WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

ییلاق بکر جواهر دشت

ییلاق بکر جواهر دشت

31/ شهریور/1398

 ییلاق بکر جواهر دشت یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. 


خطه‌ی سرسبز شمال ایران همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی بوده است. جاذبه‌های گردشگری استان‌های مازندران، گیلان و گلستان هر سال مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. طبیعت زیبا و هوای خوب از نقاط قوت این منطقه است که سبب میزبانی تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی افراد می‌شود. یکی از این جاذبه‌های گردشگری که در سفر به شمال ایران و استان گیلان نباید از آن غافل شوید ییلاق بکر جواهردشت است. ییلاق بکر جواهر دشت یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. در ادامه‌ی این مطلب با این ییلاق بکر آشنا می‌شویم:

 

ییلاق بکر جواهردشت کجاست؟

همان طور که گفتیم ییلاق بکر جواهردشت از روستاهای استان گیلان است که در شهرستان رودسر و مرز شرقی استان قرار دارد. ییلاق بکر جواهردشت از توابع چابکسر است و روستاهای سیاهکلرود، قاسم‌آباد علیا، قاسم‌آباد سفلا، گاوماست و دیگر روستاها اطراف آن قرار دارند.

 

ییلاق بکر جواهردشت چه‌طور جایی است؟

ییلاق بکر جواهردشت از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان در ارتقاع 2000 متری سطح دریا قرار دارد و مساحت آن به حدود 100 هکتار می‌رسد. ییلاق بکر جواهردشت کوهستانی و مرطوب است و با توجه به این ارتفاع حتی در روزهای گرم هم دمای ییلاق بکر جواهر دشت مناسب و دلپذیر است و مقصدی عالی برای تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

 ییلاق جواهردشت

عمر ییلاق بکر جواهردشت چه‌قدر است؟

گفته می‌شود قدمت ییلاق بکر جواهردشت بیشتر از 400 سال است اما سند معتبری در این مورد وجود ندارد. همچنین در کتاب‌های تاریخی هم حرفی از این منطقه در میان نیست. با توجه به قبرستان و معماری این منطقه به نظر می‌رسد قدمت ییلاق بکر جواهردشت 300 سال است.

 طبیعت زیبای جواهردشت

چرا نام این ییلاق بکر جواهردشت است؟

ییلاق بکر جواهردشت در زبان گیلکی جوَردشت هم نامیده می‌شود. محلی هایی که سن و سالی ازشان گذشته می‌گویند در گذشته فردی به اسم جواهر در ده زندگی می‌کرد که بزرگ دهکده بود و مردم برای او احترام زیادی قائل بودند و به احترام او این مکان را جواهر دشت نام‌گذاری کردند. برخی دیگر هم می‌گویند از آنجا که جنگل‌های اولیه به سبزه‌زار تبدیل شده و زمینی بسیار مناسب برای کشت ایجاد کرده به آن جواهردشت می‌گویند.

 

کی از ییلاق بکر جواهر دشت بازدید کنیم؟

شش ماه نخست سال بهترین زمان برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی به ییلاق بکر جواهر دشت است. در میان جاذبه‌های گردشگری گیلان هوا در فصل‌های گرم تابستان در ییلاق بکر جواهر دشت خنک و دلپذیر است. زمستان‌ها به دلیل برف شدیدی که در این منطقه می‌بارد تعداد بازدیدکنندگان تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی منطقه کم می‌شود. البته کوهنوردان برای صعود به قله به جواهر دشت سر می‌زنند. بنابراین اگر از اول تابستان دست‌دست کرده‌اید سفر نرفته‌اید روزهای آخر تابستان را از دست ندهید و با تور؟ به این منطقه زیبا سفر کنید.

 مناظر رویایی جواهردشت

جذابیت‌هایی ییلاق بکر جواهردشت چیست؟

همان طور که از اسم ییلاق بکر جواهر دشت برمی‌آید و البته قرارگیری‌اش در خطه‌ی سرسبز شمال مشخص می‌کند با چه چیزی طرف هستیم. طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و پهناور، چشمه‌هایی پر از آب زلال و هوای پاک از دلایل استقبال از این منطقه و البته برگزاری تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی در ییلاق بکر جواهر دشت است.

در مسیر ییلاق بکر جواهر دشت و در میان جاذبه‌های گردشگری ابتدا جنگل و رودخانه را مشاهده می‌کنید و سپس وارد تپه‌های پست و بلند می‌شوید که ارتفاع‌شان مدام تغییر می‌کند. روزهای بارانی نیز ییلاق بکر جواهر دشت مه‌آلود می‌شود و قدم زدن در این فضای وهم‌انگیز و گام برداشتن روی ابرها شور و حال عجیبی دارد.

محیط سرسبز و وسیع و صدای آب چشمه‌ها و جویبارها مکانی آرامش‌بخش و روح‌افزا ایجاد کرده که این مکان را به یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان و مقصد تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی تبدیل کرده است.

سبزه‌زارهای ییلاق بکر جواهر دشت محل چرای دام و گاو و گوسفند هم هست و در تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی خود به این منطقه فرصتی برای برخورد نزدیک با این حیوانات و تماشای آن‌ها را دارید.

مناظر زیبا و کمتر دیده شده در ییلاق بکر جواهر دشت کم نیست. بنابراین پیش از تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی خود به این منطقه از همراه داشتن دوربین عکاسی مطمئن شوید!

علاوه بر جلوه‌ها و جاذبه‌های طبیعی هر سال مسابقات کشتی گیله‌مردی، طناب‌کشی و اسب‌دوانی هم در این منطقه برگزار می‌شود. بنابراین اگر علاوه بر لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر و زیبا قصد آشنایی بیشتر با آداب و رسوم محلی را دارید از زمان برگزاری مسابقات جویا شوید.

گیاهان معروف ییلاق بکر جواهر دشت چه هستند؟

پوشش گیاهی غالب ییلاق بکر جواهر دشت میش‌گوش است که گل آن برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این تنها پوشش گیاهی منطقه نیست و گل گاو زبان و گل‌های رنگارنگ دیگر هم دشت را زیبا و پرگل کرده‌اند.

 

زباله معضل همیشگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای انتخاب تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی باید در نظر داشت توجه به محیط زیست و بازدید از طبیعت به گونه‌ای که هیچ آسیبی به آن نرسد است. در بازدید از ییلاق بکر جواهر دشت و انتخاب تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی شما هم این نکته را مدنظر داشته باشید و خودتان هم زباله‌ها را در طبیعت زیبا رها نکنید تا هم شکل زیبای آن از بین نرود و هم حیوانات و گیاهان منطقه آسیب نبینند.


31/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف