WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
آگرا

منزلگاه تاج محل زیبا

منزلگاه تاج محل زیبا

11/ آذر/1398

شهر آگرا یا آگره یکی از شهر‌های شلوغ و بزرگ هندوستان در استان اوتار پرادش است. شهری زیبا که خانه‌ی تاج محل پرعظمت است و در کنار رود مقدس یامونا جای دارد. آگرا در لغت به معنی بهشت است و در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ به اوج عظمت خود رسید. شهری که زمانی پایتخت هندوستان بود، امروز اهمیت بسیاری در صنعت گردشگری این کشور دارد. بیایید با هم نگاهی به جاذبه‌ها و زیبایی‌های آگرا بیندازیم.


چرا به آگرا برویم؟

تاج محل معروف‌ترین دیدنی آگرا است که احتمالاً اسمش را شنیده و عکس‌هایش را دیده‌اید. بنای زیبایی که هر سال میزبان جمیعت زیادی از گردشگران بوده و به اندازه‌ی توصیفاتی که ازش خوانیده‌اید (و حتی بیشتر از آن) جذاب و دیدنی است. البته تاج محل تنها جاذبه‌ی آگرا نیست. میراث به جا مانده از حکومت امپراتوری مغولی هند شامل یک قلعه‌ی جذاب و مقبره‌هایی خیره کننده است. لذت گردش در بازارهای شلوغی که «چوک» نام دارند را هم نباید فراموش کنیم. تنها معضل آگرا شلوغی و همچنین تعداد زیادی از راهنمایان گردشگری غیررسمی است که اگر با تور به این شهر بروید، مشکلی نخواهید داشت.

کی برویم؟

بهترین زمان برای بازدید از این شهر دیدنی اوایل پاییز (اواسط سمپتامبر و اکتبر) است. در این بازه باران‌های مانسونی به اتمام رسیده‌اند و هوای داغ تابستان هم خنک و دلپذیر شده است. آذر تا اسفند هم زمان خوبی برای سفر به آگرا است. هوا در طول روز خنک و شب‌های کمی سرد است؛ ولی اماکن دیدنی شهر کمی شلوغ‌تر از مهر و آبان است. آب و هوای آگرا در اسفند و فروردین گرم‌تر است؛ ولی نه اندازه‌ی تابستان‌های داغش.

چگونه برویم؟

بهترین راه برای رفتن به آگرا، سفر با تور هند اسپیلت البرز (از گنگ تا ببر بنگال) است. توری خاص که شما به دیدنی‌ترین نقاط هند می‌برد. مکان‌هایی شگفت‌آور که جایشان در سایر تورهای رایج هند در بازار گردشگری خالی است.

در نقشه بالا، شهرها و دیدنی‌هایی که در جریان تور هند بازدید خواهیم کرد با نقاط سبز رنگ مشخص شده‌اند. در روز دهم به آگرا می‌رویم و یک روزی در شهر می‌گردیم. روزهای قبل شهرهای مقدس بنارس و هاریدوار را دیده‌ایم. به مهد یوگای جهان (ریشیکش) سر زده‌ایم و رودخانه خروشان گنگ را سوار بر قایق‌های رفتینگ پیموده‌ایم. معابد عظیم و خیره‌کننده‌ی خاجوراهو را گشته‌ایم و در پارک ملی پانا نظاره‌گر ببر، پلنگ، تمساح و گونه‌های کثیری از پرندگان در محیط زیست طبیعی‌شان بوده‌ایم. خلاصه که تور هند ما سرشار از عجایب و شگفتی‌ها است. حتماً سری به صفحه‌ی اختصاصی تور هند بزنید تا با برنامه‌های تور بیشتر آشنا شوید.

دیدنی‌های آگرا

تاج محل

رابیندرانات تاگور (شاعر مشهور هندی) تاج محل را «قطره‌ی اشکی بر گونه‌ی ابدیت»، رودیار کپلینگ (نویسنده معروف انگلیسی) آن را «تجسم تمام چیزهای پاک» و امپراتور شاه جهان (سازنده تاج محل) آن را «بانی اشک ریختن ماه و خورشید» توصیف می‌کنند. تاج محل زیبا گوهر توریستی آگرا و دیدنش از بایدهای گردشگری در هند است. هر سال بیش از ۳ میلیون گردشگر از دروازه‌های تاج محل می‌گذرند تا ساختمانی را ببینند که به عقیده‌ی بسیاری زیباترین بنای دنیا است.

تاج محل توسط شاه جهان (یکی از نامدارترین شاهان امپراتوری مغولی هند) برای یادبود درگذشت سومین همسر خود، ممتاز که ایرانی تبار بود، ساخته شد. ممتاز در حین به دنیا آوردن چهاردهمین فرزند شاه در سال ۱۶۳۱ درگذشت. گفته می‌شود که مرگ او به قدری برای پادشاه ناراحت کننده بود که یک شبه موهایش سفید شد.

ساخت تاج محل در سال ۱۶۳۲ آغاز و بنای اولیه ۸ سال بعد به اتمام رسید. ساختمان در سال ۱۶۵۳ تکمیل شد و به شکل امروزیش در آمد. طولی نکشید که شاه جهان توسط پسرش از پادشاهی برکنار شد و باقی روزهای خود را در زندان قلعه‌ی آگرا از پنجره‌ای کوچک نظاره‌گر تاج محل بود. او در سال ۱۶۶۶ درگذشت و در کنار همسر عزیزش ممتاز در تاج محل به خاک سپرده شد.

در مجموع حدود ۲۰ هزار نفر از متخصصان هندی و آسیای مرکزی بر روی تاج محل کار کردند. برای اجرای طرح‌ها و دیوارنگاره‌های تاج محل و پیترا دورا (طرح‌هایی با سنگ مرمر) متخصصینی از اروپا فراخوانده شدند. تاج محل در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونیسکو قرار گرفت و در اوایل قرن بیستم به شکل وسیعی ترمیم شد.

باغ مهتاب

باغ مهتاب به سبک چهارباغ‌ها یا باغ‌های چهارگوش ایرانی توسط امپراتور بابر ساخته شده است. بابر موسس امپراتوری مغولی هند بود که حدود ۱۱ باغ ایرانی در این شهر ساخت. همه‌ی این باغ‌ها بعد از چندین سال با خاک یکسان شدند. باغ مهتاب به جهت محافظت از تاج محل در برابر طوفان‌های شن بازسازی شد و اکنون یکی از بهترین محل‌ها برای دیدن تاج محل زیبا در دوردست است.

قلعه آگرا

قلعه‌ی آگرا یکی از بهترین قلعه‌های امپراتوری مغولی هندوستان است همیشه در سایه‌ی تاج محل قرار داشته. بسیاری از گردشگران دیدن این قلعه را فراموش می‌کنند؛ ولی قدم گذاشتن در قلعه نوای تحسین و شگفتی را از شما بلند خواهد کرد. همانند تاج محل، قلعه‌ی آگرا نیز در کرانه‌ی رود یامونا ساخته شده است. شروع ساخت قلعه به سال ۱۵۶۵ و زمان سلطنت امپراتور اکبر باز می‌گردد؛ ولی در زمان شاه جهان با سنگ‌های مرمر سفید رنگ بازسازی شد. قلعه آگرا در ابتدا به عنوان یک دژ نظامی استفاده می‌شد و شاه جهان آن را به یک قصر تبدیل کرد.

سایر دیدنی‌های آگرا

مقبره اعتماد دوله

مقبره اعتماد دوله معروف به «بچه تاج»، محل خاکسپاری میرزا غیاث بیگ است. امیر ایرانی که به هندوستان تبعیدش کرده بودند. دختر او با جهانگیرشاه ازدواج کرد و خودش به مقام صدراعظمی رسید. این مقبره‌ی زیبا با سنگ‌های مرمرین در سال ۱۶۲۸ به دستور نور جهان (دختر میرزا و همسر پادشاه) ساخته شد.

آرامگاه اکبر

در این بنای زیبا که با سنگ‌های مرمر و ماسه سنگ ساخته شده، پادشاه بزرگ هندوستان اکبرشاه آرمیده است. این آرامگاه در ۱۰ کیلومتری شمال قلعه‌ی آگرا واقع شده و ایوان بزرگ و زیبایی دارد. باید بدانید که سلسله‌ی مغولی هند یا همان گورکانیان فارسی‌زبان و مسلمان بوده‌اند. به همین خاطر آثار معماری ایرانی و اسلامی در آن مشخص است.


11/ آذر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف