WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

دریاچه سد مهاباد

دریاچه سد مهاباد

26/ شهریور/1398

یکی از مکان‌های محبوب برای تور طبیعت‌گردی دریاچه سد مهاباد است. این دریاچه در شهر مهاباد قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی است. 


یکی از مکان‌های محبوب برای تور طبیعت‌گردی دریاچه سد مهاباد است. این دریاچه در شهر مهاباد قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی است. علاوه بر طبیعت زیبا که عده‌ی زیادی را برای تور طبیعت‌گردی به این منطقه می‌کشاند تفریحاتی مثل ماهی‌گیری سبب شده افراد در غالب تور تفریحی هم به این منطقه سفر کنند. با تکنیک‌های سفر دریاچه سد مهاباد بیشتر آشنا شویم:

 

دریاچه سد مهاباد کجاست؟

سد مهاباد از سدهای استان آذربایجان غربی است و همان‌طور که از اسم سد پیداست در شهر مهاباد قرار دارد. مسیر ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر نیز از کنار این دریاچه عبور می‌کند.

 

تاریخچه سد مهاباد

سال 1349 بود که سد مهاباد احداث شد. در سال‌های 1341 تا 1343 مطالعات لازم برای احداث این سد انجام شد و در نهایت ساخت سد سال 1346 شروع شد.  در نهایت ساخت سد سال 1349 به پایان رسید.

ارتفاع سد 47.5 متر و طول آن 700 متر است. سازندگان سد مهاباد مهندسان یوگسلاوی بودند و تا پیش از انقلاب اسلامی سد را به نام شاپور اول می‌شناختند. سد مهاباد جزو ده سد پرآب کشور است و با دو توربین حدود 6 مگاوات برق تولید می‌کند.

سد مهاباد حین احداث خارج از شهر بود اما با گسترش شهر اکنون داخل شهر قرار گرفته و برای تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی به دریاچه سد مهاباد داخل شهر را هم می‌توانید ببینید.

زمان مناسب بازدید از سد

در میان جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی دریاچه سد مهاباد نامی شناخته شده است که هر ساله عده‌ی زیادی برای بازدید به آن سفر می‌کنند. در نوروز سال 96 حدود 23 هزار نفر از این سد بازدید کردند که این تعداد بازدید در غالب تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی بی‌سابقه بود و رکوردی برای این دریاچه به جا گذاشت.

تکنیک‌های سفر نشان می‌دهد بهترین زمان بازدید از سد دریاچه مهاباد بهار به خصوص ایام نوروز و تابستان است. در بهار و تابستان سرسبزی طبیعت افراد دریاچه سد مهاباد بیشتر است. همچنین هوا نیز دلنشین‌تر و مطبوع‌تر است و خنکی و سرما شما را آزار نمی‌دهد. تنوع گیاهی و درختان سرسبز سر به فلک کشیده زیبایی بصری برای این منطقه ایجاد کرده‌اند. آسمان در سد دریاچه مهاباد آبی و شفاف است و ابرهای پنبه‌ای با خورشید بازی می‌کنند. تور طبیعت‌گردی مهاباد و ارومیه امکان بازدید از این محیط زیبا را دراختیار شما قرار می‌دهد.

 

ماهیگیری در دریاچه سد مهاباد

یکی از دلایل شهرت دریاچه سد مهاباد در میان جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی امکان ماهیگیری در این دریاچه است. ماهیگیری از تفریحاتی است که در فضای شهری دست نمی‌دهد و باید این فرصت را در دریاچه غنیمت شمرد و از آن استفاده کرد. در دریاچه سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیر بومی مثل زرد ماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، سیمبرگ، فیتوفاک و آمور وجود دارد. همچنین ماهی کپور و سوف نیز از دیگر ماهی‌هایی هستند که در این دریاچه زندگی می‌کنند.

اگر هوس ماهیگیری در جریان تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی به سرتان زد باید بدانید ماهیگیری در برخی ماه‌ها در این دریاچه ممنوع است. از تکنیک‌های سفر سد دریاچه مهاباد که باید از آن آگاه باشید ممنوعیت ماهیگیری در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد است که این ممنوعیت به دلیل تخم‌ریزی ماهی‌ها اعمال می‌شود. البته به جز ماهیگیری تفریحات دیگری از جمله طبیعت زیبا در اطراف این سد وجود دارد که نبود امکان ماهیگیری از لطف و صفای این سد کم نمی‌کند. اما اگر دوست داشتید حتما به این دریاچه برای ماهیگیری سر بزنید شهریور ماه را در تابستان برای بازدید انتخاب کنید.

شنا در دریاچه سد مهاباد

در حاشیه سد تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت شنا نصب شده است اما با این حال همچنان عده‌ای در دریاچه این سد شنا می‌کنند. مخصوصا در ماه‌های گرم تابستان بسیاری در حین تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی برای کم کردن گرما تنی به آب می‌زنند. نکته‌ی مهم درمورد شنا در این دریاچه این است که خطر غرق شدن به خصوص برای مبتدیان وجود دارد و بهتر است به رساندن دست و پایی به آب و نشستن در حاشیه سد و لذت بردن از آب‌وهوای پاکیزه و مطبوع بسنده کنید.

 

امکانات اطراف دریاچه چیست؟

اگر جزو افراد خوش‌خوراک هستید خبر خوب برای شما این است که مثل سایر جاذبه‌های گردشگری رد پای غذاهای محلی در این دریاچه هم وجود دارد. از تکنیک‌های سفر قابل توصیه امتحان کردن غذاهای محلی است که اطراف دریاچه توسط محلی‌ها فروخته می‌شود. رستورانها هم در اطراف دریاچه وجود دارند و با انواع و اقسام غذاها از شما پذیرایی می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی که اطراف سد وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را هم در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی خود ببینید می‌توان به جزیره قاضی‌آباد، سر میدان و تاقه دار یا همان تک‌درخت اشاره کرد.

مشکلات سد دریاچه مهاباد

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به واسطه حضور بازدیدکنندگان در تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی دامن‌گیر این سد شده افزایش بی‌رویه زباله است. حجم زیاد زباله‌های رها شده در طبیعت علاوه بر مشکلات زیست محیطی صحنه‌ای نازیبا ایجاد کرده است. از تکنیک‌های سفر به هر محیطی جمع‌آوری زباله‌های خود و نریختن زباله در طبیعت است. یکی از تکنیک‌های سفر به جاذبه‌های گردشگری در طبیعت مسافرت با افرادی است که به طبیعت اهمیت می‌دهند و زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنند. در انتخاب تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی توجه به مسئله طبیعت و رها نکردن زباله امری مهم و لازم است تا طبیعت در دسترس بیش از این در معرض آسیب قرار نگیرد. بنابراین تور مسافرتی را انتخاب کنید که به این مسئله اهمیت دهد و ردی از خود در طبیعت به جای نگذارد.


26/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف