WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
اوقات خوش و غذاهای خوشمزه

شهر اوساکا

شهر اوساکا

20/ شهریور/1398

 شهر اوساکا و بندر نزدیک به آن یکی از مراکز اصلی تجاری ژاپن، از مهم‌ترین مناطق مسکونی و یکی از اصلی‌ترین نیروهای اقتصادی ژاپن به حساب می‌آید. بعد از توکیو و بالاتر از نگویا، این شهر اوساکا بزرگ‌ترین شهر ژاپن است.


شهر اوساکا و بندر نزدیک به آن یکی از مراکز اصلی تجاری ژاپن، از مهم‌ترین مناطق مسکونی و یکی از اصلی‌ترین نیروهای اقتصادی ژاپن به حساب می‌آید. بعد از توکیو و بالاتر از نگویا، این شهر اوساکا بزرگ‌ترین شهر ژاپن است.

اهیمت اوساکا برای ژاپن محدود به دوران معاصر نیست؛ بلکه از قدیم‌الایام این شهر اهمیت زیادی برای ژاپن و ژاپنی‌ها داشته است. در اواخر قرن ۱۵ میلادی، تویوتومی هیدِیوشی مرکز فرماندهی خود را در این شهر بنا کرد و قلعه‌ای به نام اوساکا ساخت. بعد از این که هیدیوشی بار دیگر موفق به متحد کردن ژاپن و شکست تمام حکومت‌های مستقل محلی شد، اوساکا را به عنوان پایتخت کشور انتخاب کرد. نهایتاً در سال ۱۶۰۳، توکوگاوا ایاسو کشور را فتح و پایتخت را به ادو (توکیو کنونی) انتقال داد. به این ترتیب اوساکا آخرین پایتخت ژاپن پیش از توکیو است.

از لحاظ تاریخی، سبک زندگی تجار اوساکا با تجار سایر شهرهای سلطنتی و دیگر پایتخت‌های ژاپن متفاوت بودند و هستند. اهالی این شهر به لحاظ سنتی از نظر فروتنی و اخلاق خودمانی‌تری که نسبت به مردم توکیو و کیوتو (پایتخت ژاپن پیش از اوساکا) به خود می‌بالند. بین مردم توکیو، کیوتو و اوساکا همیشه نوعی رقابت دوستانه در جریان است.

جلوه‌ی درخشان دیگر این شهر، غذاهایش است. شهر اوساکا سبک آشپزی خاص خودش را داشته که بر سیر کردن، خوشمزگی و ارزانی تمرکز دارد. از معروف‌ترین غذاهای این شهر می‌توان اوکونومیاکی اشاره کرد که چیزی بین پنکیک و پیتزا است! غذای معروف دیگر تاکو یاکی نام دارد که شامل توپ‌هایی تهیه شده از خمیر و پر شده با تکه‌های اختاپوس است.

مانند بیشتر شهر‌های ژاپن، شهر اوساکا هم جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. در این مقاله به معرفی ۵ مورد از برترین دیدنی‌های اوساکا پرداخته‌ایم.

 

۵. آکاواریوم اوساکا کایوکان

آکاواریوم اوساکا یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین آکواریوم‌های ژاپن بوده و میزبان آبزیان متنوعی از سرتاسر کرانه‌ی اوقیانوس آرام، از ژاپن تا قاره‌ی استرالیا و آمریکا است. هر کدام از ۱۵ مخزن این آکاواریوم نماینده‌ی منطقه‌ی جغرافیایی خاصی هستند. مخزن  بزرگ مرکزی با ۹ متر بلندی، زیبایی‌های اقیانوس آرام را به نمایش می‌گذارد و این فرصت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند که در اعماق مختلف، آبزیان را تماشا کنند. این مخزن محل زندگی اصلی‌ترین جاذبه‌ی این آکاواریوم هم هست؛ یک کوسه نهنگ بزرگ که حدود ۸ متر طول و ۱۵ تن وزن دارد.

 

۴. ایستگاه اوساکا

ایستگاه قطارِ شهر اوساکا روزگاری یکی از تاریک‌ترین و ناخوشایندترین توقفگاه‌های ژاپن محسوب می‌شد؛ اما بعد از بازسازی سال ۲۰۱۱، با نام شهر ایستگاه اوساکا (Osaka station City) از نو متولد شد. امروز ایستگاه اوساکا یکی از جذاب‌ترین ایستگاه‌ها در سرتاسر ژاپن و شاید دنیا است.

یکی از ویژگی‌های جدید و جذاب این توقفگاه، سقف شیشه‌ای آن است که به شکلی طراحی شده تا تداعی‌گر فضای باز و بدون سقف باشد. ایستگاه اوساکا در مرکز شمالی شهر واقع شده که کیتا (Kita) یا اومِدا (Umeda) نام دارد. خود مجموعه و تعداد بسیار مراکز خرید و رستوران‌های اطراف آن، از دیدنی‌ترین‌های این شهر محسوب می‌شوند.

روی ساختمان‌های شمالی و جنوبی ایستگاه هم روف گاردن و فضای سبز بسیاری زیبایی کار کرده‌اند. در فاصله‌ی ۱۰ دقیقه‌ای با پای پیاده، آسمان خراش خیره‌کننده‌ی اومِدا جای گرفته که ۱۷۳ متری بلندی دارد. این ساختمان با بالکن معلقش در طبقه‌ی ۳۹ شناخته می‌شود.

 

۳. شینسِکای

شینسکای یکی از مناطق شهر اوساکا و در ژاپنی به معنی «دنیای جدید» است. این منطقه‌ی جذاب برای خرید و رستوران‌گردی کمی قبل از جنگ جهانی دوم توسعه یافت و هنوز هم حس و حال نوستالژیک جالبی دارد. نماد شینسکای، برج تسوتِن‌کاکو (دقیقاً در وسط تصویر بالا) است که در مرکز منطقه جای گرفته.

یک کوشکاتسو از نوع سوخاری شده

شینسکای یکی از بهترین جاها برای خوردن کوشکاتسو است. کوشکاتسو یک غذا نیست بلکه به گروهی از غذاها گفته می‌شود که تفت داده، سرخ‌کرده یا خمیر پیچ شده هستند. خود غذا شامل گوشت یا مرغ به همراه سبزیجات است. حتی انواعی از این غذاهای خوشمزه برای دسر هم خورده می‌شود. بسیاری از رستوران‌های کوشکاتسوی این منطقه ۲۴ ساعته باز هستند. خود اوساکایی‌ها می‌گویند، شینسکای بعد از غروب آفتاب زنده می‌شود.

آسمان خراش آبنو هاروکاس

دیگر جاذبه‌ی دیدنی این منطقه از اوساکا، آسمان خراج آبِنو هاروکاس است. این آسمان خراش با بلندی ۳۰۰ متر، زمانی که ساختش به پایان رسید، بلند‌ترین آسمان خراش ژاپن بود. داخل ساختمان، یک هتل، موزه‌ی هنری و بزرگ‌ترین فروشگاه چندمنظوره‌ی ژاپن (یک چیزی مثل شهروند یا هایپرمارکت) قرار گرفته است. چیزی که بیشتر از همه هاروکاس را جذاب می‌کند، سکوی مشاهده‌ی ۳۶۰ درجه به شهر اوساکا در ارتفاع ۳۰۰ متری است. این سکوی مشاهده، «هاروکاس ۳۰۰» نام دارد. روی سقف هاروکاس هم محل فرود بالگرد تعبیه شده و تورهای گردش با هلی‌کوپتر برگزار می‌شود.

معبد شیتنوجی - قدیمی‌ترین معبد ژاپن

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی منطقه‌ی شینسکای، معبد شیتِنوجی است که قدیمی‌ترین معبد ژاپن به حساب می‌آید.

 

۲. قلعه‌ی اوساکا

زمانی که قلعه‌ی اوساکا در سال ۱۵۸۳ میلادی به دستور تویوتومی هیدِیوشی ساخته شد، بزرگ‌ترین قلعه در تاریخ ژاپن محسوب می‌شد. از آن موقع، فقط یک قلعه‌ی بزرگ‌تر از اوساکا ساخته شدi، آن‌ هم قلعه‌ی ادو در توکیو است.

تویوتومی هیدیوشی که از فرماندهان قدرتمند ژاپن بود که با فتح و دوباره متحد کردن کشور به فرانروایی رسید. در واقع هیدیوشی سعی داشت که مقتدرترین قلعه و قصر ژاپن را بسازد تا نمادی شود برای حکومت قوم تویوتومی بر ژاپن و نشانی از قدرت آن‌ها. رویاهای هیدیوشی برای خاندان سلطنتی و فرمانروایی‌های آینده دوام چندانی نداشت. فقط چند دهه بعد از ساخت قلعه‌ی اوساکا، توکوگاوا ایاسو (بنیان‌گذار دوره‌ی ادو) به این قلعه حمله، آن را تخریب و خاندان تویوتومی را از بین برد.

بازسازی برجک اصلی قلعه که امروز قابل بازدید است، در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی به پایان رسید و ساختمان بتنی جدید میزبان موزه‌ای مدرن است. این قلعه‌ی زیبا علاوه بر ساختمان بی‌نظیرش، جذابیت دیگری‌ هم دارد؛ چشم انداز قلعه در پس زمین‌های اطرافش یکی از چشم‌نوازترین محل‌ها برای هانامی (دیدن شکوفه‌های گیلاس معروف ژاپنی) است.

 

۱. دوتونبوری

نمای دوتونبوری - تصویر مرد دونده‌ی گلیکو، یک ایده‌ی تبلیغاتی بود که از سوی یک شرکت تولید غذای آماده در دهه‌ی ۱۹۲۰ استفاده شد و اکنون به یکی از نمادهای اصلی اوساکا تبدیل شده است. احتمالاً به گردشگران زیادی برمی‌خورید که در حال عکس گرفتن با این تابلو هستند.

شهر اوساکا دو نماد بسیار مشهور دارد؛ یکی مرد دونده‌ی گلیکو (تصویر بالا) و دیگری خرچنگ مکانیکی کانی دوراکو (تصویر پایینی) است. هردوی این نمادها در دوتونبوری قرار دارند. دوتونبوری بخشی از منطقه‌ی مینامی یا نامبا در جنوب شهر اوساکا است که شلوغ‌ترین خیابان‌های اوساکا را دارد. دوتونبوری به زندگی شبانه‌اش معروف است و خیابان‌های این ناحیه بعد از غروب آفتاب با انواع و اقسام تابلوهای رنگی نئونی تزئین می‌شود.

خرچنگ مکانیکی تابلوی رستوران کانی دوراکو که به غذاهای لذیذش معروف است

دوتونبوری بهترین جا برای خوردن غذاهای خوشمزه‌ی شهر اوساکا است. رستوران‌های این منطقه تمام غذاهای سنتی اوساکا را می‌پزند و ۲۴ ساعته باز هستند. کوچه‌ی هوزنجی یوکوچو با جو بسیار جذابش، موزه‌ی دیدنی کامیگاتا یوکیوئه یا مشاهده‌ی نمایش‌های سنتی ژاپنی در شوچیکوزا یا تئاتر ملی بانراکو از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند.

کوچه‌ی هوزنجی یوکوچو با رستوران‌ها و مغازه‌های سنتی ژاپنی

امیدواریم که این مقاله و دیدنی‌های اوساکا لذت برده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاذبه‌های دیدنی کشور ژاپن می‌توانید سری به وبلاگ سایت ما بزنید. همچنین توصیه می‌کنیم از صفحه‌ی تور ژاپن اسپیلت البرز دیدن کنید. در این صفحه برنامه‌های تور قدم به قدم برای شما شرح داده شده‌اند.


20/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف