WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

جاده های کوهستانی/جنگلی سماموس

جاده های کوهستانی/جنگلی سماموس

30/ شهریور/1398

سماموس در اصل اسم کوهی در استان گیلان و جنوب کلاچای و رامسر است که در مرز جنگل‌های شمال و دره اشکور واقع شده است.


در میان جاذبه‌های گردشگری برخی به کوهنوردی علاقه دارند و از رسیدن به قله حس خوبی دریافت می‌کنند. در مقابل برخی پیاده‌روی در جنگل را دوست دارند و هوای مطبوع و استشمام بوی گیاهان و درختان و دیدن گونه‌های گیاهی در تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی سبب تازه شدن روح و روان‌شان می‌شود. چه در دسته‌ی اول جای بگیرید و چه دسته‌ی دوم جاده‌های کوهستانی و جاده‌های جنگلی سماموس انتخابی مناسب برای شما هستند. در ادامه با این جاده جنگلی بیشتر آشنا شوید:

 

سماموس کجاست؟

سماموس در اصل اسم کوهی در استان گیلان و جنوب کلاچای و رامسر است که در مرز جنگل‌های شمال و دره اشکور واقع شده است. کوه سماموس بلندترین کوه و از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود. سماموس مرتفع‌ترین قله مشرف به دریای خزر است و ارتفاع آن به 3689 متر می‌رسد.

سماموس چه معنایی دارد؟

معانی متفاوتی برای سماموس ذکر شده است. البته در همه‌ی این معانی واژه ترکیبی است و همه روی این ترکیبی بودن متفق‌القول هستند.

  • معنی اول: در باور اول اعتقاد بر این است که این واژه ترکیب سوما و موس است. سوما ماده‌ای است که از آن شربت مقدس برای آیین‌های زرتشتی و هندی گرفته می‌شود و موس هم به معنی کوه است.
  • معنی دوم: در باور دوم مردم اعتقاد دارند این واژه ترکیب سمام و موس است. موس در اینجا هم معنی کوه یا تپه می‌دهد.
  • معنی سوم: عده‌ای دیگر معتقدند این واژه ترکیب سه و ماموس است و به معنی منطقه یا آبادی سه‌گانه است.
  • معنی چهارم: در معنای چهارم سو به معنی نور و روشنایی تعبیر شده و این عبارت به معنی کم شدن دید به علت برف شدید و تابش آفتاب روی برف است.
  • معنی پنجم: در معنی پنجم افراد بر این باورند که این واژه ترکیب سوما و موز است. موز به معنی رشته کوه و کوهستان معنی شده.
  • معنی ششم: در این معنی سما مخفف آسمان و موس به معنی چکاد و قله است. بنابراین سماموس به معنی چکاد آسمان است.
  • معنی هفتم: سما در عربی به معنی آسمان است و موس کلمه‌ای مصری به معنی فرزند. با توجه به حضور آل بویه در این مکان این تعبیر برای معنی این منطقه هم دور از ذهن نیست.

معانی دیگری هم برای این واژه ذکر شده که ما از آن‌ها صرف نظر می‌کنیم. به هر حال تمامی معانی روی ارتفاع و بلندی این قله تاکید دارند.

جاده‌های کوهستانی و جاده‌های جنگلی سماموس

بالاتر گفتیم سماموس بلندترین قله در استان گیلان است. با رفتن به فراز این قله می‌توانید گستره‌ی وسیعی از سرسبزی و زیبایی جنگل‌ها و البته دریای خزر را ببینید. اما اگر تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی را بیشتر از کوهنوردی دوست دارید هم این جاده مناسب شما است.

جاده‌های جنگلی سماموس به قله منتهی می‌شوند. شیب جاده‌های جنگلی سماموس زیاد نیست مخصوصا در ابتدای مسیر این شیب بسیار کم و برای پیاده‌روی مناسب است. بنابراین یکی از بهترین مقصدها برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است. در مسیر جاده‌های کوهستانی و جاده‌های جنگلی سماموس طبیعت به شکل دلفریبی خودنمایی می‌کند. انواع درختان و گیاهان در مسیر یافت می‌شوند و سرسبزی گیاهان با قهوه‌ای خاک ترکیب می‌شود و فضایی پرطراوات ایجاد می‌کند که در چشم کوهنوردان بسیار زیبا و جذاب جلوه می‌کند.

هرچه در مسیر جاده‌های جنگلی سماموس حین تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی بالاتر بروید دید بهتری به جاذبه‌های گردشگری استان گیلان خواهید داشت. همچنین شرایط جوی در جاده‌های کوهستانی و جاده‌های جنگلی سماموس به گونه‌ای است که ممکن است لحظه‌ای ابرها جلوی دید شما را بگیرند و در مه قدم بزنید و لحظه‌ای بعدتر ابرها کنار روند و باز منظره‌ی زیبای روستاها و جنگل‌ها و البته دریای خزر پیش چشم شما نمایان شود.

یکی از نکات مهم درمورد تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی در جاده‌های جنگلی و جاده‌های کوهستانی سماموس حرکت با راهنمایی است که به شما کمک کند مسیر را گم نکنید. در جاده‌های جنگلی و جاده‌های کوهستانی به دلیل شباهت مسیرها احتمال اشتباه بالاست و همراه داشتن راهنما کمک فراوانی می‌کند. تور؟ مناسب‌ترین راه برای بازدید از این جاذبه گردشگری است.

امامزاده آقا سماموس

در مسیر قله امامزاده‌ای به نام آقا سماموس قرار دارد. این امامزاده علاوه بر اینکه زیارتگاه محسوب می‌شود مکان مناسبی برای استراحت پس از پیمودن جاده‌های جنگلی سماموس و ادامه‌ی مسیر به سمت فتح قله است.

 

چشمه‌های پرآب از جاذبه‌های گردشگری سماموس

علاوه بر دید وسیع و منظره‌ی عالی به جنگل‌ها و دریا از فراز جاده‌های جنگلی سماموس دیگر جذابیت تور تفریحی و تور گردشگری در این منطقه چشمه‌های پرآب و زلالی است که از قله سرازیر می‌شود. ترکیب آب زلال و پوشش گیاهی زیبا منظره‌ای دلفریب ایجاد می‌کند که جاده‌های جنگلی سماموس را به یکی از بهترین مقصدها برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی تبدیل می‌کند.

 

بهترین زمان برای بازدید از جاده‌های جنگلی سماموس

با توجه به ارتفاع این جاده‌ها از سطح دریا هوا کمی خنک‌تر از سطح‌های پایین‌تر است و هرچه بیشتر به سمت بالا حرکت کنیم این اختلاف دما بیشتر هم می‌شود. بنابراین می‌توان گفت بهترین زمان برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی در این مکان از بهار تا اوایل پاییز است.


30/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف