WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری در قاره‌ی آسیا

پارک ریزال مانیل

پارک ریزال مانیل

19/ تیر/1398

مانیل شهری شکوهمند با تاریخی غنی و پر مخاطره است. در کنار طبیعت زیبای منطقه‌ که به دلیل نزدیکی به خط استوا ایجاد شده، سفر به فیلیپین تجربه‌ای ناب در دل طبیعت و گشت و گذاری در تاریخ استعمارگری‌های اسپانیا است. شهرفرنگ شهادت ریزال


تجربه‌ی گردش در پایتخت فیلیپین، تا پیش از قدم زدن در پارک ریزال مانیل تکمیل نمی‌شود. ریزال زیبا، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری در قاره‌ی آسیا به شمار می‌آید. این پارک میزبان بسیاری از رخدادهای تلخ و شیرین در تاریخ فیلیپین بوده است. یکی از مهم‌ترین این رخدادها، تیرباران دکتر ریزال، قهرمان ملی فیلیپین است. نام پارک که در گذشته لونتا بود، به افتخار وی به ریزال تغییر یافت.

مانیل شهری شکوهمند با تاریخی غنی و پر مخاطره است. در کنار طبیعت زیبای منطقه‌ که به دلیل نزدیکی به خط استوا ایجاد شده، سفر به فیلیپین تجربه‌ای ناب در دل طبیعت و گشت و گذاری در تاریخ استعمارگری‌های اسپانیا است. 

صنعت گردشگری در فیلیپین به سرعت در حال پیشرفت است؛ اما دیدنی‌های این کشور، هنوز تا حد خوبی برای توریست‌ها ناشناخته‌ مانده است. اسپیلت البرز به عنوان مجری تورهای جدید و خاص، سفرهایی جذاب و به یاد ماندنی به فیلیپین تدارک دیده است که می‌توانید با مراجعه به تور فیلیپین درباره‌ی آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

تاریخچه پارک ریزال

نمایی از میدان لونتا

نمایی از میدان لونتا متعلق به سال ۱۸۱۸

پارک ریزل مانیل در نزدیکی بافت تاریخی شهر، یعنی اینتراموروس قرار دارد. اینتراموروس در واقع زادگاه مانیل به حساب می‌آید و توسط اسپانیایی‌ها در قرن ۱۶ ساخته شد.

داستان پارک ریزال به سال ‍۱۸۲۰ بر می‌گردد. زمانی که پارک لونتا در مجاورت دیوار جنوبی اینتراموروس، بر زمینی باتلاقی ساخته شد. پیش تاسیس این پارک، بر زمین‌های باتلاقی مجاور اینتراموروس، شهر کوچکی به نام نوئوو باریو یا باگومبایان قرار داشت که در سال ۱۶۰۱ ساخته شده بود. شهر و کلسیا‌هایش تا حد زیادی به دیوارهای اینتراموروس نزدیک بودند، به همین جهت تهدیدی بالقوه برای شهر محسوب می‌شدند. فرمانده‌های اسپانیایی بارها تلاش کردند که شهر را تخلیه و تخریب کنند؛ اما کلیساهای شهر ممانعت ورزیدند.

نهایتاً در سال ۱۷۶۲، نیروهای انگلیسی از باگومبایان برای مخفی شدن و شبیخون زدن به مانیل استفاده کردند و موفق به فتح شهر شدند. بریتانیا به مدت دو سال بر مانیل مسلط شد و در سال ۱۷۶۴، مالکیت فیلیپین دوباره به اسپانیا بازگشت. این بار شهر باگومبایان تخریب شد تا امنیت شهر اصلی بهبود یابد. بعد از پاکسازی شهر باگومبایان، زمین‌های خالی به باغ باگومبایان معروف شد و بخش غربی آن، میدان یا پارک لونتا نام گرفت.

بین سال‌های ۱۸۲۳ تا ۱۸۹۷، جنبش‌های انقلابی فیلیپین بر ضد حکومت اسپانیایی شکل گرفتند. در این دوران، پارک لونتا شهرتی مخوف به عنوان میدان تیرباران و اعدام پیدا کرد. در این سال‌ها، ۱۵۸ زندانی سیاسی در میدان لونتا اعدام شدند.

 

خوزه ریزال

خوزه ریزال

یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ فیلیپین و قهرمان مردمی این کشور، دکتر خوزه ریزال است. شاعر و نویسنده‌ی ملی‌گرای فیلیپینی که در سال ۱۸۹۶ تیرباران شد. دو سال بعد از اعدام وی، آمریکایی‌ها فیلیپین را از چنگ اسپانیایی‌ها در آوردند. در سال ۱۹۰۷، در محل پارک لونتا، یادبودی سنگی برای خوزه ریزال ساخته شد و روی آن مجسمه‌هایی از جنس برنز قرار گرفت. این مجسمه‌ها توسط کارلوس نیکولای ایتالیایی ساخته شد و «پیشکشی به شهید باگومبایان» نام گرفت.

بنای یادبود ریزال یکی از نمادهای فیلیپین و مانیل به حساب می‌آید. خوزه ریزال با کتابی در دست و نگاهی به آینده، در بالای یاد بود ایستاده و تقریباً تمام کسانی که از فیلیپین بازدید می‌کنند، سلام و درودی با او خواهند داشت.

 

رخدادهای مهم پارک ریزال مانیل

  • هر سال روز استقلال فیلیپین (۱۲ ژوئن)، روز ریزال (۳۰ دسامبر) و سال نوی مسیحی (۳۱ دسامبر) در این پارک جشن گرفته می‌شود.
  • پارک ریزال آخرین مقصد مسابقات دورچرخه‌سواری جاده در فیلیپن است که هر سال در آوریل یا مِی، برگزار می‌شود. همچنین مسابقات دوی ماراتن ملی فیلیپین در این پارک برگزار می‌شود.
  • مراسم تحلیف ریاست جمهوری فیلیپین، هر ۶ سال یکبار در تاریخ ۳۰ ژوئن، در این مکان برگزار می‌شود.

 

دیدنی‌های پارک ریزال مانیل

باغ‌ها

باغ کودکان: بخشی از پارک که در گوشه‌ی جنوب شرقی واقع شده و دارای وسایل بازی برای کودکان است.

باغ چینی: با گذر از دروازه‌ای آراسته به اژدهایی رقصان به سبک چینی، وارد باغی رمزآلود می‌شوید که انگار از شهر باستانی پکن به اینجا آورده شده است.

باغ چینی

باغ ژاپنی: این باغ برای بهبود روابط فلیپین و ژاپن ساخته شده است. حوض‌ها، پل‌ها و دیگر اشیای این قسمت به سبک ژاپنی ساخته شده‌اند و محلی بسیار زیبا برای پیاده روی است.

باغ ژاپنی

باغ نولی می تّنگیری: باغی که به تازگی احداث شده و در آن فواره‌ای قرار دارد که خوزه ریزال زمانی که در آلمان بوده، از آن آب می‌نوشیده است. این باغ نمادی از دوستی آلمان و فیلیپین است.

باغ نولی می تّنگیری

ارکیداریوم و پرورشگاه پروانه‌ها: باغی یک هکتاری که جنگلی بارانی در آن قرار دارد. ارکیداریوم محل نمایش گونه‌های گل ارکیده و پروانه‌های زیبای فیلیپین بوده و مکانی پرطرفدار برای برگزاری جشن‌های عروسی است.

ارکیداریوم و پرورشگاه پروانه‌ها

آثار هنری و یادبودها

حلقه‌های رقصان: نمونه‌ای از مجسمه‌ی حلقه‌های رقصان، ساخته‌ی جو داتوین (هنرمند فیلیپینی). مجسمه‌ی اصلی، در سال ۲۰۰۸ و در جریان مسابقه‌ی ورزش و هنر المپیک، جایزه‌ی بین‌المللی کمیته‌ی المپیک را دریافت کرد.

حلقه‌های رقصان

شهرفرنگ شهادت ریزال: در این بخش از پارک مجسمه‌ی سربازان اسپانیایی در حال تیرباران کردن خوزه ریزال هستند. شهر فرنگ دقیقاً در محلی اصلی تیر باران ریزال قرار دارد. عصرها این محل با نورپردازی و صداپردازی خاصی همراه است که آخرین دقایق زندگی ریزال را ترسیم می‌کند.

نقشه پستی و بلندی‌های فیلیپین: نقشه‌ای غول آسا از کشور فیلیپین که در وسط حوضچه‌ای مصنوعی قرار دارد.

نقشه پستی و بلندی‌های فیلیپین

مجسمه‌ی نگهبان آزادی یا لاپو لاپو: مجسمه‌ای که پاس فداکاری سربازان فیلیپینی که در جنگ کره به یاری کره‌ای‌ها شتافته بودند، از سوی این کشور به فیلیپین اهدا شده است. لاپو لاپو (رئیس قبیله‌ی ویسایان) و گروه او اولین گروهی بودند که در برابر استعمار اسپانیایی‌ها مقاومت کردند.

مجسمه‌ی نگهبان آزادی یا لاپو لاپو

فواره‌های موزیکال رقصان: فواره‌هایی که تا ۲۶ متر به بالا می‌روند و نورپردازی بسیار زیبایی دارند. در کنار آن‌ها گلوله‌های آتش و موشک‌های آبی نیز استفاده می‌شوند.

فواره‌های موزیکال رقصان


19/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف