکی بودند، تنها با چند قدم فاصله. اما اکنون با فاصله ای دورتر از جای اولیه خود ایستاده. نگران نباشید، قطار کابلی و طی کردن پله‌ها شما را به آن جا خواهد رساند.

 

اقامت در میان یخچال های طبیعی

اگر دوست دارید یک شب را بالاتر از شامونی بگذرانید، هتل و رستورانی در آن جا وجود دارد که در سال ۲۰۱۷ بازسازی شدند  و می توانند انتخاب بسیار خوبی برای اقامت باشند. دسترسی به آن جا بسیار راحت است، شما شب هنگام می توانید به دور از شلوغی روز از مناظر شگفت انگیز لذت ببرید. البته قیمت های آن جا با هتلی ۴ یا ۵ ستاره قابل مقایسه هستند، بنابراین باید گفت این یک کلبه ساده نیست، حتی اگر آنها خودشان را به عنوان پناهگاه ترمینال "نی ژ" معرفی کنند. تراس خوش منظره ی رستوران پانورامیکو در آن جا، مکان بسیار جذابی است تا برای ناهار وقت خود را در آن بگذرانید.

 

پیاده روی و قطارسواری در مغدی گلس

در مغدی گلس می توانید یک پیاده روی عالی نیز داشته باشید. به راحتی می توانید قطار را  سوار شوید، و سپس با ماشین کابلی آرام آرام به سمت یخچال بروید، یخچال را ببینید و بعد شروع به قدم زدن کنید. در طول پیاده روی به سمت غار، تماشای پرنده ای از اسکی بازان که در فضای یخی ناپدید می شوند، چشم اندازی جذاب می باشد. علائم و ردهای عجیبی که در طول مسیر می بینیم، نشانگر عقب نشینی تدریجی یخچال ها در طی دهه ها است. با پای پیاده، می توانید از Plan de l’Aiguille در مسیر بالکن بزرگ شمالی به "یخچال مغدی گلس" برسید. مسیر پیاده روی دو ساعته از "شامونی" در نزدیکی مسیر لوژ تابستانی (سورتمه های مسابقه ای که راننده در آن ها تاق باز می خوابد) آغاز می شود. عبور از یخچالهای شکافته شده، نیاز به تجهیزات مناسب و یک راهنمای با تجربه دارد. اسپیلت البرز شما را در این تجربه ناب و عبور از راه یخی تنها نخواهد گذاشت. این مسیر واقعاً لذت بخش است، مثل دیوار قدیمی مرنیا در زیر یخچال که منطقه ای است پوشیده شده از کاج های اروپایی و این فعالیت  برای یک روز گرم و آفتابی عالی است. شاید بخواهید فقط در یخ بمانید تا خنک شوید. اما از آن جا که منظره های یخچال های طبیعی در هر آب و هوا چشمگیر است، بازدید از مغدی گلس در یک روز ابری یا حتی بارانی نیز ایده خوبیست.


24/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف