WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
قدم زدن در میدان سینیوریتا، قلب فلورانس

میدان سینیوریتا

میدان سینیوریتا

29/ مرداد/1398

میدان افسانه ای سنیوریتا را می توانیم سالن باشکوهی دردل شهر فلورانس بنامیم و به بیان کامل تر یک موزه که از پربازدیدترین مکان های تاریخی دوره رنسانس است.


اگر هیجان داشتن تجربه خاص و سفر به گوشه های اسرارآمیز و ناشناخته ی جهان را دارید، "اسپیلت البرز: معرف اولین ها و تورهای ناشناخته ی داخلی و خارجی" یک سفر ماجراجویانه را به راحتی برایتان فراهم می کند:

 

قدم زدن در میدان سینیوریتا، قلب فلورانس

میدان سینیوریتا

میدان سینیوریتا و تاریخ

میدان افسانه ای سنیوریتا را می توانیم سالن باشکوهی دردل شهر فلورانس بنامیم و به بیان کامل‌تر یک موزه که از پربازدیدترین مکان های تاریخی دوره رنسانس است. این میدان عظیم و پرجمعیت که در سال ۱۳۰۲ توسط آرنولفو دی کامبیو تکمیل شد و از طریق راهروی واساری به کاخ پیتی پالاسیو متصل شده است، گذرگاهی ست محصور شده توسط رود آرنو.

از قرن چهاردهم تا به امروز مرکز سیاسی فلورانس را با میدان سینیوریتا می شناسیم. این میدان قدیمی و سالخورده مشرف به کاخ وکیو، طی قرن ها در مرکز زندگی اجتماعی و سیاسی فلورانس قرار داشت و امروزه مرکز هنر است. میدانی که جنگ ها و حوادث بی شماری را در خود جای داده است و شاهد صحنه شکست‌ها و پیروزی‌های بزرگی بوده.  

به فلورانس پرحادثه که رسیدید و میدان سینیوریتا با شگفتی‌های جذابش را دیدید قطعا باورتان نمی شود که روزگاری آن جا را "سرزمین نفرین شده" می نامیدند. طرح " L شکل" میدان سینیوریتا متاثر از جنگی بزرگ در سرتاسر فلورانس میان دو طایفه ی جنگجو، «گوئلف» و «گیبلینس» می باشد. در حین این نبرد "گوئلف ها" زمانی که جنگ را در دست گرفتند برج دشمن و ۳۶ خانه را با خاک یکسان کردند و این حادثه آن قدر وحشتناک بود که تا سال های سال حتی ساختن یک بنا هم در آن ممنوع بود و در سراسر زمین نمک پاشیده می‌شد تا یک گیاه هم نتواند در آن جوانه بزند.

براندازی و فروپاشی خانواده مهم و تاثیر گذار مدیچی در سال۱۴۹۴ و بازگشت شان در سال ۱۵۳۰، یکی دیگر از حوادثی است که سینیوریتا شاهد آن بوده است.

سوزاندن جیرولامو ساونارولا کشیش ایتالیایی و رهبر فلورانس که از مخالفین سرسخت رنسانس بود در مراسم "آتش بزرگ غرور" از وقایع دیگری است که در سینیوریتا رخ داده است. الکساندر ششم بعد از اختلافاتی که در طول یک سال با ساونارولا داشت، سرانجام در می ۱۴۹۸ او و دو نفر از یاران نزدیکش را اعدام کرد و برای تبدیل نشدن محل گورشان به زیارتگاه توسط طرفداران و مریدانشان، جسد آن‌ها را در همان محل و در «آتش بزرگ غرور» سوزاند. کتیبه دایره سنگ مرمر در میانه‌ی میدان سنیوریتا نشانی ست به جای مانده از محل سوزانده شدن ساونارولا

میدان سینیوریتا و ساکنان سنگی اش

میدان سینیوریتا

مجسمه های بسیار زیادی با مفاهیم متفاوت و متناقض سیاسی، پیزا دلا سینیوریتا را احاطه کرده اند و مهر تاییدی بر استراتژیک بودن فلورانس شگفت انگیز در زمینه سیاسی هستند. مجسمه هایی که هم چون نسلی سنگی از دوره های مختلف تاریخ، داستان ها و رازهای نهفته در ساخت آن ها قطعا برای همه بازدیدکنندگان، عابران و گردشگران منظومه ای اسرار آمیزند.

مجسمه " داوود"  از شاهکارهای "میکل آنژ" که از او به عنوان یکی از هنرمندان نابغه تاریخ و از معروفترین چهره های رنسانس ایتالیا نام می برند، محسوب می شود. "داوود" در میدان سینیوریتا به عنوان بارزترین نماد جمهوری طلبی فلورانسی ها در علیه ظلم و استبداد در دوره رنساس، مدنیت جامعه فلورانس را به بهترین و کامل ترین شکل به رخ می کشاند.

سمت راست "داوود" تندیسی است از "هرکول" که در افسانه های فلورانسی به عنوان بنیان گذار این شهر از او یاد می شود. مجسمه "هرکول و کاکوس" بوسیله خانواده مدیچی، بعد از بازگشت شان از تبعید در سال ۱۵۳۴، برای نشان دادن قدرت و عظمتشان در میدان سینیوریتا نصب شد.

مجسمه نپتون در سال ۱۵۷۵ به نشانه شکوه نیروی دریایی مدیچی توسط آماناتی ساخته شد. این تندیس که گویی خداوند بر روی درشکه چهار اسبش ایستاده، تمثیلی از پرتره ای ظریف است از "دوک کازیمو اول". مردی که تمام توسکانی را تحت حکومت خانواده مدیچی آورد.

چه طور ممکن است کسانی که به سفر به ناشناخته ها و  کشف مکان های اسرار آمیز جهان علاقه دارند، سفر به فلورانس را از دست بدهند و در میان این میدان پرحادثه و داستان قدم نزنند.

مدنیت و هنر در بناهای سینیوریتا

گالری یوفیزی

گالری یوفیزی

 گالری یوفیزی در میدان سینیوریتا، موزه محبوب و مهم فلورانس است که تعداد آثار هنری که زیر سقف آن نمایش داده می شود، تقریبا غیرقابل شمارش است.آثاری از لئوناردو داوینچی، رافائل، میکل آنژ، ساندرو بوتیچلی و...

هم چنین ساختمان سنگی و سرپوشیده سینیوریتا که در مجاورت گالری یوفیزی در نیمه دوم قرن ۱۴ جهت میزبانی جلسات و مراسم عمومی ساخته و بعدها به یک مجسمه سازی در فضای باز تبدیل شد و خانه  مجسمه های متعددی از برنز و سنگ مرمر مانند پروسیوس (توسط سلینی)، تجاوز زنان سابین (توسط جامبولونیا)، شیرهای مدیچی (توسط فلامینیو واکا و جیووانی دی اسکارانو فانسی) است.

اگر در میدان سینیوریتا به گشت و گذار مشغول بودید، گذراندن وقت تان در " کافه ریور" حتما توصیه می شود. ساختمانی که "ریور" در آن قرار گرفته در سال ۱۸۷۱ و به سبک دوره رنساس پرماجرا، ساخته شد. این بنای قدیمی کاخ گونه، به منظور ستاد محلی شرکت بیمه عمر مورد استفاده قرار می گرفت و سینیوریتا را بیش از پیش به مامنی برای دربرگرفتن مجموعه ای از مدنیت در خود، تبدیل کرد.

با رفتن به فلورانس و دیدن این میدان، به خودتان و " اسپیلت البرز: مجری تورهای جدید و خاص"  برای انتخاب تان، تبریک خواهید گفت.


29/ مرداد/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف