WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
یک جزیره‌ی بزرگ و ۷۵ جزیره‌ی کوچک

موزه و کلیسای باکلایون

موزه و کلیسای باکلایون

20/ تیر/1398

استان بوهول در مرکز کشور فیلیپین، شامل یک جزیره‌ی بزرگ و ۷۵ جزیره‌ی کوچک است. مرکز استان هم تاگبیلاران نام دارد. این جزیره‌ی و دیدنی‌هایش، یکی از بخش‌های اصلی تور فیلیپین اسپیلت البرز را تشکیل می‌دهند.


 باکلایون کلیسایی به سبک کاتولیک رومی است که در جزیره‌ی بوهول فیلیپین قرار دارد. بنیانگذاران کلیسا باکلایون، خوان تورس و گابریل سانچز، دو کشیش فرقه‌ی یسوعیون بودند که در سال ۱۵۹۶ کلیسا را تاسیس کردند. این کلیسا قدیمی‌ترین بنای مذهبی مسیحی در استان بوهول محسوب می‌شود.

استان بوهول در مرکز کشور فیلیپین، شامل یک جزیره‌ی بزرگ و ۷۵ جزیره‌ی کوچک است. مرکز استان هم تاگبیلاران نام دارد. این جزیره‌ی و دیدنی‌هایش، یکی از بخش‌های اصلی تور فیلیپین اسپیلت البرز را تشکیل می‌دهند. جزیره‌ای که یکی از مراکز مهم طبیعت‌گردی و اکو-توریستی در فیلیپین است و در کنار آن، جلوه‌های فرهنگی و تاریخی زیبایی دارد. گوشه‌ای اسرارآمیز در انتهای شرقی دنیا، که می‌تواند سفری ویژه و فراموش نشدنی را برای شما رغم بزند. پس حتماً سری به تور فیلیپین اسپیلت البرز بزنید تا شاید در سفری اعجاب انگیز به فیلیپین با ما همراه شدید.

 

تاریخچه‌ کلسیا باکلایون

فرقه‌ی یسوعیون، اولین مسیحیانی بودند که به درخواست دونا کاتالینا بالوناس، مادر فرمانده‌ اسپانیایی بوهول، به این جزیره آمدند. در ۱۷ نوامبر سال ۱۵۹۶، پدران روحانی، خوان تورس و گابریل سانچز، به منطقه‌ی باکلایون در بوهول رسیدند و از کلیسای کوچک منطقه به عنوان مرکز دینی استفاده کردند.

یسوعیون در سال ۱۷۲۷ ساخت کلیسای سنگی باکلایون را به پایان رساندند اما خیلی زود از کشور تبعید شدند و آگوستینیان در سال ۱۷۶۸ جای آن‌ها گرفتند. در اواسط قرن ۱۹، کشیش‌های آگوستینی، کلیسا را بازسازی کردند و در اوایل قرن ۲۰ با پیشکشی آب و غذا به سربازان آمریکایی (که برای بیرون راندن اسپانیایی‌ها به فلیپین آمده بودند) از تخریب کلیسا جلوگیری کردند. در خلال جنگ جهانی دوم، کلیسا در جریان حملات ژاپن و جنگ آن‌ها با آمریکا، آسیب دید ولی بعداً دوباره بازسازی شد.

کلسیا باکلایون جزو امکانی بود که برای قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو کاندید شده بود. اما به دلیل صدمه‌ی شدیدی که در سال ۲۰۱۳ در اثر زلزله به آن وارد آمد، از لیست خارج شد. در سال ۲۰۱۷ کلیسا توسط موزه‌ی ملی فلیپین بازسازی و مرمت شد.

 

ویژگی‌های کلیسا باکلایون

باکلایون، این کلیساهای سنگی باشکوه بوهول، از سنگ‌های مرجانی ساخته شده است. کلیسای سفید مانند مرواریدی است که توسط امواج دریا به ساحل آورده شده است. نمای بیرونی ساختمان حالتی کلاسیک و ساده دارد؛ اما وقتی وارد کلیسا می‌شوید، شگفت‌زده خواهید شد.

 

سقف

به سقف کلیسا که نگاه کنید، نقشی‌های بزرگ و بسیار زیبایی را می‌بینید. البته سقف اصلی کلیسا در اثر زلزله‌ی سال ۲۰۱۳ تخریب شده و چیزی که مشاهده می کنید، سقف جدیدی است که توسط چندین هنرمند مطرح فیلیپینی در جریان بازسازی کلیسا ترسیم شده است.

در پنجره‌های کلیسا از شیشه‌های رنگی مشبکی استفاده شده که مشابهش در مسجد‌های خودمان هم وجود دارد. به این‌ها پنجره‌های رنگین کمانی می‌گویند.

سقف کلیسا باکلایون

 

محراب‌ها

منبر و محراب کلیسا باکلایون بسیار نفیس و زیبا هستند. کلیسا ۳ رتابلو یا محراب دارد؛ یک محراب اصلی و دو محراب فرعی. روی محراب اصلی، پندهایی از سوی فرقه‌ی یسوعیون حک شده است. این محراب دارای شمایلی به جا مانده از قرن ۱۸ و ۱۹ است.

در بالاترین طبقه، شمایل سنت جوزف یا یوسف نجار قرار دارد که پدرخوانده‌ی عیسی مسیح به حساب می‌آید. در ردیف میانی، در وسط شمایلی از تثلیث و در طرفین آن شمایلی از جبرئیل و میکائیل قرار گرفته‌ است. در ردیف پایینی، شمایل لقاح پاک و در طرفین آن شمایل حنا مقدس (مادر حضرت مریم) و عمران (پدر حضرت مریم) دیده می‌شوند. روی سقف بالای محراب، نقاشی زیبایی از آخرین شام مشاهده خواهید کرد.

کلیسا باکلایون

کلیسا باکلایون

در طرفین محراب اصلی، دو محراب دو طبقه‌ی فرعی قرار گرفته اند که متعلق به قرن ۱۹ هستند. محراب سمت چپ، گاسپل نام دارد. در طبقه‌ی بالا شمایل سنت لوسی قرار گرفته و زیر آن شمایل کودکی عیسی مسیح. طرفین محراب هم آنتونیوی پادوا و سنت بلاسی قرار دارند.

کلیسا باکلایون

محراب سمت راست، اپیستل نام دارد. در وسط ردیف پایین، شمایل حضرت مریم به همراه نوزادی حضرت عیسی دیده می‌شود. در طرفین و بالای آن هم قدیس‌های فرقه‌ی یسوعیون یعنی سنت آگوستین، سنت مونیکا و سنت نیکولاس قرار دارند.

کلیسا باکلایون

 

برج دیدبانی

ساخت برج دیدبانی که به عنوان محل ناقوس کلیسا نیز کاربرد دارد، در زمان یسوعیون به دلیل تبعید آن‌ها، نیمه کار ماند و بعداً توسط آگوستینیان تکمیل شد. در گذشته برج جدا از کلیسا بود ولی با ساخت رواق، به کلیسا متصل شد. این برج ۹ ناقوس داشته که ۶ عدد آن‌ها هنوز درون برج قرار دارند. ناقوس هفتم در موزه‌ی کلیسا و ناقوس هشتم به کلیسایی جدید در کورلا اهدا شده است.

 

موزه باکلایون

موزه باکلایون، موزه‌ی کوچکی است که به نمایش اشیای مذهبی مسیحی اختصاص یافته است. آثار تاریخی به جا مانده از دوران استعمار اسپانیا در این موزه به چشم می‌خورد. یکی از دیدنی‌های موزه، اشعار مذهبی معروف به «میسا باکلایانا» است که به زبان لاتین و همراه با نوت‌های موسیقی و آهنگ اشعار بر روی ورق‌هایی در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه باکلایون

 

مجسمه‌هایی از قدیس‌های مسیحی به اندازه‌ی بزرگ در موزه قرار دارند که اکثراً از عاج فیل ساخته شده‌اند. این شمایل بسیار قیمتی هستند. اتفاقاً چندتایی از آن‌ها دزدیده شدند و با قیمت‌های گزاف به فروش رسید‌ند. به همین دلیل هم اکنون عکس برداری از اشیای درون موزه ممنوع است.

موزه باکلایون


20/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف