WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

برترین دیدنی‌های تبریز

برترین دیدنی‌های تبریز

27/ شهریور/1398

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. شهری که هزاران سال قدمت دارد و در تاریخ ایران میزبان وقایع ریز و درشت بوده است.


تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. شهری که هزاران سال قدمت دارد و در تاریخ ایران میزبان وقایع ریز و درشت بوده است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به برخی از جاذبه‌های شهر تبریز و اطرافش داشته باشیم. تبریز پر است از دیدنی‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی که اگر بخواهیم همه‌شان را معرفی کنیم، باید چند صد صفحه‌ای بنویسیم. به همین دلیل، روی مواردی تمرکز کرده‌ایم که از نظر ما دیدنی‌ترین‌ها هستند.

اگر با اسپیلت البرز آشنا باشید، می‌دانید که برگزاری تورهای طبیعت گردی خاص و جذاب، هدف اصلی مجموعه‌ی ماست. به زعم ما حفظ ارتباط انسان با طبیعت، از مهم‌ترین نیازهای بشر است. فرقی نمی‌کند چند سالمان است، در کدام شهر یا کدام آسمان‌خراش زندگی می‌کنیم و زندگیمان چقدر مدرنیزه شده؛ پیوند انسان با طبیعت شکستنی نیست و تجربه‌های ناب زندگی در دل طبیعت، نیاز همه‌ی ماست.

در میان مقاصد طبیعت گردی کشورمان، آذربایجان شرقی جذابیت‌ها و دلربایی‌های خاص خودش را دارد. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ارسباران و رودخانه‌ی ارس اصلی‌ترین دیدنی‌های طبیعی این استان را تشکیل می‌دهند. مناطقی سرسبز با حیات غنی و زیبایی‌های بسیار. سری به صفحه‌ی اختصاصی تور آذربایجان شرقی بزنید و برنامه‌های این تور جذاب را قدم به قدم مرور کنید. همچنین درباره‌ی سایر دیدنی‌های استان و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگیش در وبلاگ مقالاتی منتشر کرده‌ایم.

 

۵ دیدنی برتر تبریز

 

۵. ائل گلی (باغ فاخر ایرانی)

باغ ائل گلی یا شاه گلی یکی از تفریگاه‌های دلکش و پربازدید شهر تبریز و ایران است. باغی زیبا و بزرگ که در میان آن استخری جای گرفته است. در گذشته به ائل گلی (استخر مردم)، شاه گلی می‌گفتند که به معنی استخر شاه است. برخی می‌گویند پیشوند شاه به معنی بزرگ و برخی هم اعتقاد دارند به معنی استخر متعلق به پادشاه است.

عمارت ائل گلی در وسط استخر جای گرفته و خیابانی از جنوب باغ از میان استخر عبور کرده و به عمارت می‌رسد. اطراف استخر را درختان کهنسال سر به هم آورده، فرا گرفته‌اند و انعکاس تصویرشان در آب، زیبایی ائل گلی را چند برابر می‌کند. تپه‌های جنوبی استخر هم باسلیقه و دقت زیادی چمن کاری و گل کاری شده‌اند. بنای اصلی عمارت ائل گلی در سال ۱۳۴۶ به دلیل رطوبت و فرسودگی تخریب، در سال ۱۳۴۹ بازسازی و در روزهای پیروزی انقلاب به آتش کشیده شد که البته اکنون مرمت و ترمیم شده است. در مورد ائل گلی در مقاله‌ی دیگری مفصل صحبت کرده‌ایم.

 

۴. غذاهای محلی

البته غذاهای محلی و خوشمزه‌ی تبریزی‌ها بیشتر خوردنی‌ هستند تا دیدنی؛ ولی حتماً باید جایی در فهرست ما داشته باشند. رستوران گردی و چشیدن غذاهای محلی قطعاً یکی از تجربه‌های ناب سفر به تبریز است. در ضمن سوغاتی‌های خوردنی این شهر زیبا هم نباید فراموش کنیم.

اول از همه باید به سراغ کباب‌های خوشمزه‌ تبریزی‌ها برویم. به عقیده بسیاری از گردشگران، حداقل یک بار هم که شده باید مزه‌ی کباب‌های این شهر را بچشید. احتمالاً کباب‌های معروف بناب هم معرف حضورتان هستند. شهر بناب در نزدیک تبریز قرار داشته و بهترین کباب‌های بناب را می‌توانید در مرکز آذربایجان شرقی میل کنید. جدا از کباب‌های بناب، تمام کباب‌های تبریز بسیار لذیذ و خوشمزه‌اند.

کوفته تبریزی احتمالاً معروف‌ترین غذای شهر تبریز است. گوشت و لپه مایه‌ی اصلی غذا هستند و سبزیجاتی که در آن استفاده می‌شود، غذا را خوشمزه و خوش‌عطر می‌کند. داخل کوفته را با موادی مانند زرشک، پیاز داغ، آلو، گردو و ... پر می‌کنند و رویش سس گوجه فرنگی مخصوص و زعفران دم کرده می‌ریزند که طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

دیگر غذاهای محلی و خوشمزه‌ی تبریز شامل آش میوه، دلمه برگ موی تبریزی، کوکوی تبریزی و خورشت هویج است.

سوغاتی‌های خوردنی شهر هم بسیار معروف‌اند. احتمالاً پرطرفدارترین سوغاتی خوردنی، باقلوای تبریز است که به سبک باقلواهای ترکیه‌ای تهیه می‌شود. آجیل‌های شهر هم شهرتی جهانی دارند و از زمان قاجار به خارج از کشور صادر می‌شوند. معروف‌ترین آجیل تبریز، آجیل چهارمغز (شامل بادام، بادام‌هندی، پسته و بادام کاغذی) است. پشمک، قرابیه و شکلات تسبیحی از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه‌ی تبریز هستند.

 

۳. بازار تبریز

بازار تبریز با مساحت یک کیلومتر مربع بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان است. بیش از ۵۰۰۰ مغازه، ۳۵ باب سرا، ۲۵ تیمچه، ۳۰ مسجد، ۵ حمام و ۱۲ مدرسه در این بازار جای گرفته‌اند. مجموعه‌ی بازار تبریز در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونیسکو ثبت شد تا ارزش‌های این بازار قدیمی و زیبا بیشتر به چشم بیاید.

زمان ساخت بازار دقیقاً مشخص نیست؛ ولی قدیمی‌ترین توصیفاتی که از بازار موجود است به سده‌ی چهارم هجری باز می‌گردد. در روزهایی که تجارت در راه ابریشم رونق داشت، تبریز بر سر چهارراه جاده‌ی ابریشم بود. به سبب عبور هزاران کاروان از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی از شهر، بازار تبریز پر رونق و پر رفت و آمد بود. از جمله جهانگردان و تاجران معروفی که از بازار دیدن کردند، می‌توان به ابن بطوطه و مارکو پولو اشاره کرد.

 

۲. جنگل ارسباران

کناره‌ی غربی جنگل زیبای ارسباران به تبریز می‌رسد. این جنگل که از سوی یونیسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره شناخته شده، هم طبیعت بسیار جذابی دارد، هم دیدنی‌های بسیاری در سرتاسر آن پراکنده شده‌اند. از جمله دیدنی‌هایی که درون این جنگل‌ها جای گرفته‌اند می‌توان به قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر، ساحل رودخانه ارس، کلیسای سنت استپانوس و آبشار آسیاب خرابه اشاره کرد که بسیار دیدنی‌اند.

 

۱. اسکو و روستای صخره‌ای کندوان

روستای تاریخی و کم نظیر کندوان در شهرستان اسکو و در میان دره‌ای باصفا جای گرفته و از نزدیکی آن رودخانه‌ای به همین نام عبور می‌کند. خانه‌های روستا در دل صخره‌ها جای گرفته‌اند و قدمتشان را به دوره‌های کهن قبل از اسلام هم نسبت می‌دهند. صخره‌های مخروطی شکل در سال‌های بسیار دور در اثر مخلوط شدن مواد آتشفشانی کوه سهند با گل لای حاصل از باران‌ به وجود آمده‌اند. بلندی برخی از این تپه‌های هرمی شکل به بیش از ۶۰ متر می‌رسد. جالب است بدانید که روستای صخره‌ای کندوان، در بین ۳ روستای صخره‌ای جهان، تنها روستای مسکونی از نوع خود است.


27/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف