WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
اگر به دنبال تجربه‌ی حس و حال زندگی واقعی جزیره‌ای هستید، قشم نا امیدتان نخواهد کرد.

با جاذبه های دیدنی قشم آشنا شوید

با جاذبه های دیدنی قشم آشنا شوید

21/ خرداد/1398

در میان شهرهای حاشیه‌ای و جزایر خلیج فارس که به سرعت در حال اشغال شدن از آسمان خراش‌های بلند هستند، سبک زندگی بندری سنتی هنوز هم در این جزیره غالب است.


قشم زیبا بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس بوده که در استان هرمزگان و جنوب بندرعباس واقع شده است.این جزیره‌ی زیبا با عجایب طبیعی، سواحل دلنشین و بیش از ۶۰ روستای بندری از مقاصد جذاب توریستی ایران به شمار می‌آید. بخشی از اصلی‌ترین جاذبه های دیدنی قشم را طبیعت این جزیره یعنی تپه‌ها، غارها و دره‌ها تشکیل می‌دهند که همه بخش‌هایی از ژئوپارک قشم به حساب آمده و تحت حمایت یونسکو قرار دارند. حیات وحش قشم با حضور پرندگان متعدد، خزندگان، دلفین‌ها و لاکپشت‌ها از دیگر جلوه‌های زیبای این جزیره است.

در میان شهرهای حاشیه‌ای و جزایر خلیج فارس که به سرعت در حال اشغال شدن از آسمان خراش‌های بلند هستند، سبک زندگی بندری سنتی هنوز هم در این جزیره غالب است. اگر به دنبال تجربه‌ی حس و حال زندگی واقعی جزیره‌ای هستید، قشم نا امیدتان نخواهد کرد. در قشم مردم بومی هنوز لباس‌های سنتی به تن کرده و در خانه‌هایی با سیستم سرمایشی بادگیر (!) زندگی می‌کنند. درآمد آن‌ها هم بیشتر از طریق کار در کارگاه‌های لنج‌سازی یا صیادی به دست می‌آید.

تور قشم فرصتی برای لذت بردن از یک سفر ماجراجویانه و دیدن عجایب طبیعی چشم‌نواز این جزیره است. به جرئت می‌توان گفت که تجربه‌ی ایده‌آل قشم گردی تنها با تور ممکن است. در وهله‌ی اول چون دیدنی‌ها فراوانند، نیاز به برنامه‌ریزی و شناخت منطقه دارند. در وهله‌ی دوم هم فواصل بین دیدنی‌ها گاهاً بسیار زیاد است و اگر بخواهید ماشین رنت کنید یا تاکسی بگیرید، هزینه‌ی زیادی را باید متحمل شوید.

 

جاذبه‌های دیدنی قشم

 

بزرگ‌ترین شهر جزیره‌، یعنی شهر قشم، در انتهای شرقی جزیره قرار گرفته است. شهر قشم و شهر درگهان از مقاصد پرطرافدار برای خرید در جزیره‌ی قشم به شمار می‌روند. بیشتر مراکز خرید شهر قشم در مرکز شهر قرار دارند.

 

پارک زیتون

پارک زیتون یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قشم است که در جنوب شهر قشم و در کنار جاده‌ی ساحلی قرار دارد. زمین اسکیت، دوچرخه سواری، کافی‌شاپ، رستوران و مراکز تفریحی مجاور پارک مانند مرکز خرید سیتی‌سنتر و باشگاه تفریحات دریایی نگین از جذابیت‌های این پارک هستند.

 

موزه‌ی ژئوپارک قشم

یکی از کامل‌ترین موزه‌های حیات وحش ایران که بیش از ۳ هزار گونه‌ی جانوری در آن به نمایش گذاشته شده استتقریباً تمام نمونه‌های موزه بومی جزیره‌ی قشم هستند و بخشی از موزه هم به نمایش وسایل فرهنگی و صنایع دستی جزیره اختصاص داده شده است.

 

لافت

یکی از جاذبه های دیدنی قشم که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد ولی در تور قشم اسپیلت البرز به آن توجه ویژه‌ای شده است. لافت یکی از روستاهای جزیره قشم است که در شمال غربی جزیره و در نزدیک‌ترین فاصله با سواحل استان هرمزگان (بندر پهل) قرار دارد. لافت در گذشته مهم‌ترین بخش جزیره قشم بوده و اصلاً به این جزیره لافت می‌گفتند. بندر لافت محلی مهم برای تجارت با هند، کشورهای آفریقایی و ... بوده است.

خانه‌های لافت حیاط مرکزی و بادگیر دارند و هر چند سال یکبار به روش سنتی ترمیم می‌شوند. مساجد روستا به صورت تک مناره ساخته شده‌اند و همچنین در روستا آب انبارهایی قدیمی با سقف گنبدی شکل یافت می‌شود. بازدید از دو کارگاه لنج‌سازی این روستا نیز در برنامه‌های تور دیده شده که تجربه‌ای بسیار جالب خواهد بود.

 

قلعه‌ی لافت و قلعه‌ی پرتغالی‌ها

در جنوب روستا بقایای دژی قدیمی باقی مانده که به قلعه‌ی نادری یا قلعه‌ی لافت معروف است. این قلعه تنها دژ ساخته شده به دست ایرانیان در جزایر خلیج فارس است. دستور ساخت این قلعه حدود ۲۵۰ سال پیش توسط فرمانده‌ی نیروی دریایی ایران در زمان نادر شاه، یعنی لطیف خان امیر البحر، صادر شد. در روستای لافت هم یک قلعه‌ی پرتغالی‌ها وجود دارد که در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شده و به مدت ۱۱۰ سال محل استقرار نیروهای نظامی این کشور بوده است.

 

چاه‌های تِلآو

چاه‌هایی بسیار قدیمی که احتمالاً قدمت آن‌ها به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. شمار این چاه‌ها در گذشته بیش از ۳۰۰ عدد بوده ولی امروزه تنها ۳۳ عدد از آن‌ها باقی‌ مانده است. چاه‌های تلاو بین ۳ تا ۶ متر طول داشتند و در زمان‌های بارندگی آب در آن‌ها جمع می‌شده است. سپس مردم روستا روی چاه‌ها را می‌پوشاندند و به این ترتیب برای مدتی طولانی آب شیرین در دسترس داشتند.

 

جنگل حرا

جنگل دریایی حرا در جنوب لافت واقع شده است. وسعت این جنگل در قشم به ۲۴۰۰ هکتار می‌رسد و درختانی به طول ۳ تا ۶ متر دارد. این درختان به خوبی با آب شور سازگاری پیدا کرده‌اند و ساختار خاص ریشه‌ی آن‌ها سبب شده که بیش از ۹۷ درصد نمک آب را جذب نکنند. جنگل حرا جزو مناطق حفاظت شده‌ی طبیعی بین‌المللی است.

 

در امتداد جاده‌ی ساحلی جنوبی

اگر از شهر قشم در جاده‌ی ساحلی جنوبی جزیره پیش برویم، به ترتیب با مکان‌های دیدنی زیر مواجه خواهیم شد:

 

غار خربس

یکی از جاذبه های دیدنی قشم که گفته می‌شود قدمت آن به دوران مادها برمی‌گردد. مجموعه‌ای از غارهای تو در تو که ناشی از فرسایش ارتفاعات روستای خربس هستند. کندکاری‌هایی کهن در دیواره‌های غارها به چشم می‌خورد. به عقیده‌ی برخی از محققین، غار خربس نیایشگاه پیروان مهرپرستی بوده است.

 

دره‌ی ستاره

ستون‌های بلند خاکی که راه بین آن‌ها مانند یک ماز است و مکانی فوق‌العاده برای عکاسی به شمار می‌آید. گفته می‌شود که دره‌ی ستاره ۲ میلیون سال قدمت دارد. علت شکل گیری ستون‌ها فرسایش خاک است اما محلی‌ها معتقدند که این ستون‌ها در اثر برخورد ستارگان به زمین به وجود آمدهاند.

 

جزایر ناز

دو جزیره‌ی کوچک که در نزدیکی ساحل قشم قرار دارند و در زمانی که وضعیت جزر و مد دریا مناسب باشد، می‌توان از میان آب عبور کرده و با پای پیاده به این جزایر رفت. تفریحات ساحلی مانند جت اسکی، پاراگلادینگ و ... نیز در ساحل مشرف به این جزایر موجود هستند.

 

جزیره‌ی هنگام

جزیره‌ی هنگام حدود ۹ کیلومتر با جزیره‌ی قشم فاصله دارد و باید با قایق از اسکله‌ی شیب دراز یا کندالو به آن جا بروید. در ماه‌های خنک سال یعنی از اواسط پاییز تا اردیبهشت امکان دیدن دلفین‌های خلیج فارس وجود دارد. ساحل نقره‌ای، بازار سنتی و ساحل درخشان از جاذبه‌های دیدنی جزیره‌ی هنگام هستند.

 

انتهای غربی جزیره

غار نمکدان و تنگه‌ی چاه کوه دو مورد از جاذبه های دیدنی قشم هستند که در انتهای غربی جزیره واقع شده‌اند. تنگه‌ی چاه کوه نمونه‌ی کوچک شده‌ی گرند کانیون بوده و غار نمکدان هم طولانی‌ترین غار نمکی دنیا است.

 

 


21/ خرداد/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف