WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شکلاتی که خوردنی نیست

تپه های شکلاتی فیلیپین

تپه های شکلاتی فیلیپین

21/ تیر/1398

بوهول مکانی بکر با طبیعتی بسیار جذاب است که می توانید در کنار کسب تجربه های ناب زندگی در طبیعت، به تماشای فرهنگ و سنین ویژه ی فیلیپینی بنشینید یا ردپای تاریخ استعمار اسپانیا را در این کشور دنبال کنید.


کشور فیلیپین از جزایر متعددی تشکیل شده که یکی از آن‌ها بوهول نام دارد. بوهول در واقع یکی از استان‌های کشور فیلیپین است که شامل یک جزیره‌ی بزرگ به نام «بوهول» و ۷۵ جزیره‌ی کوچک در اطراف آن‌ است. یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره‌ی بوهول، تپه های شکلاتی فیلیپین است که شهرتی جهانی دارند.

مرکز استان بوهول، یعنی تاگبیلاران و دیدنی‌هایش، جزو محورهای اصلی تور فیلیپین اسپیلت البرز هستند. بوهول مکانی بکر با طبیعتی بسیار جذاب است که می‌توانید در کنار کسب تجربه‌های ناب زندگی در دل طبیعت، به تماشای فرهنگ و سنن ویژه‌ی فیلیپینی بنشینید یا ردپای تاریخ استعمار اسپانیا را در این کشور دنبال کنید.

حتماً مقالات دیگر اسپیلت البرز در مورد بوهول و فیلیپین را مطالعه کنید تا از دیدنی‌های این کشور زیبا و کمتر شناخته شده مطلع شوید. پیشنهاد می‌کنیم سری هم به برنامه‌ی تور فیلیپین ما بزنید تا در سفری فراموش نشدنی با ما همراه شوید.

 

شکلاتی که خوردنی نیست!

تپه‌های شکلاتی فیلیپین از شکلات ساخته نشده‌اند! این لقب به خاطر شکل خاص و رنگ این تپه‌ها در فصول خاصی از سال است که به رنگ قهوه‌ای شکلاتی در می‌آید. حدود ۱۷۰۰ عدد از این تپه‌های کوتاه و زیبا در مرکز بوهول و منطقه‌ای مساحت ۵۰ کیلومتر مربع قرار گرفته‌اند. این مخروط‌های جذاب چندان بلند نیستند. در واقع بلندترین آن‌ها، ۱۲۰ متر طول دارد. بیشترشان هم بین ۳۰ تا ۵۰ متر هستند.

تپه های شکلاتی فیلیپین

تپه‌های شکلاتی مختص جزیره‌ی بوهول هستند و تقریباً همه‌ی آن‌ها شکل و ارتفاع یکسانی دارند. این تپه‌های مخروطی شکل، از گیاهان علفی پوشیده شده که در فصول کم باران سال، به رنگ قهوه‌ای متمایل می‌شوند. تپه های شکلاتی فیلیپین در فهرست آثار طبیعی ملی این کشور قرار دارد و  احتمالاً به زودی در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت خواهد شد.

علت شکل‌گیری تپه های شکلاتی فیلیپین

علت شکل گیری این تپه‌ها، در میان فیلیپینی‌های ساکن جزیره افسانه‌های جالبی دارد. یکی معروف‌ترین آن‌ها این است که دو غول بسیار بزرگ برای چند روز با هم نبرد کردند. این دو، سنگ‌ها و زمین را کنده و به سمت هم پرتاب می‌کنند. البته با توجه به فرهنگ صلح‌جویانه فیلیپینی‌ها، داستان عاقبت خوشی دارد. در نهایت غول‌ها از جنگ و دعوا خسته شده، همدیگر را در آغوش می‌گیرند و با هم آشتی می‌کنند!

داستان دیگر، ماجرایی رمانتیک و عاشقانه است. روزی یک غول جوان و خوش سیما به نام «آروگو» عاشق انسانی می‌شود. آروگو غولی نامیرا و رویین‌تن بوده ولی زن، انسانی فناپذیر. معشوقه‌ی آروگو، در نهایت جان می‌سپارد و غول مهربان قصه‌ی ما، گریه می‌کند و گریه می‌کند. اشک‌های غول آسای او، بر روی زمین می‌افتند و تپه‌های شکلاتی شکل می‌گیرند.

افسانه‌ی سوم هم مربوط به یک غول دیگر است. البته این داستان بیشتر از این که افسانه‌ای باشد، کمدی است. روزی غول بزرگی به نام کارابائو به دهی در جزیره‌ی بوهول حمله می‌کند و تمام غذاهای دهکده را می‌خورد. اعضای شهر که از او عصبانی بودند، تمام غذاهای فاسد شده‌ی خود را جمع می‌کنند و در جایی می‌گذارند که کارابائو ببیند. کارابائو هم که با تپه‌ای از غذا مواجه می‌شود، همه را یک لقمه کرده و می‌بلعد. البته غول نگون بخت دچار مشکلات گوارشی شده و گلاب به روی شما، شروع به اجابت مزاج می‌کند و تپه شکلاتی شکل می‌گیرند!

 

به احتمال زیاد (!) این داستان‌ها حقیقت ندارند. یکی از تئوری‌های محتمل در مورد شکل گیری تپه‌های شکلاتی این است که آن‌ها از ناشی از فرسایش آب‌وهوایی سنگ‌های آهکی دریایی هستند که روی زمین‌های مستحکم خاکی قرار دارند. تئوری دیگر این است که تپه‌های شکلاتی در گذشته تپه‌های مرجانی بودند که به دلیل حرکات جغرافیای بستر زمین، از آب خارج شدند. به مرور زمان با دلیل بارش باران، آب‌های سطحی و باد، دچار فرسایش شده و به شکل مخروط‌هایی در آمده‌اند.

دلیل شکل گیری این تپه‌ها هرچه که باشد، بازدید از آن‌ها حس و حالی سورئالی دارد. اگر اهل طبیعت گردی باشید (که به احتمال زیاد هستید که به سایت ما سر زدید)، حتماً با آن احساس شورانگیز چشم در چشم شدن با طبیعت آشنا بوده و آن را چشیده‌اید. همان احساسی که وقتی به تماشای ستاره‌های کویر می‌نشینید، تجربه می‌کنید. بازدید از تپه‌های شکلاتی هم، تجربه‌ای بس شگرف و به یاد ماندنی است.

 

بازدید از تپه های شکلاتی فیلیپین

بازدید از تپه‌های شکلاتی، در هر زمانی از سال امکان پذیر است. آن‌ها هم در فصول بارانی و هم در فصول خشک بسیار تماشایی هستند. اما در نظر داشته باشید که امکان بالا رفتن از این تپه‌ها وجود ندارد. در نزدیکی آن‌ها، سکویی برای تماشای تپه‌های شکلاتی ساخته شده که می‌توانید به نظاره‌ی این شگفتی‌ها بنشینید.

تپه های شکلاتی فیلیپین

در نظر داشته باشید که برای رسیدن به بالای سکوی تماشا، باید از پله‌هایی بالا بروید و در فضای باز قرار دارید. در فصول بارانی آب‌وهوا گرم است و این پله نوردی می‌تواند کمی آذیت کننده باشد. معمولاً بازدید از تپه‌های شکلاتی، کوتاه مدت است؛ چون به جز مشاهده‌ی آن‌ها از راه دور کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید. ولی در بوهول و تاگبیلاران، دیدنی‌ها و فعالیت‌های بسیاری هست که جزو تور فیلیپین اسپیلت البرز هستند و کلی از آن‌ها لذت خواهید برد.

تپه‌های شکلاتی از سال ۱۹۸۸، سومین جاذبه‌ی جغرافیایی ملی فیلیپین محسوب می‌شود و کاندید قرارگیری در فهرست میراث جهانی یونسکو است.


21/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف