WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
سرزمینی با طبیعت جذاب و زیبا

پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین

پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین

21/ تیر/1398

سرزمینی با طبیعت جذاب و زیبا، مردمی صلح جو و فرهنگی که به گذشته‌های دور باز می‌گردد و به شکل جالبی با فرهنگ اسپانیایی تلفیق شده است.


این حیوانات بامزه‌ی چشم درشت که در تصویر مشاهده می‌کنید، بومی جزیره بوهول و شهر تاگبیلاران هستند. بوهول در واقع نام استانی در کشور فیلیپین است که از یک جزیره‌ی بزرگ به نام «بوهول» یا «بُهُل» و چندین جزیره‌ی کوچک تشکیل شده است. مرکز استان تاگبیلاران نام داشته که در جزیره‌ی اصلی قرار گرفته است. پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین یا تارسیرها، در نزدیکی شهر تاگبیلاران قرار دارد. در این مقاله می‌خواهیم دیداری مجازی با این کوچولو‌های شیرین داشته باشیم.

فیلیپین مجمع‌الجزایری در جنوب شرق آسیا است. سرزمینی با طبیعت جذاب و زیبا، مردمی صلح جو و فرهنگی که به گذشته‌های دور باز می‌گردد و به شکل جالبی با فرهنگ اسپانیایی تلفیق شده است. فیلیپین برای سال‌های زیادی تحت استعمار اسپانیا بود و جنگ‌ها و فجایع طبیعی فراوانی را از سر گذرانده است.

امروز فیلیپین شاید پربازدیدترین کشور خاور دور نباشد، اما صنعت توریستی کشور به سرعت در حال رشد است. به طوری که نرخ رشد مسافران خارجی فیلیپین، از تمام کشورهای هم‌جوار مثل سنگاپور، تایلند و مالزی در سال‌های اخیر بیشتر بوده است. سفر به این گوشه‌ی بکر دنیا، به راستی تجربه‌ی ویژه‌ای است. اسپلیت البرز که همواره به دنبال مقاصد جدید و متفاوت برای سفر است، تورهای بسیاری جذابی برای فیلیپین تدارک دیده که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از برنامه‌های این تور فیلیپین دیدن کنید.

در ضمن گنجینه‌ای کامل از دیدنی‌های فیلیپین برای شما گرد هم آوردیم که می‌توانید با مطالعه‌ی آن‌ها در مورد جذابیت‌های این کشور اطلاعات کاملی کسب کنید. پس مطالب دیگر سایت را از دست ندهید.

میمون‌های شبگرد فیلیپین یا تراسیرها

تراسیرها

میمون‌های بامزه و در عین حال اندکی دیوانه، در کف دست شما جای می‌شوند ولی می‌توانند ۵ متر بپرند. آن‌ها می‌توانند سرشان را تا حدود ۳۶۰ درجه بچرخانند و گوش‌هایشان را به سمت منشاء صدا حرکت دهند. نسبت اندازه‌ی چشم‌های بزرگ میمون های شبگرد فیلیپین به بدنشان، ۱۵۰ برابر این نسبت در انسان است.

تراسیرها کوچک‌ترین پریمات‌ها یا نخستی‌سانان دنیا محسوب می‌شوند. پریمات‌ها گروهی از جانوران شامل میمون‌ها، میمون‌های آدم‌نما (مثل گوریل و شامپانزه) و انسان‌ها هستند. میمون‌های شبگرد یکی از باستانی‌ترین پریمات‌ها نیز به شمار می‌آیند و قدمت‌ آن‌ها به ۴۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد.

متاسفانه به دلیل تغییرات زیست بوم، تغییرات آب‌وهوایی، گونه‌های جدیدی که به دست انسان وارد منطقه شده‌اند، شکار و فروش به عنوان حیوانات خانگی، تراسیرها در خطر انقراض قرار دارند. این میمون‌ها در نقاط دیگر فیلیپین نیز یافت می‌شوند، ولی استان بوهول بیشترین تلاش را در جهت حفظ این گونه‌ی جانوری انجام می‌دهد.

میمون‌های شبگرد فیلیپین

شاید گمان کنید که این میمون‌های کوچک، بی‌دفاع و ترسو باشند. ولی اصلاً اینگونه نیست. آن‌ها حیواناتی آزادی دوست هستند که اصلاً نمی‌توانند با اسارت کنار بیایند. میمون های شبگرد فیلیپین معمولاً اگر اسیر شوند، خیلی زود می‌میرند. آن‌ها در تلاش برای فرار کردن از قفس، با سر خود به میله‌ها ضربه زده و دچار شکستگی، آسیب و نهایت مرگ می‌شوند.

هر تراسیر معمولاً برای زندگی به منطقه‌ای به مساحت ۱ هکتار نیاز دارد تا جنب‌وجوش کند و برای خود بگردد. آن‌ها همچنین حیواناتی قلمروطلب هستند و به خوبی از قلمروی خود در برابر سایر تراسیرها محافظت می‌کنند. اگر تراسیری پا به قلمروی میمون شبگرد دیگری بگذارد، جنگی بین آن‌ها راه می‌افتد و معمولاً هم به مرگ یکی از آن‌ها ختم می‌شود.

 

پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین

برای دیدار با این میمون‌های بامزه، دو راه وجود دارد؛ یکی بازدید از پناهگاه میمون های شبگرد در نزدیکی تاگبیلاران و دیگری طبیعت گردی در دل طبیعت بوهول و مشاهده‌ی آن‌ها در زیستگاه طبیعی‌شان. البته راه دوم دشوارتر بوده و مناسب هرکسی نیست. در عوض پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین مکانی جذاب و راهی ساده برای دیدار با این میمون‌ها است.

پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین

پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین در کاناپناپان، دهکده‌ای در نزدیکی تاگبیلاران، قرار دارد. جنگلی که محل زندگی و زیست بوم طبیعی تراسیرها محسوب می‌شود. در این محل، تراسیرها آزادند که هرکاری دوست دارند انجام دهند؛ حتی پناهگاه را ترک کنند و به مناطق اطراف بروند. افرادی که در پناهگاه کار می‌کنند، وظیفه‌ دارند که جمعیت آن‌ها را کنترل کرده، از آن‌ها مراقبت کنند، به آن‌ها غذا دهند و هر روز صبح محل آن‌ها را در پناهگاه پیدا کنند.

همانطور که از نام این حیوان پیداست، تراسیرها حیواناتی شب فعال هستند و معمولاً تمام روز را در یک جای ثابت می‌نشینند و منتظر غروب آفتاب می‌مانند. صبح‌ها کارگران پناهگاه، محل میمون‌ها را پیدا کرده و در طول روز به گردشگران نشان می‌دهند.

پناهگاه میمون های شبگرد فیلیپین

از ۱۰ هکتار مساحت پناهگاه، گردشگران تنها اجازه‌ی بازدید از یک هکتار آن را دارند. بیش از ۱۰۰ عدد از تراسیرها در این مکان زندگی می‌کنند، ولی معمولاً حدود ۳ تا ۸ عدد از آن‌ها در منطقه‌ی مجاز برای بازدید حاضر هستند. البته این‌ها را می‌توانید از فاصله‌ای بسیار نزدیک مشاهده کنید. قطعاً شما که دوست‌دار طبیعت هستید، دیدار چندتایی از آن‌ها را به دیدن چند ده‌تایی در باغ وحش ترجیح می‌دهید.

 همراه با راهنمای پناهگاه و با گذر از مسیر جنگلی کوتاهی به سراغ آن‌ها می‌رویم. در این مکان اجازه ندارید که با فلش عکس بگیرید. پناهگاه جنگلی به خوبی مدیریت شده و راهنمای گشت، اطلاعات بسیار خوبی در مورد طبیعت و تراسیرها به شما می‌دهد.

نوازش میمون‌های شبگرد، گرفتن و کارهایی از این قبیل در پناهگاه ممنوع است. همانطور که اشاره کردیم، تراسیرها در معرض انقراض قرار دارند و به شدت محافظت می‌شوند.


21/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف