WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

میدان کنکورد

میدان کنکورد

7/ مهر/1398

میدان کنکورد! مکانی است در پاریس نورانی که بخش مهمی از گذشته ی پر فراز و نشیب فرانسه را به چشم دیده و به بخش جدانشدنی این شهر تبدیل شده است


کار، هیاهو، استرس های زندگی و دغدغه های تمام نشدنی اش ممکن است هر انسانی را مجبور کند، هر از گاهی خودش را به طبیعت گردی و یا سفری خاص به ناشناخته ها، میهمان کند. برای استراحت، تجدید قوا و روحیه، گرفتن آرامش و در عین حال داشتن یک تجربه ناب در زندگی اش. " اسپیلت البرز: معرف اولین ها و تورهای ناشناخته ی داخلی و خارجی" در این راه می تواند شما را راهنمایی و مشایعت کند. شاید بسیاری از ما فکر می کنیم رفتن به یک سفر خاص، راهی کمی بعید و ناهمواری است اما داشتن یک راهنمای سفر مناسب و کارآزموده برای مان این راه را هموار و لذت بخش خواهد کرد.

 

کنکورد برگی از تاریخ فرانسه

میدان کنکورد! مکانی است در پاریس نورانی که بخش مهمی از گذشته ی پر فراز و نشیب فرانسه را به چشم دیده و به بخش جدانشدنی این شهر تبدیل شده است. سلطنت لویی ها، ناپلئون کبیر، همهمه ها هجمه های انقلاب های فرانسه، اعدام ها و جشن ها و جنگ ها و هزاران ماجرا و قصه دیگر، کنکورد را به تاریخ فرانسه گره زده است.

 

طراحی این میدان به آنژ- ژاک گابریل نسبت داده شده است و قدمت آن به سال ۱۷۵۰ میلادی برمی گردد. در ابتدا کنکورد به افتخار لوئی پانزدهم ساخته و "میدان لوئی پانزدهم" نامیده می شد و به جای ستون های هرمی سنگی و فواره، مجسمه بزرگ از سوارکاری پادشاه در مرکز میدان قرار گرفت.

 

میدان پر رفت و آمد پاریس

قبل از مرگ لوئی پانزدهم در سال ۱۷۷۴، مشکلات و اختلافات سیاسی در فرانسه آغاز شده بود. با سرنگونی پادشاه، میدان لوئی پانزدهم هدف مشخصی برای انقلابیون بود. مجسمه بزرگ سوارکاری که نمادی از وی بود به سرعت خراب و یک گیوتین در جای آن نصب شد. با این وجود، بعد از مرگ او، نوه و جانشینش، اوئی شانزدهم، توانست قدرت را تا ۱۵ سال بعد هم حفظ کند. تا این که در سال ۱۷۸۹ و با حمله انقلابیون به باستیل، نشانه های انقلاب کبیر فرانسه آغاز شود. سرانجام شانزدهمین لوئی، در ۲۱ ژانویه ۱۷۹۳ در مقابل مردم و انقلابیون مشتاق فرانسه اعدام شد. همسرش "ماری آنتوانت" نیز ۸ ماه بعد با همین سرنوشت روبرو شد.

تا پایان انقلاب فرانسه هزاران نفر در میدان لویی پانزدهم که دیگر به "میدان انقلاب" تغییر نام یافته بود، در یکی از خونین ترین فصل های فرانسه با گیوتین اعدام شدند.

کنکورد، در سال ۱۷۹۵ بر روی این میدان گذاشته شد.اما در اوایل قرن نوزدهم  و پس از سقوط ناپلئون، زمانی که خانواده سلطنتی فرانسه به قدرت بازگشتند دوباره به میدان لوئی شانزدهم تغییر نام داده شد. طی یک سال خانواده سلطنتی در انقلاب دوم این کشور سرنگون شدند و با ورود ابلیسک به پاریس، این میدان به کنکورد تغییر نام داد و از سال ۱۸۲۹  "ابلیسک لوکسور" (یک ابلیسک  مجلل و بی نظیر مصری)، در مرکز میدان ایستاده است.

اگر علاقه مند به دانستن چیزهای بیشتری از فصل جالب تاریخ فرانسه هستید با پیاده روی در میدان کنکورد، نشانه هایی از انقلاب فرانسه (زندان باستیل، زندان کانسیلری، باغ توئیلری و...) را کشف کنید.

همراهی اسپیلت البرز ما را در مکاشفه نزدیک بخشی از اسرار و داستان های نهفته در کنکورد فرانسه، کمک خواهد کرد.

به زیبایی های کنکورد آگاه شویم

"میدان کنکورد" بین شانزه لیزه و باغ تویلری واقع شده که به دلیل تاریخ پرماجرا اما باشکوهش، خود را به میدانی جذاب در پاریس معرفی می کند

دو ساختمان سنگی یکسان و با شکوه در انتهای ضلع شمالی "کنکورد"، نشانی از بهترین نمونه های معماری غنی و کهن تاریخ فرانسه هستند. در ابتدا از ساختمان شرقی به عنوان وزارت خانه دریایی استفاده شد و ساختمان غربی از همان زمان ها تا به امروز تبدیل شد به هتل کریون. در این بنا ماری آنتوانت برای استراحت کردن و یاد گرفتن پیانو استفاده می کرد. و چه کسی میداند چه رازها و داستان های در کریون اسرار آمیز نهفته است!

در کنکورد کمتر چیزی را می بیند که علاوه بر ارزشش به عنوان میراث تاریخی، حرفی برای گفتن نداشته باشد. مثل مجسمه های دور میدان که هر کدام نمایانگر یکی از شهرهای فرانسه  (بوردو، برست، لیل، لیون، مارسی، نانت، روئن و استرابورگ) هستند. مجسمه های کنکورد توسط یعقوب ایگناز هیتتورف در سال ۱۸۳۶ میلادی نصب شدند. یعقوب در همان زمان که کنکورد را هم مجددا طراحی می کرد، چشمه ای برنزی را نیز به میدان اضافه کرد. سه سال بعد چشمه برنزی دیگری در کنکورد و باز هم با طراحی هیتتورف در میدان کنکورد جای گرفت. با رفتن به کنکورد می توانید الهامی از چشمه های رم را هم از نزدیک تماشا کنید. با خیره شدن به دو چشمه ی زیبایی که در شمال و جنوب ابلیسک لوکسور جریان دارد متوجه خواهید شد، هر دو به یک موضوع پایبندند. چشمه نزدیک به سین نشانگر روح دریایی فرانسه است. در طرف دیگر ابلیسک، چشمه شمالی، نمایانگر رودخانه های فرانسه است که دو شخصیت بزرگ رودخانه های راون و راین را توصیف می کنند.

ابلیسک لوکسور پیش از نقل مکان به پاریس، در بیرون معبد لوکسور جای داشت. حروف و نقش های لوکسور به زمان سلطنت رامسس دوم اشاره دارد. در سال ۱۸۲۹ میلادی مصریان این بنای گرانیتی را به فرانسوی ها اهدا کردند.ابلیسک کهن ساله ایستاده بر کنکورد، قرن هاست میهمانی باشکوه و خاموش از مصر باستان است که با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال حالا یکی از ساکنان پاریس محسوب می شود.

بی شک، کنکورد برای ما هم در دیدن شگفتی ها و تاریخش میزبانی دوست داشتنی خواهد بود.


7/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف