WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
جنگلی از درختان‌ ماهونی

جنگل بیلار فیلیپین

جنگل بیلار فیلیپین

22/ تیر/1398

بوهول تلفیقی از زندگی سنتی فیلیپینی، فرهنگ دخیل اسپانیایی ناشی از تحت استعمار بودن این کشور برای ۳۰۰ سال و طبیعتی بکر و دیدنی است.


وقتی وارد جاده‌ی زیبا و شگفت انگیز جنگل بیلار فیلیپین می‌شوید، گمان می‌کنید از درگاهی عبور کرده و وارد دنیایی موازی شده‌اید. گویی زمین‌های کشاورزی در اثر جادویی فرا زمینی، به جنگلی متراکم با درختانی سر به فلک کشیده تبدیل شده‌اند. در همین هنگام است که صدای راهنمای تور شما را به خودتان می‌آورد:«جنگل بیلار، جنگلی از درختان‌ ماهونی است که به دست انسان کاشته شده است.»

بیلار زیبا در جنوب جزیره‌ی بوهول و در نزدیکی یکی از رودهای اصلی آن، یعنی لوبوک قرار دارد. بوهول یا بُهُل، نام یکی از استان‌های مجمع‌الجزایر فیلیپین بوده که از یک جزیره‌ی اصلی به نام بوهول و چندین جزیره‌ی کوچک تشکیل شده است. این جزیره یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری فیلیپین است که در تور فیلیپین اسپیلت البرز نیز، توجه ویژه‌ای به آن داشته‌ایم.

بوهول تلفیقی از زندگی سنتی فیلیپینی، فرهنگ دخیل اسپانیایی ناشی از تحت استعمار بودن این کشور برای ۳۰۰ سال و طبیعتی بکر و دیدنی است. قایق‌سواری بر رودخانه‌های پر آب، دیدار با میمون‌های شبگرد چشم درشت فیلیپین، غرق شدن در منظره‌ی تماشایی تپه‌های شکلاتی و قدم زدن در کلیساهای قدیمی بوهول، از جمله جذابیت‌های ویژه‌ی این جزیره و تور فیلیپین اسپیلت البرز هستند. حتماً پس از مطالعه‌ی این مقاله، سری به تور فیلیپن ما بزنید تا از برنامه‌های این سفر ویژه و خاص مطلع شوید.

در این مقاله سری به یکی از نقاط جذاب بوهول خواهیم زد و در میان درختان ماهونی به طور مجازی قدم می‌زنیم. در مورد سایر جاذبه‌های گردشگری فیلیپین و جزیره‌ی بوهول، به طور مفصل در مقالات دیگر سایت صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که مقالات دیگر اسپیلت البرز را از دست ندهید.

 

جذابیت‌های جنگل بیلار فیلیپین

اصلی‌ترین جذابیت جنگل مصنوعی بیلار، درختان بلند و یک شکل آن است که آسمان آبی را پوشانده و سقفی از شاخه‌ها و برگ‌های ضخیم و زیبای خود می‌سازند. در جنگل که گشت می‌زنیم، درختان بلندی را می‌بینیم که قطور و قدیمی هستند. در کنار بزرگان جنگل، با درختانی جوان‌ با قامت‌هایی کوتاه‌تر مواجه می‌شویم که در تقلای رسیدن به نور خورشید بر فراز سقف ساخته شده توسط بلندقامتان جنگل هستند.

زمین‌های اطراف جاده‌ی جنگل بیلار، شیب‌دار هستند و به سمت بالا می‌روند. منتها این که چقدر و تا کجا بالا می‌روند، از میان تنه‌ی درختان ماهونی قابل تشخیص نیست.

جنگل بیلار فیلیپین

هزاران درختی که استوار در جای خود ایستاده‌اند و به نگهبانان پرقدرت جنگلی اعجاب انگیز می‌مانند. هیچ گیاه دیگری در جنگل‌های ماهونی رشد نمی‌کند، چرا که شاخه‌ها و برگ‌های ضخیم این درختان بلند، از عبور نور خورشید جلوگیری می‌کنند. برای همین است که این جنگل تاریک، تا این حد جذاب و شگفت آور است.

ریشه‌ی درختان، از خاک بیرون آمده‌اند و با الگوهایی به هم‌ریخته به سمت‌های مختلف در حرکت‌ بوده و سایه روشنی زیبا روی زمین می‌سازند. حتی بعضی از آن‌ها خود را به کناره‌های جاده رسانده‌اند. مثل پاهای یک اختاپوس غول آسا که در کمین عابران هستند و می‌خواهند پای آن‌ها را بگیرند؛ درست مثل فیلم‌های افسانه‌ای یا درختان متحرک و سخن‌گوی فیلم ارباب حلقه‌ها.

جنگل بیلار فیلیپین

وقتی وارد جنگل می‌شوید، متوجه تغییر ناگهانی آب و هوا خواهید شد. به ویژه اگر در فصل گرم و بارانی به فیلیپین سفر کرده باشید. بیرون از فضای جنگل، هوا گرم است ولی وقتی به زیر درختان می‌رسید، حال و هوایتان با نسیمی دل انگیز دگرگون می‌شود. در این منطقه‌ی کوهستانی به ندرت اشعه‌ی سوزان خورشید دیده می‌شود و معمولاً بارش‌های باران، امان نمی‌دهند.

 

جنگل بیلار همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای بازدید، عوض کردن حال و هوا و به ویژه عکاسی به این جنگل می‌آیند. بیلار همچنین منطقه‌ای پرطرفدار برای فیلم‌برداری از فیلم‌های اکشن فیلیپینی و منطقه‌ای بسیار جذاب برای طبیعت گردی و هایکینگ به شمار می‌آید. بازدید کنندگان دیگر جنگل، دوچرخه سواران کوهستانی و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی جزیره هستند.

 جنگل بیلار حدود ۲۰ کیلومتر با مرکز استان بوهول، یعنی تاگبیلاران فاصله دارد. از تاگبیلاران که به سمت لوبوک می‌آیم، وارد جاده‌ای می‌شویم که مردم بومی به آن «تینا-ای سامانوک» یا «روده‌ی مرغ» می‌گویند. علت این نامگذاری، پیچ و خم جاده‌ای است که از کوه‌های لوبوک گذر کرده و به جنگل بیلار منتهی می‌شود.

بعد از جنگل بیلار و عبور از دو شهر کوچک بیلار و باتوان، به تپه‌های شکلاتی می‌رسیم که جاذبه‌ی اصلی گردشگری در بوهول به شمار می‌آیند. این تپه‌ها در نزدیکی شهر کارمِن قرار دارند و در مورد آن‌ها در مقاله‌ی دیگری مفصل صحبت کرده‌ایم.

 

مشکلات جنگل بیلار

همانطور که اشاره کردیم، جنگل بیلار به دست انسان کاشته شده و جزو زیست بوم‌ای طبیعی بوهول به شمار نمی‌آید. کاشت درختان ماهونی در حدود ۵۰ سال پیش آغاز شد و در نهایت جنگلی به وسعت ۲ کیلومتر مربع پدید آمد. مشکلی که این جنگل برای بوهول ایجاد می‌کند این است که حیوانات بومی، این درختان بلند را نمی‌شناسند و نزدیک آن‌ها نمی‌آیند.

پا به جنگل بیلار که بگذارید، متوجه می‌شوید که سکوتی سنگین در جنگل حاکم است. پرندگان و سایر حیوانات در این ۵۰ سال، پا به جنگل نگذاشته و در آن جا ساکن نشده‌اند. به همین دلیل جنگل فضایی شبیه به جنگل‌های ممنوعه در داستان‌ها دارد. بازدید از جنگل بیلار بسیار جذاب بوده و سکوت آرامش بخشی در آن حکم فرماست، اما فعلاً خبری از پرنده‌های آوازه‌خوان در لابه‌لای ماهونی‌های بلند نیست.


22/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف