WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
دست هایی که سانتا ماریا دلفیوره را ساختند

کلیسای جامع سانتا ماریا دلفیوره

کلیسای جامع سانتا ماریا دلفیوره

31/ مرداد/1398

ساختار کلیسای فلورانس نشان دهنده شخصیت منحصر به فرد و زیبایی شهروندان فلورانس است که اشکال معماری ساده را تحسین می کنند.


سفرها، می توانند بخش مهمی از صندوقچه خاطرات و تجربه ناب در طول زندگی مان باشند. جهان را باید دید پیش از آن که تمام شود. برای دیدن و سفر به گوشه های اسرارآمیز و ناشناخته ی جهان می توانیم با شرکت در تورهای گردشگری به راحتی این تجربه ناب را به دست آوریم. دیدن کلیسای جامع دلفیوره فلورانس یکی از زیبایی هاست که باید در زندگی تجربه کرد و"اسپیلت البرز: مبتکر و طراح تورهای ناشناخته‌ی داخلی و خارجی"، در این سفر با شما همراه خواهد بود.

دست هایی که سانتا ماریا دلفیوره را ساختند

کلیسای جامع سانتا ماریا دلفیوره

کلیسای جامع فلورانس (کلیسای سانتا ماریا دلفیوره) در طول تاریخ طولانی زندگی خود، موعظه گیرولا مو ساو نارولا را شنیده و قتل جولیانو مدیچی در یکشنبه ۳۶ آوریل ۱۴۷۸ در توطئه پیزا، را شاهد بوده‌است.

کلیسای دلفیوره توسط فیلیپو برونلسکی (معمار و مهندس مشهور ایتالیایی نیمه ی نخست سده پانزدهم میلادی) طراحی شده که این طراحی مجذوب کننده، در زمینه معماری دیدگاه بالایی دارد. برونلسکی با نبوغ استثنایی خود، نه تنها روش‌های سنتی ساختمان‌سازی را کنار گذارد و روش‌های نوینی ابداع کرد، بلکه بسیاری از دستگاه‌های مکانیکی لازم برای کار را نیز اختراع کرد.

در ابتدا و در ۸ سپتامبر ۱۲۹۶ میلادی نظارت بر ساخت کلیسای جامع بر عهده آرنو دی کامبیو قرار گرفت. او سه شبستان وسیع را طراحی کرد که تحت یک گنبد هشت وجهی پایان می‌یافتند، با شبستان میانی که منطقه سانتا ریپاراتا را پوشش می‌داد. دلفیوره در نهایت به دستان برونلسکی سپرده شد.

ساختن کلیسای جامع دلفیوره، ۱۴۰ سال زمان برده که در طی این سال ها هنرمندان بزرگ و  مطرح تاریخ درگیر این پروژه عظیم هنری، مذهبی و تاریخی بوده اند. در ۹ سپتامبر، ۱۲۹۶ اولین سنگ توسط کاردینال والرینا اولین نماینده تام‌الاختیار پاپ که به فلورانس فرستاده شده‌است، در میدان دومو قرار گرفت.

کلیسای جامع دلفیوره

فلورانس با دانش ویژه و بالای خود در معماری این بنا نکات قابل توجهی را  به مهندسین و سازندگان "سانتا ماریا دلفیوره" ارائه کرده که قطعا در جهت هرچه بهتر و جامع تر بودن این کلیسای کهن کمک شایانی بوده است.

برج ناقوس کلیسای فلورانس در سال ۱۲۳۴ توسط جوتوی نقاش (جوتو دی بوندونه) طراحی و بعد از مرگش با تغییرات بسیار اندکی تکمیل شد. ناقوس به شیوه ایتالیایی و جدا از کلیسا قرار گرفته‌است.

در واقع  برج ناقوس بدون آن که پرت و بی معنی به نظر برسد می‌توانست در هر جای فلورانس قرار گیرد. این برج از پایه مستقل است. برج ناقوس جوتو در مقایسه با برج کلیساهای شمال اروپا، حالتی سرد و منطقی دارد که عقل انسان را بیش تر از عواطفش به خود درگیر می کند. شایان ذکر است که جوتو در طراحی گنبد دلفیوره، تحت تأثیر معماری گنبد سلطانیه (دوره ایلخانی) قرار گرفته‌است.

گنبد کلیسای جامع با یک "توپ مسی" بر فراز آن، تاج گذاری شده است. این توپ درخشان توسط "وروچیو" ساخته و در سال ۱۴۷۲ میلادی بر بالای گنبد برونلسکی نصب گردید.

گفته می شود، در ۷ ژانویه ۱۶۰۰ میلادی، شهر فلورانس با طوفان عظیمی رو به رو شد. در اثر رعد و برق وحشتناک و بزرگ، توپ مسی از بالای گنبد به سمت میدان افتاد اما خوشبختانه آسیب جدی به آن وارد نشد و بعد از دو سال باز هم در گنبد دومو آرام گرفت.

امروزه تخته سنگ نازک مرمری در نقطه دقیقی که طوفان توپ را به آن جا پرتاب کرده بود، قرار دارد.

دانته "دلفیوره" را می ستاید

دانته آلیجیری" خالق شاهکار بی نظیر "کمدی الهی" عنوان کرده، ساعت ها با نشستن روی تخته سنگی با خودش فکر می کرد که نزدیک بودنش به کاخ دل دومو، احتمالا به خاطر سعادت ابدی بوده که نصیبش شده است. در فلورانس جایی وجود دارد که شهروندان آن جا این مکان را "سنگ دانته" می نامند که نمایانگر موقعیتی است که دانته در آن جا می نشسته و مراحل ساخت کلیسای دلفیوره را تماشا می کرده است. قطعا برای هر گردشگری رفتن به آن جا و هم ذات پنداری با خالق "کمدی الهی" می تواند موقعیتی جذاب و دوست داشتنی داشته باشد.سنگ دانته بین کاخ پالوتوله و استودیوی دلو، قرن هاست به کلیسای جامع فلورانس می نگرد.

حتما که دلفیوره، نجواها و نیایش ها و رازهای مگوی زیادی را از دانته در خود به امانت دارد.

کلیسای دلفیوره

فلورانسی ها و کلیسای دلفیوره

میدان دومو؛ جایی که کلیسای جامع دلفیوره در آن قرار گرفته؛ در مرکز فلورانس افسانه ای واقع شده است و ساکنان آن احساس پرشور و ویژه ای به دلفیوره دارند. "گنبد بزرگ" (دلفیوره) همواره به شهروندان فلورانس عزت نفس و شعف بالایی می بخشد.

ساختار کلیسای فلورانس نشان دهنده شخصیت منحصر به فرد و زیبایی شهروندان فلورانس است که اشکال معماری ساده را تحسین می کنند.

دلفیوره، آثار هنری ارزشمند عظیمی از جمله پرتره مشهور دانته که توسط میشلینو کشیده شده، را در دل خود جای داده. این کلیسا هم چون سایر کلیساهای فلورانسی حسی از "تقوای محض" را با خود دارد و روحانیت عمیقی را به بازدیدکنندگان منتقل می کند.

"از افتخار فلورانسی ها این است که، وقتی میکل آنژ برای ساختن گنبد سن پیتر به رم می رفت، در حالی که زیر سقف گنبد برونلسکی ایستاده بود، عنوان کرده بود به رم می روم برای ساختن خواهر شما، بزرگ تر اما نه زیباتر."

فلورانسی ها از سال ۱۴۰۰ میلادی دفن افراد مشهور در کلیسا را ممنوع کردند تا فضایی آرام و روحانی برای تفکر و دعا در این مکان بیشتر شود.

با شرکت در یک سفر خاص همراه با اسپیلت البرز شاهد این بناها با معماری شاهکارشان خواهید بود.


31/ مرداد/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف