WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
باغ فاخر ایرانی

ائل گلی تبریز

ائل گلی تبریز

1/ مهر/1398

ائل گلی باغی دلکش و پربازدید در شهر تبریز است که به سبک باغ‌های ایرانی طراحی شده و در میان آن استخری بزرگ جای دارد. 


ائل گلی باغی دلکش و پربازدید در شهر تبریز است که به سبک باغ‌های ایرانی طراحی شده و در میان آن استخری بزرگ جای دارد. درختان بید و تبریزی، استخر بزرگ و عمارت هشت ضلعی زیبایی در وسط آب که به شبه‌ جزیره‌ای کوچک می‌ماند، دل‌ها را می‌ربایند و اتمسفری بسیار خاص به این باغ باصفا می‌بخشند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به جاذبه‌های باغ ائل گلی و همچنین گذشته‌ی آن بپردازیم تا با این تفریگاه معروف استان آذربایجان شرقی و ایران بیشتر آشنا شوید.

تبریز زیبا یکی از مقاصد تور طبیعت گردی آذربایجان شرقی اسپیلت البرز است. با این تور، به دل جنگل‌های ارسباران می‌رویم، در جو دلپذیر آبشارهای آسیاب خرابه هوایی عوض می‌کنیم، در کنار رودخانه‌ی ارس قدمی می‌زنیم و بسیاری از اماکن دیدنی استان مانند کلیسای سنت استپانوس، روستای بی‌نظیر کندوان و قلعه بابک را می‌بینیم. توصیه می‌کنیم که حتماً سری به صفحه‌ی اختصاصی این تور جذاب بزنید؛ شاید در سفری خاص و به یاد ماندنی در دل طبیعت مرزی کشورمان با ما همراه شدید.

 

آشنایی با ائل گلی

این باغ دلکش در جنوب شرقی و ۷ کیلومتری شهر تبریز واقع شده است. بازدید از ائل گلی از بایدهای سفر به تبریز است و این باغ پربازدیدترین مجموعه‌ی تفریحی در مرکز استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید.

به ائل گلی (یا گولی) در زبان آذری به معنی «باغ مردم» است. در دوران پیش از انقلاب، نام باغ «شاه گلی» به معنی «باغ شاه» بود و پس از انقلاب به ائل گلی تغییر کرد. البته گفته می‌شود که پیشوند شاه به معنی بزرگ بوده و ارتباطی به پادشاه ندارد. به هر حال از آنجایی که این باغ زیبا متعلق به مردم است، ما نیز اسم جدیدتر را بیشتر می‌پسندیم.

از آن‌جایی که ائل گلی به سبک باغ‌های سنتی ایرانی ساخته شده، دیدن درختان سر به فلک کشیده، استخر و عمارت کلاه فرنگی دور از انتظار نیست. البته در کنار این جاذبه‌ها، تفریحات مدرن‌تری هم در پارک دیده می‌شود؛ مانند لونا پارک، پیست اسکیت، کافه‌ها، رستوران‌ها، قایقرانی در دریاچه و مرکز مینی گلف که در ادامه بیشتر در موردشان صحبت خواهیم کرد.

آب دریاچه‌ی ائل گلی را یکی از شاخه‌های رودخانه‌ی لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، تامین می‌کند که به صورت جویی کوچک از سمت جنوب شرقی به دریاچه وارد می‌شود. در بخش جنوبی دریاچه، تپه‌ای وجود دارد که جنگل کاری شده و چندین آبشار مصنوعی از آن به سمت دریاچه روانه می‌شوند. محور اصلی پارک از همان سمت جنوب به صورت خیابانی سنگفرشی شروع و می‌رود تا میانه‌ی استخر و به کوشک باغ می‌رسد.

البته ائل گلی فقط یک باغ یا پارک ساده نیست و تفریحات و امکانات زیادی دارد. جالب است بدانید این باغ، اولین اینترنت پارک کشور است؛ یعنی در سرتاسر باغ می‌توانید به اینترنت رایگان متصل شوید. سایر امکانات و تفریحات موجود در باغ شامل موارد زیر است:

 

۱.کاخ و استخر ائل گلی

کاخ کوشک میان استخر امروز به سالن پذیرایی و رستورانی تبدیل شده و در دو طبقه میزبان گردشگران است. این رستوران برای تمامی وعده‌های روز غذاهای ایرانی و محلی سرو می‌کند. اطراف استخر یا دریاچه معمولاً شلوغ است، با این حال محل مناسبی برای پیاده‌روی و لذت بردن از جو پارک است. دریاچه در فصل زمستان یخ می‌زند و در سایر فصول امکان قایق سواری وجود دارد. می‌توانید قایقی پدالی یا موتوری کرایه کنید و دوری در این استخر زیبا بزنید.

 

سواری‌ها و خوردنی‌ها

علاوه بر قایق‌سواری، دوچرخه سواری و درشکه‌سواری هم از جمله تفریحات ائل گلی هستند. مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری در سرتاسر پارک تعبیه شده‌اند و درشکه‌ها هم به دور دریاچه می‌چرخند. رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در اطراف پارک وجود دارند؛ ولی احتمالاً دکه‌ها و غرفه‌های غذا برای گردشگران جذاب‌تر هستند. محبوب‌ترین خوردنی پارک‌، ساندویچ‌هایی لذیذ به نام یرالما یورماتا است که شامل تخم‌مرغ آبپز، سیب زمینی و کره‌ی آب شده است و در نان لواش پیچیده می‌شود.

 

لونا پارک، مینی‌گلف و اسکیت

لونا پارک، شهربازی نسبتاً کوچک مجموعه ائل گلی است که تفریحات جالبی دارد. البته به دلیل سانحه‌ای ناگوار تا اطلاع ثانوی پلمپ شده است. نزدیک هتل پارس، مجموعه‌ی مینی‌گلف ائل گلی واقع شده که یکی از استانداردترین زمین‌های مینی‌گلف ایران است. زمین گلف باغ، از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب فعال است.

در همان نزدیکی هتل پارس و زمین مینی‌گلف، مجموعه‌ی ورزشی مدرنی به نام سایمان قرار دارد که یکی از بهترین زمین‌های اسکیت خاورمیانه است. اگر به اسکیت سواری علاقه دارید، می‌توانید به این مجموعه هم سری بزنید. پیست اسکیت سایمان از ساعت ۴ عصر تا ۹ شب میزبان شما خواهد بود. علاوه بر اسکیت، می‌توانید به آکادمی بیلیارد و گیم کلاب مجموعه‌ی سایمان که به کنسول‌های بازی و دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) مجهز است هم سر بزنید و اوقات خوشی را تجربه کنید.

 

تاریخچه ائل گلی

استخر این باغ باصفا که در زمان‌های قدیم شاه‌ گلی نامیده می‌شد، احتمالاً در زمان فرمانروایی آق قویونلوها ساخته شده است. آق قویونلوها سلسله‌ای ترکمن و سنی بودند که بین سال‌های ۷۵۰ تا ۸۸۰ هجری بر قسمت‌های شمال غربی ایران شامل بخش‌های از قفقاز، آذربایجان ایران و شرق ترکیه حکومت می‌کردند. در آن زمان استخر شاه گلی، منبعی برای آبیاری باغ‌های شرقی تبریز بود.

در دوران قاجار، اطراف استخر را خیابان کشی کردند و در نزدیکی خیابان‌ها، درختان بید مجنون و تبریزی کاشتند. به علاوه برای تزئین باغ از گل‌های اطلسی استفاده شد. قهرمان میرزا، یکی از پسران عباس میرزا، تلاش زیادی برای توسعه و زیباسازی این باغ انجام داد و کاخی یک طبقه‌ و هشت ضلعی در وسط استخر بنا کرد. قهرمان میرزا قصد داشت که از این عمارت به عنوان ویلای ییلاقی خود استفاده کند؛ اما پیش از اتمام کار فوت کرد. فرزندان او هم این اتفاق را به فال بد گرفتند و عمارت متروکه ماند.

در زمان پهلوی، باغ شاه گلی به شهرداری تبریز واگذار شد. شهرداری کوشش‌های بسیاری برای زیباسازی پارک انجام داد. در یکی از این اقدامات، عمارت کلاه فرنگی خشتی را که به دلیل رطوبت بالا فرسوده شده بود، تخریب کرد و کاخی با همان طرح قدیمی و به شیوه‌ای مدرن‌تر ساخت. در دوران انقلاب، عمارت به آتش کشیده شد ولی دوباره بازسازی و مرمت شد.

 

دیگر جاذبه‌های آذربایجان شرقی

 

در مورد استان آذربایجان شرقی و دیدنی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگیش که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند، گفتنی‌ها بسیارند. مثلاً گفته می‌شود که روستای کندوان، یکی از سه روستای صخره‌ای جهان و تنها روستای مسکونی در نوع خود است. یا بازار سنتی تبریز که بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان است. کلیسای سنت استپانوسی که به عقیده‌ی برخی از پژوهشگران توسط یکی از حواریون مسیح بنیان‌گذاری شده و قلعه بابکی که بر قله‌ی کوهی در زمان ساسانیان بنا شده است. خلاصه که هر کدام از جذابیت‌های این استان، داستان‌های جذاب و توضیحات مفصلی دارند که سعی کردیم در مقالات وبلاگ بیشتر آن‌ها را پوشش دهیم. پس برای کسب اطلاعات جذاب و مفید در مورد دیدنی‌های استان، می‌توانید سری به وبلاگ اسپیلت البرز بزنید.


1/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف