WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
بازدید از آتن صربستان

نووی ساد

نووی ساد

17/ مهر/1398

نووی ساد شهری است بزرگ، زنده و خرم، در عین حال بدون استرس‌های یک شهر شلوغ است.


نووی ساد شهری است بزرگ، زنده و خرم، در عین حال بدون استرس‌های یک شهر شلوغ است. بومی‌های شهر روزها در پارک‌ها و کافه‌های خیابانی شهر می‌گردند و بعد از غروب در یکی از بارهای چسبیده به هم اتراق می‌کنند. در همین حال، قلعه‌ی پترو وارادین نظاره گر شهر بوده و ژوئن هر سال با میزبانی از بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی صربستان، تاریخ خود خونین خود را برای چند روز فراموش کرده و با شرکت‌کنندگان پایکوبی می‌کند.

تمام دیدنی‌های نووی ساد را می‌توان با پای پیاده گشت و دید. فقط کافی‌ست خودتان را به پیاده‌روی‌های خیابان زیماو یووا برسانید که از میدان اصلی شهر (ترگ سلوبود یا میدان آزادی) امتداد می‌یابد تا دوناوْسکا (دانوب)؛ خیابان رمانتیک و سنگفرشی نووی ساد که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خیابان‌های شهر است.

بی‌خود نیست که به نوویساد لقب «آتنِ صربستان» را داده‌اند: شهری پرجنب‌وجوش، با ساختمان‌های تاریخی، دیوار نگاره‌های زیبا، گالری‌های متعدد، موزه‌های دیدنی و صحنه‌های موسیقی تلفیقی که در کنار هم جلوه‌های لیبرال‌ترین شهر صربستان را می‌سازند.

نووی‌ساد در سال ۲۰۱۹ به عنوان «پایتخت جوانی اروپا» نامگذاری شد و در سال ۲۰۲۱ اولین شهر غیرعضو در اتحادیه‌ اروپا خواهد بود که یک سال لقب «پایتخت فرهنگی اروپا» را یدک می‌کشد. اگر تا به اینجا برای سفر به نووی ساد قانع نشده‌اید، ادامه‌ی متن را بخوانید. نووی‌ساد یکی از مقاصدی است که در جریان تور بلغارستان - صربستان از آن دیدن خواهیم کرد. برنامه‌ی قدم به قدم این تور ویژه و خاص را می‌توانید از این جا ببینید.

 

حقایقی در مورد نووی ساد

  • نووی ساد مرکز استان خودمختار وویوودینا در شمال صربستان و بعد از بلگراد، بزرگ‌ترین شهر این کشور است.
  • استان وویوودینا محل زندگی ۲۶ قومیت مختلف بوده و ۶ زبان رسمی دارد.
  • نام شهر به معنی «باغ نو» است.
  • قدمت شهر به عصر حجر باز می‌گردد.
  • سلت‌ها اولین قومی بودند که قلعه‌ای در محل کنونی نووی ساد ساختند. سپس در دروان حکمرانی رومی‌ها (سده اول میلادی) قلعه‌ی بزرگتری در شهر ساخته شد که البته در سده پنجم میلادی، توسط هون‌ها تخریب شد. از آن پس شهر دست به دست بین حکومت‌های بیزانت، عثمانی، پادشاهی هابسبورگ، پادشاهی مجارستان و در نهایت پادشاهی یوگوسلاوی چرخید.
  • در زمان جنگ جهانی دوم، نیروهای متحدین به پادشاهی یوگوسلاوی حمله و نووی ساد جزئی از مجارستان شد. بعد از پایان جنگ، این شهر به عنوان مرکز استان وویوودینا در جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی شناخته شد. در سال ۱۹۹۲، جزئی از جمهوری فدرال یوگسولاوی، در سال ۲۰۰۳ جزئی از کشور صربستان و مونته‌نگرو و در نهایت در سال ۲۰۰۶ جزئی از کشور صربستان به حساب آمد.
  • در جریان جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹، بمباران‌های نیروی هوایی ناتو شهر را به آستانه نابودی کشاند. در نهایت نوویساد بدون آب، راه ارتباطی، پل‌های رود دانوب و برق رها شد. البته شهر خیلی زود بهبود یافت و امروز یکی از زیبا‌ترین‌های اروپا به حساب می‌آید.

 

گشت و گذار در نووی ساد

نوشتن در مورد دیدنی‌های نووی‌ساد دشوار است. چون تجربه‌ی گشت و گذار در این شهر، کاملاً شخصی است. یعنی کافی است با پای پیاده در خیابان‌های سنگفرشی به راه بیفتید و هرجایی که دوست داشتید توقف کنید؛ به دیوار نگاره‌های شهر خیره شوید، در کافه‌های زیبا قهوه بنوشید، به موسیقی‌های تلفیقی و گروه‌های خیابانی گوش دهید، از ساختمان‌های رنگی لذت ببرید یا سری به گالری‌های و موزه‌های متعدد شهر بزنید. خلاصه که هر سلیقه‌ای داشته باشید، از نووی‌ساد لذت خواهید برد. در ادامه برخی از محبوب‌ترین کارهایی که می‌توانید در نووی‌ساد انجام دهید را معرفی کرده‌ایم.

 

۱. گذر از رود دانوب و بازدید از قلعه پترووارادین

 

 

جالب است بدانید که محبوب‌ترین دیدنی نووی ساد در واقع جزئی از شهر نیست. قلعه‌ی پترووارادین در سمت دیگر رودخانه‌ی دانوب و در منطقه‌ای به همین نام قرار گرفته است. این قلعه دومین دژ بزرگ اروپا بوده و روی تپه‌ای آتشفشانی به ارتفاع ۴۰ متر بنا شده است. پترو وارادین بین سال‌های ۱۶۹۲ تا ۱۷۸۰ با به کار گیری برده‌ها ساخته و تکمیل شد. سیاه‌چال‌های میزبانِ جنگ‌های خونین امپراتوری اتریش و عثمانی، محل اسارت شخصیت‌های مهمی از جمله یوسیپ تیتو (رئیس جمهور معروف یوگوسلاوی) بوده است. پترو وارادین هر سال میزبان فستیوال موسیقی اگزیت است.

۲. بازدید از میدان اسْوِتوزار میلتیک

میدان اسوتوزار ملیتیک، میدان اصلی نووی ساد است که به آن میدان آزادی هم می‌گویند. در این میدان تندیسی از شخص اسوتوزار ملیتیک جای دارد که از شخصیت‌های مهم سیاسی این شهر بوده است. میدان اصلی همیشه زنده و پرجنب‌وجوش است و در عین حال آرام. دور میدان دو بنای دیدنی قرار دارند. یکی ساختمان شهرداری (City Hall) و دیگری کلیسای جامع که به سبک نئوگاتیک ساخته شده است. تقریباً تمام برنامه‌های گشت و گذار در شهر، از این میدان شروع می‌شود.

 

۳. تحسین کنیسه‌ی نووی‌ساد

این کنیسه‌ی زیبا در قرن ۱۷ ساخته و چندین بار تخریب و بازسازی شد. تراژدی کشتار یهودیان نووی‌ساد، سهم این کنیسه از قرن ۲۱ بوده است. یهودیانی که روزگاری جمعیت‌شان در نووی ساد به ۴ هزار نفر می‌رسید، امروز ۴۰۰ نفر بیشتر نیستند. این کنیسه امروز نمادی از پایداری و افتخار به شمار می‌رود.

 

۴. موزه‌گردی در نووی‌ساد

 

همانطور که از لقب شهر انتظار می‌رود، آتن صربستان موزه‌های بسیاری دارد. موزه‌ی شهر و موزه وویوودینا بدون شک دیدنی‌ترنی موزه‌های نووی ساد هستند. دومی یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های صربستان هم به شمار می‌آید. تعداد گالری‌های بی‌نظیر شهر هم زیادند. گالری ماتیکا اسرپسکا (Matica Sprpska) و موزه‌ی هنرهای معاصر وویوودینا از دیدنی‌ترین گالری‌ها هستند.

 

۵. آب تنی در رودخانه‌ی دانوب

 

استرند (Štrand) نام ساحل شنی دومین رودخانه‌ی بزرگ اروپا یعنی دانوب است. فقط برای شنا در رودخانه‌ی دانوب به دو نکته دقت کنید؛ اول این که در ماه‌های گرم سال به اینجا بروید وگرنه منجمد خواهید شد! دوم این که حواستان به جریان خروشان رودخانه باشد که خدایی نکرده آب شما را نبرد!

 

۶. در خیابان دوناوسکا قدم بزنید

 

خیابان دوناوسکا (یا همان دانوب) احتمالاً زیباترین خیابان نووی ساد و حتی صربستان است. عبور خودروها در این خیابان ممنوع بوده و ساختمان‌های رنگارنگ و زیبایی در آن جای گرفته‌اند. تقریباً تمام بناهای خیابان در اواسط قرن ۱۹ و در جریان بازسازی شهر بعد از خرابی‌های انقلاب سال ۱۸۴۸ ساخته شده‌اند. دیوار نگاره‌ها، کافه های خیابانی، بوتیک‌ها و مغازه‌های بسیار این خیابان پذیرای شما خواهند بود.


17/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف