WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

آبشار شگفت انگیز سوله دو کل یا آبشار مه آلود

آبشار شگفت انگیز سوله دو کل یا آبشار مه آلود

26/ شهریور/1398

آبشار سوله دو کل در آذربایجان غربی و منطقه دالامپر واقع شده است. آبشار مه‌آلود در دامنه‌ی کوه دالامپر و منطقه مرگور قرار دارد. 


آبشارها یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری هستند که غالبا مقصد تور طبیعت‌گردی یا تور تفریحی را شامل می‌شوند. آبشارها که پدیده‌ای طبیعی هستند علاوه بر زیبایی خود معمولا در مناطقی قرار دارند که طبیعت زیبایی دارد و چشم‌نوازی و زیبایی آبشار با سبزی گیاهان اطراف و رنگ‌های بی‌نظیر گل‌ها ترکیب می‌شود. آبشار سوله دو کل نیز از زیباترین آبشارهای ایران و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است. آذربایجان غربی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که برای تور طبیعت‌گردی یا تور تفریحی بسیار مناسب است اما شاید آن‌چنان شناخته شده نباشد. در متن زیر با ما همراه شوید تا با این آبشار مه‌آلود بیشتر آشنا شوید:

 

آبشار سوله دو کل کجاست؟

آبشار سوله دو کل در آذربایجان غربی و منطقه دالامپر واقع شده است. آبشار مه‌آلود در دامنه‌ی کوه دالامپر و منطقه مرگور قرار دارد. علاوه بر آبشار روستایی با نام سوله دو کل در جوار آبشار وجود دارد. این آبشار در جنوب غربی ارومیه و در نزدیکی روستای دیزج واقع شده است. همچنین آبشار سوله دو کل از سرشاخه‌های رودخانه باراندوزچای محسوب می‌شود.

سوله دو کل به چه معناست؟

سوله دو کل در زبان کردی یعنی آبشار دود. علت نامیدن آبشار سوله دو کل هم این بوده است که به دلیل برخورد شدید آب و صخره‌های موجود و سرازیر شدن آب از ارتفاع زیاد حالتی دود و مه‌مانند ایجاد می‌شود. البته برخورد آب با صخره‌ها صدای بلندی هم دارد و صدا در سرتاسر محوطه‌های اطراف می‌پیچد. اینکه به سوله دو کل آبشار مه‌آلود هم می‌گویند هم از جهت تشکیل شدن این دود و مه است.

 

چه حیواناتی در آبشار سوله دو کل پیدا می‌شوند؟

طبیعت خانه حیوانات است و هر مکان طبیعی که بکر و دست‌نخورده باقی مانده باشد و انسان‌ها دست به تخریب آن نزده باشند حیوانات را می‌توان دید. نقاط مرتفع خانه حیواناتی مثل عقاب است و کوه دالامپر از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی که آبشار در نزدیک آن قرار دارد خانه عقاب‌ها است. علاوه بر عقاب حیوانات مثل گرگ، سمندر، روباه، بز کوهی و خرگوش هم در این منطقه زندگی می‌کنند و ممکن است حین رفتن به آبشار مه‌آلود در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی این حیوانات را ببینید.

 

آبشار مه‌آلود بلندترین آبشار در آذربایجان غربی

آبشارها به خودی خود زیبا هستند اما آبشارهای مرتفع زیبایی و جذابیت بیشتری دارند و تماشای ریزش آب از ارتفاع زیاد و تشکیل آبشار مه‌آلود همچنین گوش دادن به صدای این ریزش در تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی جذاب و روح‌نواز است. آبشار سوله دو کل نیز با ارتفاع 3487 متری مرتفع‌ترین آبشار در استان آذربایجان غربی است. آبشارهای فراوان و زیبایی چون شلماش سردشت، سلوک، مارمیشوی ارومیه، عرب دیزج و قیزیل چیز در استان آذربایجان غربی وجود دارد و جزو جاذبه‌های گردشگری استان است اما آبشار سوله دو کل با ارتفاع زیاد گل سرسبد این آبشارها است و میزبان تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است. اگر شما هم دوست دارید از این آبشار زیبا دیدن کنید تور طبیعت‌گردی مهاباد و ارومیه امکان بازدید از این آبشار زیبا را دراختیار شما قرار می‌دهد.

چه زمانی برای بازدید از آبشار مه‌آلود مناسب است؟

بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان‌ها برای بازدید از آبشار مه‌آلود است. در بهار و تابستان طبیعت اطراف آبشار بی‌نظیر است و با زیباترین چشم‌اندازها مواجه می‌شوید. با توجه به محیط کوهستانی پیرامون آبشار بازدید در نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان شاید سرما سبب شود آن‌طور که باید از دیدن آبشار لذت نبرید. اما در فصل‌های بهار و تابستان هوا مطبوع است. همچنین در بهار و تابستان گل‌ها شکوفا می‌شوند و می‌توانید انواع گل‌های رنگارنگ را اطراف آبشار ببینید و لذت ببرید. برخی آبشارها در تابستان به دلیل گرمای هوا جریان آب‌شان کم می‌شود یا حتی می‌خشکد. اما درمورد آبشار سوله دو کل این‌طور نیست و در تمام طول سال آب دارد و می‌توانید در غالب تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی از این آبشار بازدید کنید.

 

آبشار سوله دو کل در منطقه مرزی

یکی دیگر از جذابیت‌های آبشار سوله دو کل قرار گرفتن آن در منطقه مرزی است. کوه دالامپر در منطقه مرزی بین عراق، ترکیه و ایران قرار دارد و آبشار سوله دو کل هم در همین محدوده قرار گرفته است. در واقع با بازدید از این جاذبه‌ گردشگری شما به مناطق مرزی هم دید خواهید داشت و چشم‌اندازی از کشورهای همسایه پیش چشم شما خودنمایی می‌کند.

 

گوشی موبایل تعطیل!

تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی فرصتی برای فراغت از زندگی روزمره به خصوص زندگی مجازی است. ما ساعات طولانی از روز با تلفن همراه‌مان درگیر هستیم و وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنیم. بازدید از جاذبه‌های گردشگری فرصتی برای لذت بردن از طبیعت و دوری از این تلفن همراه دراختیار ما می‌گذارد. روستای سوله دو کل و آبشار مه‌آلود هم با توجه به محل قرارگیری و ارتفاع از نظر آنتن‌دهی وضعیت خوبی ندارند و توفیق اجباری نصیب‌تان می‌شود تا تمام و کمال خود را در اختیار طبیعت قرار دهید و از آن لذت ببرید. البته از بردن دوربین عکاسی یا تلفن همراه برای ثبت تصاویری از چشم‌اندازهای زیبا غافل نشوید. طبیعت زیبای آذربایجان غربی و چشم‌انداز آبشار فرصتی مناسب برای عکاسی دراختیار شما می‌گذارند.

روستاییان مهمان‌نواز

مردم سرتاسر ایران به مهمان‌نوازی مشهور هستند و این ویژگی درمورد روستاییان این منطقه هم صدق می‌کند. لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری طبیعی بخشی از سفر به آبشار سوله دو کل است و بخش دیگر آشنایی با روستاییان و عشایر مهمان‌نواز این ناحیه است. مردم این ناحیه با لهجه کردی بادینی صحبت می‌کنند. در سفر به آبشار مه‌آلود می‌توانید از فرصت استفاده کنید و با روستاییان مهمان‌نواز و مهربان روستاهای اطراف نیز آشنا شوید.


26/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف